Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »XIII. Vasúti Futástechnikai Konferencia, Pécs
Darioli Laruent (Speno International SA)
Stratégiai sínmegmunkálás a sínfelszín hiányosságainak megelőzésére és kiküszöbölésére
A megnövekedett vasúti forgalom következtében sok helyütt futófelületi hibák jelennek meg a sínfejben, ezért elkerülhetetlenül szükséges a sínmegmunkálás. Ehhez ma már megfelelő síncsiszoló szerelvények állnak rendelkezésre (4. ábra).
Az előrelátható munkákat stratégiailag a felmérésük után meg kell tervezni és szervezni. Minden stratégia célja az ideális kerék-sín kapcsolat (optimális célprofil, szűk tűréshatár) kialakítása. Ez megfelelő anyageltávolítás meghatározásával, a hibák eltávolításához elégséges mértékű, de a szelvénycsökkenés miatt minél kisebb mértékű profil kialakításával lehetséges. A megmunkálás előtti és utáni sínfej az 5. és a 6. ábrán látható. Javasolt a speciális célprofilok (pl. AHC profilok) alkalmazása. A vasútüzemet a lehető legkisebb mértékben befolyásoló, ismételt köszörülési munkálatokra kell törekedni.
Az optimális futófelületi viszonyok meghosszabbítják a sín vágányban fekvési időtartamát, és csökkentik a vágány kopását, ezzel a jelenlegi karbantartási költségek számottevően csökkenthetők.
Előhegyi Zoltán (VAMAV Vasúti Berendezések Kft.)
AHC sínek alkalmazása kitérőkben
A kitérőkben előforduló gyakori HC hibák miatt igény fogalmazódott meg a jelenlegi kialakítás továbbfejlesztésére. Egy lehetőség a síndőléses kitérő. Néhány európai vasútnál elterjedt az 1:40 síndőlés.
Az 1:40 síndőlés szélesebb körű alkalmazásától járműstabilitási előnyöket és a HC hibák számának csökkenését várják, de hangsúlyozni kell, hogy a tényleges eredmény a mértékadó kerékprofil, a sínprofil és a síndőlés együttesétől függ. A MÁV által meghatározott fejlesztési irány az 1:40 síndőlés, a kísérleti kitérő B60 XI-1:9 típusának szerkezeti részei a 7., 8., 9. ábrán láthatók. A síndőlés a jelenlegi kitérő szerkezeti kialakításának megtartása mellett a fejmegmunkált sínprofil (pl. 60E2-40) felhasználásával történik.
A továbbfejlesztett prototípus(ok) gyártása 2017 elejétől várható. A beépítés helyének meghatározásakor az alábbi szempontokat kell figyelembe venni: a beépítési helyen a forgalmi terhelés megfelelő mértékű legyen (fővonal), a kitérő egyenes és kitérő irányban is járt, illetve a kitérő csúccsal és gyökkel szemben is járt legyen.
A kísérlet során havonta kitérővizsgálatokat kell végezni. A mérési eredményeket és vizsgálatokat a gyártónak és üzemeltetőnek közösen kell kiértékelni.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.