A cikk szerzője:

Farkas Tibor ny. mérnök főtanácsos

Volt egyszer egy Közlekedési Távközlési Műszaki Főiskola (2. rész) – Átköltözés Győrbe

Az 1960-as évek elején bevezetett oktatási reform keretében először létrehozták a felsőfokú technikumokat. Miután nem született meg a várt eredmény, ezért pár év múlva megkezdődött azok összevonása, főiskolává minősítése, egyetemekhez vagy már működő főiskolákhoz csatolása. Ettől a folyamattól eltérően az Elnöki Tanács 1968. évi 16. sz. törvényerejű rendeletében megalapítja a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolát (KTMF-et). Ez volt az első új típusú intézmény, amelyet az üzemmérnökképzés céljára hoztak létre. A főiskola első végzős évfolyamán diplomázó szerző visszaemlékezésének 2. részében a győri áttelepülés utáni fordulópontokat ismerteti az egyetemmé alakulásig. Az 50 éves évforduló kapcsán az első aranydiplomák átadásával zárul a történeti visszatekintés. A befejező részben szakmai életutak, MÁV-os karrierek bemutatásával válik teljessé a történet.

Az építőmérnök-képzés viszontagságos évei

A győri évekről a dr. Horvát Ferenc 2011-ben, a Sínek Világa 3. számában publikált cikke számol be részletesen:
„A hallgatói létszám az első öt év alatt, a három nappali évfolyamon, valamint a levelező oktatás elindulásával összesen 596 főre növekedett…
A Győrbe költözés (1977-ben) az infrastrukturális lehetőségek tekintetében bővülést és komoly minőségi javulást eredményezett. Az ország központjából a nyugati vidékre történt áttelepülés azonban erősen lecsökkentette az intézményünk iránti érdeklődést, ami a jelentkezők, majd 3-4 év csúszással, 1981-től kezdve a végzettek létszámának alakulásában jól megmutatkozott.
(Évente végzők száma több mint 100 főről mintegy 60 főre csökkent.)
A második nagy érdeklődéscsökkenés a társadalmi-gazdasági átalakulás évében, 1989-ben indult, amint ezt a rákövetkező harmadik évtől, 1992-től a végzettek tekintetében is megmutatkozott. (A diplomázók száma évi 30-40 fő között mozgott.)
A vasúti szakterület vonzereje a hallgatók körében még drasztikusabban fogyatkozott, s a vasutas témájú diplomamunkát készítők száma 1992–1995 között már csak évi 3-5 fő volt. Saját hallgatók híján az addigi Vasúti Pálya és Geodézia Tanszék 1993-ban megszűnt. A leépülési folyamat tökéletesen visszatükrözte a végzettek korábbi legnagyobb alkalmazója, a MÁV körül elhatalmasodó gondokat, a tekintélyes számú vasutas-létszámcsökkentéseket és a finanszírozási nehézségeket. A MÁV már nem tűnt többé biztos egzisztenciát kínáló munkáltatónak.”
A cikk további részében a mélypontról történő kilábalás érdekében tett lépéseket ismerteti, majd a főiskola egyetemmé válásának történetét írja le a szerző.

50 éves az iskola – aranydiploma-átadás

A KTMF első évfolyamainak Budapesten végzett hallgatói hatvanéves koruk körül – 40-45 év szolgálati év után – nyugdíjba vonultak, megszüntették az aktív építőmérnöki tevékenységüket a 2011–2015-ös években. Volt, aki még nyugdíjasként „továbbszolgált”, vagy vállalkozóként gyakorolta/gyakorolja jelenleg is a szakmáját.
A jogutód Széchenyi István Egyetem honlapját nézegetve vártuk, hogy az 50. évfordulóval kapcsolatban lesz-e megemlékezés. Habár 2021-ben a Covid-járvány mindent felülírt. Ezért vettük idén örömmel tudomásul, hogy a pandémia miatt egy évvel később, az első két végzett évfolyamnak együtt rendezik meg a jubileumi díszoklevél átadását az első üzemmérnökök részére 2022. június 2-án.
A jelentkezés és az adminisztrálás határidőre történt elvégzése után kaptunk meghívót az ünnepélyes aranydiploma-átadásra, amit mindenki izgalommal várt.
Végre találkoztunk régi diáktársainkkal, igaz, fél évszázaddal idősebb kiadásban.
Az egyetem kitett magáért, úgy a lebonyolítás külsőségei, mint a beltartalom szempontjából [4] (5. ábra).

5. ábra. Aranydiploma-átadón az ünnepélyes bevonulás (2022). (Fotó: MekliZ Fotóstúdió)
Mindannyian megtiszteltetésként éltük meg az elsőket, úttörőket méltató szavakat: „Köszönjük, hogy elkezdték kitaposni azt az ösvényt, amely mára már jól járható úttá szélesedett.” [5] A fehér kesztyűs oklevélátadás volt az ünnepség felemelő és legemlékezetesebb momentuma (6. és 7. ábra).

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Vasúti kocsi akkor és most. SzE Alumni Magazin honlapjában 2022.03.11-én megjelent Simon Panka írása. (A „KTMF 1968-1986” Facebook-oldalon a SZE Alumni bejegyzése is volt 2022.10.12-án.) https://alumni.sze.hu/vasuti-kocsi-akkor-es-most/
  • [2] Névadásunk története. SzE Alumni Magazin honlapjában Winkler Csaba írása. 022.09.21. https://alumni.sze.hu/nevadasunk-tortenete/
  • [3] 1968–2018, 50 éves a Széchenyi István Egyetem. Honvári János és Winkler Csaba: A győri felsőoktatás eseményei. Széchényi Alumni Magazin különszám; p. 58. ceee843471ac65f293386f735175c4db.pdf
  • [4] Czeiner-Szűcs A, Papp Zs. Történelmi pillanat – Aranydiplomás mérnökök első ünnepe a Széchenyi István Egyetemen. SZE honlapján 2022. június 3. https://www.uni.sze.hu/post/történelmi-pillanat-aranydiplomás-mérnökök-első-ünnepe-a-széchenyi-istván-egyetemen
  • [5] Kisalföld Hírportár. Aranydiplomásokat köszöntöttek 2022.06.02.12.56, Történelmi pillanat a győri Széchényi Egyetem életében. Videó: https://www.kisalfold.hu/helyi-kozelet/2022/06/tortenelmi-pillanat-a-gyori-szechenyi-egyetem-eleteben-videohttps://www.youtube.com/watch?v=YBNf_O7cVbw
  • [6] A Szerb utcában kezdődött minden. SzE Alumni Magazin honlapjában 2022.03.11-én megjelent Simon Panka írása. https://alumni.sze.hu/en/a-szerb-utcaban-kezdodott-minden/
  • [7] Dr. Vaszary P. Az ívtűző gép története. Sínek Világa 2008;3-4:7. Sinek Vilaga 2008_3-4.qxd
  • [8] KTMF 1968–1986 Facebook-csoport Névjegy. https://www.facebook.com/groups/ktmf19681986/
  • [9] Széchenyi István idézetei – Idézetek/Citatum 6. lap. https://www.citatum.hu/szerzo/Szechenyi_Istvan/6
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©