A cikk szerzője:

László Attiláné pályalétesítményi szakértő
MÁV Zrt.

A 40a vasútvonal korszerűsítése (2. rész) – A Százhalombatta–Puszta­szabolcs-vonalszakasz

A Százhalombatta–Pusztaszabolcs-vonalszakaszt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) két különálló projektként építtette meg: 1. Százhalombatta (bez.)–Ercsi elágazás (bez.). 2. Ercsi elágazás (kiz.)–Pusztaszabolcs (bez.). Az első projekt különlegessége, hogy a Százhalombatta–Ercsi elágazás zöldmezős beruházásként valósulhatott meg. Mindkét projekt része volt a vágányhálózat átépítésén túl a felsővezetéki hálózat megújítása is. A biztosítóberendezés kiépítése külön projekt keretében készült el.

Ercsi–Pusztaszabolcs nagygéppel átépített vágányszakaszok

Az Ercsi elágazás–Iváncsa (376+00–402+50 szelvény között), illetve az Iváncsa–Pusztaszabolcs (439+00–462+50 szelvény között) vonalrészek al- és felépítményátépítése mindkét vágány esetében nagygépes technológia alkalmazásával készült. Az új alépítményt a PM 1000-es gép, a felépítményt az SMD-80-as gép alakította ki. A felépítmény 60E2 sínekkel és LW betonaljakkal épült (15–17. ábrák).

15. ábra. Az új alépítményt a PM 1000-es gép építette16. ábra. A felépítményt az SMD-80-as gép alakította ki17. ábra. Az elkészült vasúti pálya a 392. szelvénynél

Útátjárók

  • 397+79 földút.
  • 426+90 6205 jelű országos közút.
  • 452+39 földút.
  • 471+69 Pusztaszabolcs, Akácfa utca.
  • 486+21 Pusztaszabolcs, Adonyi út, 6207 jelű közút.

A közúti-vasúti szintbeni keresztezéseket gumielemes burkolattal építették.
A vágányzóna és az útburkolat egzakt elhatárolása érdekében valamennyi közút-vasút szintbeni keresztezésnél előregyártott vasbeton szegélybordát és a hozzá tartozó külső elemes burkolatot alkalmaztak.
Az útátjárók víztelenítését a vasúti folyópályáéval megegyező minőségű szivárgórendszerrel alakították ki (útátjárónként két szivárgóaknával és előregyártott beton előfejjel).
A villamos felsővezeték mindkét projekt esetében a pályával együtt átépült. A D55 típusú biztosítóberendezés ideiglenesen lett telepítve, a végleges Siemens biztosítóberendezés kiépítése egy másik projekt részeként valósult meg.
Az átépítés óta eltelt időszak üzemeltetői tapasztalatai kedvezők. Garanciális problémák időről időre jelentkeznek ugyan, de ezek a kialakult eljárásrend szerint jól kezelhetők. A megépült részek mindenki megelégedésére szolgálnak.

Köszönetnyilvánítás

A cikk illusztrálására használt fényképfelvételeket Bíró Attila (Magyarmérnök) és Vasútépítők Kft. dolgozói készítették. Ezúton köszönjük meg azok rendelkezésre bocsátását.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©