Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Volt egyszer egy Közlekedési Távközlési Műszaki Főiskola (2. rész) – Átköltözés Győrbe
Az építőmérnök-képzés viszontagságos évei
A győri évekről a dr. Horvát Ferenc 2011-ben, a Sínek Világa 3. számában publikált cikke számol be részletesen:
„A hallgatói létszám az első öt év alatt, a három nappali évfolyamon, valamint a levelező oktatás elindulásával összesen 596 főre növekedett…
A Győrbe költözés (1977-ben) az infrastrukturális lehetőségek tekintetében bővülést és komoly minőségi javulást eredményezett. Az ország központjából a nyugati vidékre történt áttelepülés azonban erősen lecsökkentette az intézményünk iránti érdeklődést, ami a jelentkezők, majd 3-4 év csúszással, 1981-től kezdve a végzettek létszámának alakulásában jól megmutatkozott.
(Évente végzők száma több mint 100 főről mintegy 60 főre csökkent.)
A második nagy érdeklődéscsökkenés a társadalmi-gazdasági átalakulás évében, 1989-ben indult, amint ezt a rákövetkező harmadik évtől, 1992-től a végzettek tekintetében is megmutatkozott. (A diplomázók száma évi 30-40 fő között mozgott.)
A vasúti szakterület vonzereje a hallgatók körében még drasztikusabban fogyatkozott, s a vasutas témájú diplomamunkát készítők száma 1992–1995 között már csak évi 3-5 fő volt. Saját hallgatók híján az addigi Vasúti Pálya és Geodézia Tanszék 1993-ban megszűnt. A leépülési folyamat tökéletesen visszatükrözte a végzettek korábbi legnagyobb alkalmazója, a MÁV körül elhatalmasodó gondokat, a tekintélyes számú vasutas-létszámcsökkentéseket és a finanszírozási nehézségeket. A MÁV már nem tűnt többé biztos egzisztenciát kínáló munkáltatónak.”
A cikk további részében a mélypontról történő kilábalás érdekében tett lépéseket ismerteti, majd a főiskola egyetemmé válásának történetét írja le a szerző.
50 éves az iskola – aranydiploma-átadás
A KTMF első évfolyamainak Budapesten végzett hallgatói hatvanéves koruk körül – 40-45 év szolgálati év után – nyugdíjba vonultak, megszüntették az aktív építőmérnöki tevékenységüket a 2011–2015-ös években. Volt, aki még nyugdíjasként „továbbszolgált”, vagy vállalkozóként gyakorolta/gyakorolja jelenleg is a szakmáját.
A jogutód Széchenyi István Egyetem honlapját nézegetve vártuk, hogy az 50. évfordulóval kapcsolatban lesz-e megemlékezés. Habár 2021-ben a Covid-járvány mindent felülírt. Ezért vettük idén örömmel tudomásul, hogy a pandémia miatt egy évvel később, az első két végzett évfolyamnak együtt rendezik meg a jubileumi díszoklevél átadását az első üzemmérnökök részére 2022. június 2-án.
A jelentkezés és az adminisztrálás határidőre történt elvégzése után kaptunk meghívót az ünnepélyes aranydiploma-átadásra, amit mindenki izgalommal várt.
Végre találkoztunk régi diáktársainkkal, igaz, fél évszázaddal idősebb kiadásban.
Az egyetem kitett magáért, úgy a lebonyolítás külsőségei, mint a beltartalom szempontjából [4] (5. ábra).
Mindannyian megtiszteltetésként éltük meg az elsőket, úttörőket méltató szavakat: „Köszönjük, hogy elkezdték kitaposni azt az ösvényt, amely mára már jól járható úttá szélesedett.” [5] A fehér kesztyűs oklevélátadás volt az ünnepség felemelő és legemlékezetesebb momentuma (6. és 7. ábra).
Irodalomjegyzék
- [1] Vasúti kocsi akkor és most. SzE Alumni Magazin honlapjában 2022.03.11-én megjelent Simon Panka írása. (A „KTMF 1968-1986” Facebook-oldalon a SZE Alumni bejegyzése is volt 2022.10.12-án.) https://alumni.sze.hu/vasuti-kocsi-akkor-es-most/
- [2] Névadásunk története. SzE Alumni Magazin honlapjában Winkler Csaba írása. 022.09.21. https://alumni.sze.hu/nevadasunk-tortenete/
- [3] 1968–2018, 50 éves a Széchenyi István Egyetem. Honvári János és Winkler Csaba: A győri felsőoktatás eseményei. Széchényi Alumni Magazin különszám; p. 58. ceee843471ac65f293386f735175c4db.pdf
- [4] Czeiner-Szűcs A, Papp Zs. Történelmi pillanat – Aranydiplomás mérnökök első ünnepe a Széchenyi István Egyetemen. SZE honlapján 2022. június 3. https://www.uni.sze.hu/post/történelmi-pillanat-aranydiplomás-mérnökök-első-ünnepe-a-széchenyi-istván-egyetemen
- [5] Kisalföld Hírportár. Aranydiplomásokat köszöntöttek 2022.06.02.12.56, Történelmi pillanat a győri Széchényi Egyetem életében. Videó: https://www.kisalfold.hu/helyi-kozelet/2022/06/tortenelmi-pillanat-a-gyori-szechenyi-egyetem-eleteben-videohttps://www.youtube.com/watch?v=YBNf_O7cVbw
- [6] A Szerb utcában kezdődött minden. SzE Alumni Magazin honlapjában 2022.03.11-én megjelent Simon Panka írása. https://alumni.sze.hu/en/a-szerb-utcaban-kezdodott-minden/
- [7] Dr. Vaszary P. Az ívtűző gép története. Sínek Világa 2008;3-4:7. Sinek Vilaga 2008_3-4.qxd
- [8] KTMF 1968–1986 Facebook-csoport Névjegy. https://www.facebook.com/groups/ktmf19681986/
- [9] Széchenyi István idézetei – Idézetek/Citatum 6. lap. https://www.citatum.hu/szerzo/Szechenyi_Istvan/6
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.