A cikk szerzője:

Hegedűs Magdolna műszaki szakelőadó
Máv Zrt.

A 40a vasútvonal korszerűsítése (1. rész) – A Budapest Kelenföld–Százhalombatta-vonalszakasz

A 40. számú vasútvonal Budapest Kelenföld (kiz.)–Százhalombatta (kiz.) szakaszán, az évekig tartó előkészítést követően, 2017 elején kezdődtek meg a korszerűsítési munkálatok. A beruházás kiterjedt a teljes állomási és nyílt vonali részekre. Átépült a vágányhálózat, a felsővezetéki hálózat, a biztosítóberendezés, a műtárgyak nagy része, megújult a vízelvezető rendszer, új, korszerű, akadálymentesen megközelíthető peronok várják az utazóközönséget, az egyes forgalmas szintbeni keresztezéseket közúti alul- és felüljárók váltották ki.

Zaj- és rezgésvédelem

A települések mentén, az érintett önkormányzatokkal egyeztetve, zajárnyékoló falak épültek a vasút okozta zajártalmak csökkentése érdekében.
A falak jellemzően a vasúti pálya jobb oldalán épültek Budapest közigazgatási részén, az érdi térségben viszont a pálya mindkét oldalon cementkötésű faapríték borítású („fabeton”) átlátszatlan, helyenként színezett zajárnyékoló falelemekből állnak. A megállóhelyek, állomások térségében átlátszó zajárnyékoló falak is épültek (10. ábra).

10. ábra. Érdliget megállóhelyen átlátszó zajárnyékoló fal
A teljes átépítés alatt lévő szakaszon összesen mintegy 13 km hosszon zajárnyékoló fal épült.
Rezgésvédelmet az aljakra rögzített különböző típusú aljpapucsokkal kellett biztosítani aszerint, hogy 5, 10 vagy 15 dB rezgéscsökkenés volt előirányozva. Az átépített vonalszakasz 6,30 km-es hosszában épültek be aljpapuccsal felszerelt aljak.
Érd felső megállóhely mindkét peron peronszegélye LDP55 típusú hangelnyelő elemmel épült meg (11. ábra).
Passzív intézkedésként nyílászárók cseréje is történt azokon a helyeken, ahol zajárnyékoló falak építésére például helyhiány miatt nem volt lehetőség vagy a szükséges zajcsökkentés nem volt biztosítható más módon.

11. ábra. Érd felső megállóhely peronszegély LDP zajelnyelővel

Építési fázisok

A megvalósulás tervezett mérföldkövei és ütemei az 5. táblázatban szerepelnek.
A projekt munkaterület-átadása 2017. januárban történt a kivitelező konzorcium részére.
A projekt csúszása miatt a tenderben meghatározott építési fázisok (6. táblázat) időpontjait és fázisait a vállalkozó módosította.

  • A munkálatok vágányzár keretében Érd állomás – Érd-elágazás (kiz.)–Százhalombatta (kiz.) bal vágány kezdésének feltétele Érd-elágazás jobb vágányba „i1” kitérő beépítése volt – átépítésével kezdődött meg.
  • Az állomás bal oldalának bontása és építése az „i2” kitérőtől a 219. számú szelvényig, valamint az I-II. vágányok közötti magasperon perontetővel.
  • Az állomás jobb oldalának bontása és építése az „i1” számú kitérőtől a 219. számú szelvényig, magasperon építése a III-IV. számú vágányok között, peron­tetővel.
  • Budafok megállóhely építési munkálatai meg kellett, hogy előzzék a 2018. évre tervezett teljes vonali kizárás időpontját. Budafok megállóhely átépítése két fázisban történt meg. Az első fázisban a 40. vonal jobb vágány kihelyezése és a jobb vágány melletti peron építése valósult meg. A második fázisban pedig a 40. vonal bal vágánya és a középperon épült át a perontetőkkel együtt.
  • 2018. február 26-tól 13 hónapra, 2019. március 31-ig teljes kizárásra került és megkezdődnek a bontási munkálatok a Budapest Kelenföld–Érd-elágazás-vonalszakaszon.
  • A vasútvonalon a vonatforgalom Budapest Kelenföldtől Érd felső megállóhelyig mindkét vágányon kizárásra került.
  • Ez idő alatt Érd felső megállóhely ideiglenes szerelvényfordító végállomásként működik. A lezárt vonalszakaszon csak a munkavonatok, illetve az iparvágányon kiszolgáló menetek közlekedtek korlátozásokkal.
  • A teljes kizárás alatt épült meg az állomásközök mellett Háros és Nagytétény-Diósd állomások vágányhálózata (12. és 13. ábra).

