A cikk szerzője:

Farkas Tibor ny. mérnök főtanácsos

Volt egyszer egy Közlekedési Távközlési Műszaki Főiskola (2. rész) – Átköltözés Győrbe

Az 1960-as évek elején bevezetett oktatási reform keretében először létrehozták a felsőfokú technikumokat. Miután nem született meg a várt eredmény, ezért pár év múlva megkezdődött azok összevonása, főiskolává minősítése, egyetemekhez vagy már működő főiskolákhoz csatolása. Ettől a folyamattól eltérően az Elnöki Tanács 1968. évi 16. sz. törvényerejű rendeletében megalapítja a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolát (KTMF-et). Ez volt az első új típusú intézmény, amelyet az üzemmérnökképzés céljára hoztak létre. A főiskola első végzős évfolyamán diplomázó szerző visszaemlékezésének 2. részében a győri áttelepülés utáni fordulópontokat ismerteti az egyetemmé alakulásig. Az 50 éves évforduló kapcsán az első aranydiplomák átadásával zárul a történeti visszatekintés. A befejező részben szakmai életutak, MÁV-os karrierek bemutatásával válik teljessé a történet.

A KTMF működése Győrött, fejlődése Széchenyi István Egyetemmé

Ennek az időszaknak összefoglaló adatait tartalmazza az 1. táblázat.

  • 1977. október 28.: A főiskola épületeinek ünnepélyes átadása.

Egyedi megoldás az épületek közötti átjárást biztosító vasúti személyvagon kocsiszekrényének beépítése (1. ábra.). „Az intézmény központi épülete és laborja között látványos hídszerkezet épült, hirdetve a főiskola műszaki és közlekedési területen elért hírnevét. Az Y jelű gyorsvonati személykocsit (kocsiszekrényét), ami a Magyar Vagon- és Gépgyár korábban nagy sorozatban gyártott terméke volt, az épület falába beépített támaszokra helyezték. A szokványos 2. osztályú vasúti kocsit a Győri Rába Gépgyár ajándékozta a főiskolának. A vasúti kocsi nemcsak összekötő hídként funkciónál, hanem szimbolizálja a régi KTMF fő profilját is. [1]

1. ábra. A győri épületek közé beépített vasúti kocsi járműszekrénye kívülről és belülről. (Fotó: SZE Alumni Magazin)

A gyalogos-felüljáróként működő személyvagon beépítését a Hídépítő Vállalat győri építésvezetősége (építésvezető: Vörös József) hajtotta végre.

2. ábra. Sárkányrepülő szobor 1979-ben az első helyén. (Fotó: SZE Alumni Magazin)

  • 1979. november: Varga Imre Sárkányrepülő szobrának avatása. Az alkotás azt a pillanatot örökíti meg, amikor Ikarosz a sárkányrepülővel nekirugaszkodik a levegőnek. (A rozsdamentes króm­acélból készült műalkotás sziluettje az SZE Alumni [Öregdiák] magazin iniciáléjában (kezdőbetűjében) is megjelenik (2. ábra).
  • Az 1984. március 21-én tartott főiskolai oktatói értekezleten dr. Vaszary Pál hozzászólásában javaslatot tett arra vonatkozóan, hogy egy jeles magyar emberről kellene elnevezni az intézményt. A mögötte ülők gyorsan rákérdeztek: Kossuth, vagy egyáltalán ki a javaslata? A ma már a legendás professzorok között emlegetett dr. Vaszary Pál egyértelműen felelt: természetesen Széchenyi István legyen a névadó [2]!
  • 1986. szeptember 1-jén gróf Széchenyi Istvánról nevezték el az intézményt. Neve ezután: Széchenyi István Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola.
  • 1990. június 6-án megalakult az Universitas-Győr Alapítvány, amely a SZIMF egyetemmé válásának támogatását, az egyetemi feltételek megteremtését tűzte ki célul.
  • 1990. július 1-jétől az intézmény elnevezése: Széchenyi István Műszaki Főiskola.
  • 1992: A főiskola stratégiai tervében kijelölték azokat a tudományterületeket és szakokat, amelyeknél a vezetés az egyetemi képzés feltételeinek megteremtését belátható időn belül megvalósíthatónak tartotta.
  • 1992. szeptember 1-jétől az új név Széchenyi István Főiskola.
  • 1996. augusztus 1-jén a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézet Győri Tagozata a Széchenyi István Főiskola Művészeti Fakultása lett.
  • 1999: A kormány felsőoktatási integrációs tervében „Győri Főiskola” néven szerepel a Széchenyi István Főiskola és az Apáczai Csere János Főiskola.
  • A felsőoktatási törvény 1999. július 1-jei módosítása kimondta: „A Széchenyi István Főiskola, amennyiben 2002. június 30-ig teljesíti a Ftv. 3. §-ában előírt követelményeket, Széchenyi István Egyetemként működhet tovább.”
  • 2001. december 11-én a parlament úgy döntött, hogy a Széchenyi István Főiskola a törvényben előírt feltételeket teljesítve, 2002. január 1-jétől Széchenyi István Egyetemként folytathatja működését. A névtáblacserét a 3. ábra mutatja.
  • 2009. november 21-én az Ikaros, a sárkányrepülő szobor ideiglenes elbontása.
  • 2010. november 8-án a Sárkányrepülő Ikarosz körplasztika felállítása új helyen, zalahalápi bazalttalapzaton. A győri egyetem, a képzés jelképe, egyben mintaképe a mérnöki precizitásnak: a szobor szárnyain a rések arra szolgálnak, nehogy egy nagyobb szél valóban felkapja Ikaroszt (4. ábra). (Az alkotó, Varga Imre eredeti végzettsége repülőmérnök, a háborúban pedig repülőtiszt volt.)

