Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A 40a vasútvonal korszerűsítése (2. rész) – A Százhalombatta–Pusztaszabolcs-vonalszakasz
A beruházásban részt vevő főbb szerveztek
Megrendelő: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Mérnök: Transinvest–Utiber-Magyar Mérnök Céh–Oviber Konzorcium.
Vállalkozó: E -P Konzorcium.
Tervező:
- Engedélyezési tervdokumentáció: Utiber-UVATERV Konzorcium.
- Kiviteli tervdokumentáció: Kontúr Csoport–Veszprémterv–RING Mérnökiroda.
A vasúti pálya 376+00–498+00 hm szelvény közötti vonalszakaszának (12. ábra) átépítése 2018. év eleje–2020. december 18. közötti időben valósult meg.
- 376+00–405+00 Ercsi elágazás (kiz.)–Iváncsa forgalmi kitérő (kiz.).
- 405+00–439+00 Iváncsa forgalmi kitérő–Iváncsa megállóhely (13. ábra).
- 439+00–466+00 Iváncsa (kiz.)–Pusztaszabolcs (kiz.).
- 466+00–498+00 Pusztaszabolcs állomás (bez.).
Műszaki jellemzők
- Átépítés utáni tengelyterhelés: 225 kN.
- Kiépítési sebesség:
– nyílt vonali és állomási átmenő fővágányon: 160 km/h
– megelőző fővágányon 80 km/h, helyenként 40 km/h. - Mértékadó emelkedő:
– 376+00–Iváncsa: em=7,9‰;
– Iváncsa–Pusztaszabolcs: em=7,3‰. - A nyílt vonali vágányok és az állomási átmenő fővágányok felépítménye UIC 60 rendszerű.
- Állomásmegelőző fővágányok és egyéb állomási vágányok felépítménye UIC 54 rendszerű.
- Az átmenő fővágányokba új B60-as rendszerű, központi állítású, vasbeton aljas kitérők épültek vályúaljas kivitelben.
- A megelőző fővágányok és egyéb vonatfogadó, -indító vágányokba új B54-es rendszerű, központi állítású, vasbeton aljas kitérők épültek vályúaljas kivitelben.
- Pusztaszabolcs állomás mellékvágányaiba új B54-es rendszerű, központi állítású, vasbeton aljas kitérőket fektettek vályúaljas kivitelben.
- A kitérőirányban 80 km/h sebességgel járható kitérők B60-800, B60-1800 rendszerűek, vályúaljas, legalább 160 km/h sebességre tanúsított (Spherolock és Hydrolink) elektrohidraulikus állítóművekkel.
- Pusztaszabolcs állomáson és Iváncsa megállóhelyen SK+55-ös magasperonok létesültek. A peronok liftekkel is megközelíthetők.
- Pusztaszabolcs állomáson és Iváncsa megállóhelyen állomási P+R, illetve B+R parkolók épültek.
Pusztaszabolcs állomás
Pusztaszabolcs állomás a 40a vasútvonal elágazó állomása, a páratlan oldalon ágazik ki a 44. számú Székesfehérvár–Pusztaszabolcs-, illetve a 42. számú Pusztaszabolcs–Paks-vasútvonal. Pusztaszabolcs vasútállomása ennek megfelelően a fővonal vonatforgalmának szabályozásában, középállomási, míg a becsatlakozó vonalak felé/felől elágazó állomási funkciót tölt be.
A szolgálati hely átmenő vágányainak kiépítési sebessége 160 km/h. Az állomáson tizenkét fogadó-, indítóvágány, illetve több mellékvágány létesült (14. ábra).
A XIII., XIV., XV., XVI. és XVII. számú és egyéb csonka vágányok építése használt anyagból történt (alj, kapcsolószer és sín), amelyet az építéshez a MÁV Zrt. biztosított a vállalkozó által a munkák során elbontott, felújított és minősített felépítményi anyagokból. A személyforgalom kiszolgálását peronnal kialakított vágány biztosítja. Az I–III., illetve a IV–V. vágányok között 370 m hosszú Sk+55 cm magas szigetperon épült, továbbá a II. számú vonatfogadó, -indító csonka vágány mellett egy 80 m hasznos hosszú Sk+55 cm magas nyelvperon biztosítja a 44-es számú vasútvonal felől érkező, jellemzően Bz motorvonatok fogadását. A peronok megközelítését gyalogos-aluljáró biztosítja.
Az állomás páratlan végpontján, a X–XII. számú vágányokhoz csatlakozik a Stadler járműjavító és -karbantartó bázis telephelye. A karbantartó bázis kiszolgálása a páros állomásfej felől lehetséges, a motorvonatok vonatfogadó és -indító vágányokra történő átállítását a XVI. számú kihúzó csonka vágány segíti. A karbantartó bázisra történő be- és kiállás mindennapos, viszonylag intenzív forgalmat generál, ezért a tehervonati elegyrendezést célszerű az állomás páratlan végpontja felől végezni, ennek érdekében a 23-as számú kitérővel kiágazva kihúzóvágány létesült.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.