12. ábra. Háros és Nagytétény-Diósd állomások építése

13. ábra. Nagytétény-Diósd állomás végponti kitérő körzet

  • 2019. március 31-én került üzemszerű átadásra Háros állomás és Nagytétény-Diósd állomás, valamint a Kelenföld (kiz.)–Nagytétény-Diósd (bez.)-vonalszakasz új elektronikus biztosítóberendezése is.
  • Érd-elágazás és Érd felső megállóhely, valamint a 164+00–169+00 hm szelvények közötti vonalrész átépítése.
  • Távközlési, erősáramú és biztosító­­berendezési létesítmények
  • A távközlési, erősáramú és biztosítóberendezési (TEB) létesítmények a teljes vonalrészen megújultak.
  • Új biztosítóberendezés kiépítése megtörtént a projekt teljes szakaszán.
  • A felsővezeték, térvilágítás és energiaellátási hálózat is teljesen átépült, a régi oszlopokat és objektumokat elbontották és újakat telepítettek a helyükre.
  • A távközlési rendszer az állomásokon és megállóhelyeken: hangos utastájékoztatás, vizuális utastájékoztatás, órahálózat, információs oszlopok (14. ábra), videomegfigyelő rendszer.

Magasépítmények

14. ábra. Háros állomás információs oszlopaA tárgyi vonalszakaszon a meglévő üzemi épületállomány egy része kihasználatlan vagy fejlesztés miatt feleslegessé válik. Néhány épületet az új nyomvonal miatt szükséges volt elbontani.
A 49+90 hm szelvényben lévő, budafoki régi állomásépületet a pályához való közelsége miatt szükséges volt elbontani, de mivel védett épület, a vasúti pályától távolabb visszaépítésre került eredeti állapotában, és az épület funkciót is kapott, mint „zarándokház” (15. ábra) fog üzemelni.
Háros, Nagytétény-Diósd és Érd állomások felvételi épületeinek felújítása nem a pályás projekt részét képezte, hanem a biztosítóberendezési „B” projekt keretében kerültek felújításra, amellyel visszanyerték eredeti állapotukat.
A magasépítéshez tartoznak a perontetők kialakításai is, Budafok megállóhelyen a meglévő perontetővel azonos kialakítású tető készült a felújítandó peronon.
A három állomásra – Háros, Nagytétény-Diósd, Érd – egységesen, azonos geometriájú és szerkezetű, de a budafokitól eltérő perontető épült.
Az állomásokon, illetve Budafokon az esélyegyenlőséget liftek biztosítják.

Megoldásra váró és hátralevő feladatok

A projekt kivitelezése befejeződött, 2020. november 30-án a műszaki átadás lezárult és megkezdődött a 36 hónapos garanciális időszak. A garanciális időszakban ez idáig felmerült problémák: Érd állomás I. számú vágány melletti rézsűlecsúszás, padkabeszakadások, peronburkolat-süllyedések, aknafedlapok botlásveszélyesek, kimozdult burkolóelemek. A hibákat a kivitelező konzorcium felé az érvényben lévő utasításban előírtak szerint teszi meg az üzemeltető, amelyek az eljárásrend szerint kezelhetők. Megvalósult a beruházás, az elkészült létesítmények ideiglenesen lettek forgalomba helyezve, a forgalomba helyezések után a korábban érvényben lévő sebességtartományok és hatósági építési engedélyben rögzített korlátozások vannak érvényben. Az elkészült projekt a hatósági engedélyezés, NOBO-DEBO tanúsítás kiadására vár, amely eljárások elindítása megtörtént.

15. ábra. Budafoki „zarándokház”, múlt és jelen

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234

Irodalomjegyzék

  • [1] A Kelenföld (kiz.)–Százhalombatt (kiz.) beruházás engedélyezési, kiviteli tervei, megvalósulási tervei, valamint a projekt során keletkezett dokumentumok.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©