3. ábra. Névtábla cseréje (2002). (Fotó: SZE Alumni Magazin)4. ábra. Sárkányrepülő Ikarosz szobor a végleges helyén feldíszítve 2010-ben. (Fotó: SZE Alumni Magazin)

„A győriek, a campus használói a műalkotás mindegyik elnevezését sajátjuknak tekintik. A fiatalság, a jövőbe mutatás győri jelképe lett a szobor.” – olvashatjuk Honvári János és Winkler Csaba írásában [3].

  • 2016. január 1-jével az Apáczai Csere János Kar és a mosonmagyaróvári Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kar a Széchenyi István Egyetemhez csatlakozott.
  • 2022. június 2-án ünnepélyes aranydiploma-átadást tartanak az 1971-1972. évben a KTMF-en végzett üzemmérnökök részére.
A cikk folytatódik, lapozás:1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Vasúti kocsi akkor és most. SzE Alumni Magazin honlapjában 2022.03.11-én megjelent Simon Panka írása. (A „KTMF 1968-1986” Facebook-oldalon a SZE Alumni bejegyzése is volt 2022.10.12-án.) https://alumni.sze.hu/vasuti-kocsi-akkor-es-most/
  • [2] Névadásunk története. SzE Alumni Magazin honlapjában Winkler Csaba írása. 022.09.21. https://alumni.sze.hu/nevadasunk-tortenete/
  • [3] 1968–2018, 50 éves a Széchenyi István Egyetem. Honvári János és Winkler Csaba: A győri felsőoktatás eseményei. Széchényi Alumni Magazin különszám; p. 58. ceee843471ac65f293386f735175c4db.pdf
  • [4] Czeiner-Szűcs A, Papp Zs. Történelmi pillanat – Aranydiplomás mérnökök első ünnepe a Széchenyi István Egyetemen. SZE honlapján 2022. június 3. https://www.uni.sze.hu/post/történelmi-pillanat-aranydiplomás-mérnökök-első-ünnepe-a-széchenyi-istván-egyetemen
  • [5] Kisalföld Hírportár. Aranydiplomásokat köszöntöttek 2022.06.02.12.56, Történelmi pillanat a győri Széchényi Egyetem életében. Videó: https://www.kisalfold.hu/helyi-kozelet/2022/06/tortenelmi-pillanat-a-gyori-szechenyi-egyetem-eleteben-videohttps://www.youtube.com/watch?v=YBNf_O7cVbw
  • [6] A Szerb utcában kezdődött minden. SzE Alumni Magazin honlapjában 2022.03.11-én megjelent Simon Panka írása. https://alumni.sze.hu/en/a-szerb-utcaban-kezdodott-minden/
  • [7] Dr. Vaszary P. Az ívtűző gép története. Sínek Világa 2008;3-4:7. Sinek Vilaga 2008_3-4.qxd
  • [8] KTMF 1968–1986 Facebook-csoport Névjegy. https://www.facebook.com/groups/ktmf19681986/
  • [9] Széchenyi István idézetei – Idézetek/Citatum 6. lap. https://www.citatum.hu/szerzo/Szechenyi_Istvan/6
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©