A cikk szerzője:

László Attiláné pályalétesítményi szakértő
MÁV Zrt.

A 40a vasútvonal korszerűsítése (2. rész) – A Százhalombatta–Puszta­szabolcs-vonalszakasz

A Százhalombatta–Pusztaszabolcs-vonalszakaszt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) két különálló projektként építtette meg: 1. Százhalombatta (bez.)–Ercsi elágazás (bez.). 2. Ercsi elágazás (kiz.)–Pusztaszabolcs (bez.). Az első projekt különlegessége, hogy a Százhalombatta–Ercsi elágazás zöldmezős beruházásként valósulhatott meg. Mindkét projekt része volt a vágányhálózat átépítésén túl a felsővezetéki hálózat megújítása is. A biztosítóberendezés kiépítése külön projekt keretében készült el.

A beruházásban részt vevő főbb szerveztek

Megrendelő: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Mérnök: Transinvest–Utiber-Magyar Mérnök Céh–Oviber Konzorcium.
Vállalkozó: E -P Konzorcium.
Tervező:

  • Engedélyezési tervdokumentáció: Utiber-UVATERV Konzorcium.
  • Kiviteli tervdokumentáció: Kontúr Csoport–Veszprémterv–RING Mér­nök­­iroda.

A vasúti pálya 376+00–498+00 hm szelvény közötti vonalszakaszának (12. ábra) átépítése 2018. év eleje–2020. december 18. közötti időben valósult meg.

12. ábra. Ercsi–Pusztaszabolcsi-vonalszakasz

  • 376+00–405+00 Ercsi elágazás (kiz.)–Iváncsa forgalmi kitérő (kiz.).
  • 405+00–439+00 Iváncsa forgalmi kitérő–Iváncsa megállóhely (13. ábra).
  • 439+00–466+00 Iváncsa (kiz.)–Pusztaszabolcs (kiz.).
  • 466+00–498+00 Pusztaszabolcs állomás (bez.).

13. ábra. Iváncsa megállóhely

Műszaki jellemzők

  • Átépítés utáni tengelyterhelés: 225 kN.
  • Kiépítési sebesség:
    – nyílt vonali és állomási átmenő fővágányon: 160 km/h
    – megelőző fővágányon 80 km/h, helyenként 40 km/h.
  • Mértékadó emelkedő:
    – 376+00–Iváncsa: em=7,9‰;
    – Iváncsa–Pusztaszabolcs: em=7,3‰.
  • A nyílt vonali vágányok és az állomási átmenő fővágányok felépítménye UIC 60 rendszerű.
  • Állomásmegelőző fővágányok és egyéb állomási vágányok felépítménye UIC 54 rendszerű.
  • Az átmenő fővágányokba új B60-as rendszerű, központi állítású, vasbeton aljas kitérők épültek vályúaljas kivitelben.
  • A megelőző fővágányok és egyéb vonatfogadó, -indító vágányokba új B54-es rendszerű, központi állítású, vasbeton aljas kitérők épültek vályúaljas kivitelben.
  • Pusztaszabolcs állomás mellékvágányaiba új B54-es rendszerű, központi állítású, vasbeton aljas kitérőket fektettek vályúaljas kivitelben.
  • A kitérőirányban 80 km/h sebességgel járható kitérők B60-800, B60-1800 rendszerűek, vályúaljas, legalább 160 km/h sebességre tanúsított (Sphero­lock és Hydrolink) elektrohidraulikus állítóművekkel.
  • Pusztaszabolcs állomáson és Iváncsa megállóhelyen SK+55-ös magasperonok létesültek. A peronok liftekkel is megközelíthetők.
  • Pusztaszabolcs állomáson és Iváncsa megállóhelyen állomási P+R, illetve B+R parkolók épültek.

Pusztaszabolcs állomás

Pusztaszabolcs állomás a 40a vasútvonal elágazó állomása, a páratlan oldalon ágazik ki a 44. számú Székesfehérvár–Pusztaszabolcs-, illetve a 42. számú Pusztaszabolcs–Paks-vasútvonal. Pusztaszabolcs vasútállomása ennek megfelelően a fővonal vonatforgalmának szabályozásában, középállomási, míg a becsatlakozó vonalak felé/felől elágazó állomási funkciót tölt be.
A szolgálati hely átmenő vágányainak kiépítési sebessége 160 km/h. Az állomáson tizenkét fogadó-, indítóvágány, illetve több mellékvágány létesült (14. ábra).

14. ábra. Pusztaszabolcs állomás
A XIII., XIV., XV., XVI. és XVII. számú és egyéb csonka vágányok építése használt anyagból történt (alj, kapcsolószer és sín), amelyet az építéshez a MÁV Zrt. biztosított a vállalkozó által a munkák során elbontott, felújított és minősített felépítményi anyagokból. A személyforgalom kiszolgálását peronnal kialakított vágány biztosítja. Az I–III., illetve a IV–V. vágányok között 370 m hosszú Sk+55 cm magas szigetperon épült, továbbá a II. számú vonatfogadó, -indító csonka vágány mellett egy 80 m hasznos hosszú Sk+55 cm magas nyelvperon biztosítja a 44-es számú vasútvonal felől érkező, jellemzően Bz motorvonatok fogadását. A peronok megközelítését gyalogos-aluljáró biztosítja.
Az állomás páratlan végpontján, a X–XII. számú vágányokhoz csatlakozik a Stadler járműjavító és -karbantartó bázis telephelye. A karbantartó bázis kiszolgálása a páros állomásfej felől lehetséges, a motorvonatok vonatfogadó és -indító vágányokra történő átállítását a XVI. számú kihúzó csonka vágány segíti. A karbantartó bázisra történő be- és kiállás mindennapos, viszonylag intenzív forgalmat generál, ezért a tehervonati elegyrendezést célszerű az állomás páratlan végpontja felől végezni, ennek érdekében a 23-as számú kitérővel kiágazva kihúzóvágány létesült.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©