A cikk szerzője:

Orbán Zsolt területi igazgató
MÁV Zrt.

XIII. Vasúti Futástechnikai Konferencia, Pécs

A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) Baranya Megyei Területi Szervezete 2016. október 19–20-án Pécsett rendezte meg a XIII. Vasúti Futástechnikai Konferenciát. Az ötvenéves hagyományoknak megfelelően az előadások a pálya-jármű kölcsönhatás, futásjóság, futásbiztonság fogalomkörhöz kapcsolódtak. Az idei konferenciát két külföldi (svájci és osztrák) szakember is megtisztelte előadásával. Örvendetes, hogy sokévi kihagyás után a mostani rendezvényen nemcsak a pályás, hanem a gépészeti szakma (MÁV-Start) is képviseltette magát mind előadással, mind résztvevőkkel.

Darioli Laruent (Speno International SA)

Stratégiai sínmegmunkálás a sínfelszín hiányosságainak megelőzésére és kiküszöbölésére

A megnövekedett vasúti forgalom következtében sok helyütt futófelületi hibák jelennek meg a sínfejben, ezért elkerülhetetlenül szükséges a sínmegmunkálás. Ehhez ma már megfelelő síncsiszoló szerelvények állnak rendelkezésre (4. ábra).

4. ábra. Síncsiszoló szerelvények
Az előrelátható munkákat stratégiailag a felmérésük után meg kell tervezni és szervezni. Minden stratégia célja az ideális kerék-sín kapcsolat (optimális célprofil, szűk tűréshatár) kialakítása. Ez megfelelő anyageltávolítás meghatározásával, a hibák eltávolításához elégséges mértékű, de a szelvénycsökkenés miatt minél kisebb mértékű profil kialakításával lehetséges. A megmunkálás előtti és utáni sínfej az 5. és a 6. ábrán látható. Javasolt a speciális célprofilok (pl. AHC profilok) alkalmazása. A vasútüzemet a lehető legkisebb mértékben befolyásoló, ismételt köszörülési munkálatokra kell törekedni.

5. ábra. Sínfej a meg­munkálás előtt6. ábra. Sínfej a meg­munkálás után


Az optimális futófelületi viszonyok meghosszabbítják a sín vágányban fekvési időtartamát, és csökkentik a vágány kopását, ezzel a jelenlegi karbantartási költségek számottevően csökkenthetők.

Előhegyi Zoltán (VAMAV Vasúti Berendezések Kft.)

AHC sínek alkalmazása kitérőkben

A kitérőkben előforduló gyakori HC hibák miatt igény fogalmazódott meg a jelenlegi kialakítás továbbfejlesztésére. Egy lehetőség a síndőléses kitérő. Néhány európai vasútnál elterjedt az 1:40 síndőlés.
Az 1:40 síndőlés szélesebb körű alkalmazásától járműstabilitási előnyöket és a HC hibák számának csökkenését várják, de hangsúlyozni kell, hogy a tényleges eredmény a mértékadó kerékprofil, a sínprofil és a síndőlés együttesétől függ. A MÁV által meghatározott fejlesztési irány az 1:40 síndőlés, a kísérleti kitérő B60 XI-1:9 típusának szerkezeti részei a 7., 8., 9. ábrán láthatók. A síndőlés a jelenlegi kitérő szerkezeti kialakításának megtar­tása mellett a fejmegmunkált sínprofil (pl. 60E2-40) felhasználásával történik.

7. ábra. A kísérleti B60 XI-1:9 kitérő félváltója 8. ábra. Keresztezési rész 1:40 sín­dőlés esetén9. ábra. Vezetősín az 1:40 síndőléssel kialakított kitérőben

A továbbfejlesztett prototípus(ok) gyártása 2017 elejétől várható. A beépítés helyének meghatározásakor az alábbi szempontokat kell figyelembe venni: a beépítési helyen a forgalmi terhelés megfelelő mértékű legyen (fővonal), a kitérő egyenes és kitérő irányban is járt, illetve a kitérő csúccsal és gyökkel szemben is járt legyen.
A kísérlet során havonta kitérővizsgálatokat kell végezni. A mérési eredményeket és vizsgálatokat a gyártónak és üzemeltetőnek közösen kell kiértékelni.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©