Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »XIII. Vasúti Futástechnikai Konferencia, Pécs
Dr. Horvát Ferenc (SZE Győr) Béli János (MÁV KFV Kft.)
Sínfej-hajszálrepedések kialakulása, a hibák mérése és minősítése
A sín futófelületén kialakul a sínacél osztályától függően egy kb. 0,4–1,2 mm vastag, a járműkerekek által hidegen alakított réteg, amelyben a sín anyagának keménysége nagyon jelentősen, az alapszövet keménységének akár másfélszeresére megnövekszik. A felkeményedett kéregben bekövetkezik az anyag alakváltozó képességének kimerülése, amely repedések megjelenéséhez vezet. A felkeményedett kérgen áthatolva a repedés a szemcsék nyúlási irányát követve halad egyre mélyebbre a sínfejbe (2. ábra).
Ilyen repedés lehet az egymás alá lapoló repedés, a legyűrődésen elindult több repedés, többször változó irányú repedés, felületi kitöredezést okozó repedés.
Ezeket a repedéseket (HC hibák) több módszerrel lehet vizsgálni:
– Vizuális vizsgálat
– Penetrációs vizsgálat
– Ultrahangos vizsgálat
– Örvényáramos mérések FMK–008 mérőkocsival (3. ábra)
A sínfejeken kialakuló hibák a következők lehetnek:
– Head Chek
– Squats
– Repedésfészek (Belgrospi)
– Nyelvképződés
– Benyomódás
– Hullámos kopás
– Kerékmegcsúszási helyek
A hibákat 1–5-ig osztályba sorolták, és osztályonként a szükséges intézkedéseket kötelezően el kell végezni. (Béli János: Sínfej-hajszálrepedések megjelenése a MÁV vonalhálózatán 1–3. rész. Sínek Világa, 2010/2., 2010/3., 2011/1.)
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.