Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A 80a vasútvonal korszerűsítése Rákos–Hatvan állomások között
Aszód–Hatvan „A” elágazás állomásköz az átépítést megelőzően nem létezett (10. ábra), Tura állomás megállóhellyé való „lefokozása” miatt jöhetett létre. A teljes állomásköz 160 km/h sebességre alkalmas lesz, ami miatt talán nem lesz akkora érvágás, hogy Turán nem marad vágánykapcsolat, vagyis Aszód és Hatvan „A” elágazás között mintegy 12 km-en keresztül nem lesz kitérő. Három megállóhely lesz az állomásközben (Galgahévíz, Hévízgyörk és Tura), amelyeknél új Sk+55 magasságú peron épült. Tura megállóhelyen buszforduló építése is a projekt része volt. Az egyetlen nagyobb ívkorrekció ebben az állomásközben történt az egész projekt során, Tura után 590–606-os szelvények között R=1750 m sugarú ív épült a korábban meglévő R=900 m sugarú ív helyett (11. ábra).
A projekt határa a 618+32 szelvény (régi szelvényezés szerint 619+81) lett végül, pedig a korábbi tervek a Hatvan „A” és „B” elágazás átépítését is érintették volna a köztes vágányokkal, így az ottani kitérők és a 620-as szelvényben lévő útátjáró is megújult volna. Ezek elmaradása miatt várhatóan egy ideig még biztosan érvényben maradnak a korábban bevezetett ideiglenes lassúmenetek.
Távközlési, erősáramú és biztosítóberendezési létesítmények
A távközlési, erősáramú és biztosítóberendezési (TEB) létesítmények a teljes vonalrészen megújulnak.
Új biztosítóberendezés kiépítése miatt a pálya vonatkozásában is változás történik, ugyanis a foglaltságérzékelést tengelyszámlálókkal biztosítják. A tervezett berendezésnek biztosítani kell az EVM 120 mozdonyfedélzeti berendezéshez szükséges 75 Hz-es jelfeladást, emiatt a jelzőknél továbbra is maradnak szigetelt illesztések. A vasútvonal átépítésével a vágányok tolatóvágányutas elektronikus biztosítóberendezést kapnak.
A biztosítóberendezés telepítésével az ETCS L2 rendszer is kiépül, a vágányokba emiatt balizokat kell telepíteni. Az új biztosítóberendezés jelenleg Isaszeg állomás és Isaszeg–Gödöllő között üzemel már, többi helyen folyamatban van a kiépítése.
A felsővezeték, térvilágítás és energiaellátási hálózat is teljesen átépült, a régi oszlopokat és objektumokat elbontották és újakat telepítettek a helyükre.
A távközlési rendszert figyelembe véve az állomásokon és megállóhelyeken
- hangos utastájékoztatás,
- vizuális utastájékoztatás,
- órahálózat,
- információs oszlopok,
- videomegfigyelő rendszer,
- a MÁV-START Zrt. saját biztonsági rendszere a pénztárban,
- az üzemi épületek vagyonvédelmi és biztonságtechnikai rendszere épül ki külön szerződés keretében.
Felvételi épületek
A beruházás során, a vonalrészen az alábbi szolgálati helyek állomási és üzemi épületei újulnak meg, épülnek át:
- Rákosliget megállóhely régi – használaton kívüli – felvételi épületét biztosítóberendezési üzemi épületté építik át. (Rákosliget forgalmi kitérő biztosítóberendezés jelfogó helyisége lesz.)
- Rákoscsaba-Újtelep megállóhelyen a régi, használaton kívüli felvételi épületet elbontják.
- Rákoscsaba megállóhelyen a régi felvételi épület – amelyben lakások találhatók – megmaradt, a régi rakodót elbontották.
- Pécel állomás felvételi épületét felújították, az emeleten lévő lakások helyén biztosítóberendezés részére alakítanak ki helyiségeket. A meglévő biztosítóberendezés üzemi épületét elbontották (12. ábra).
- Isaszeg állomás felvételi épületét felújítják, a régi rakodóépületeket, valamint néhány lakóépületet elbontanak. A biztosítóberendezés üzemi épületét az új berendezés igényeinek megfelelően átalakítják.
- Gödöllő állomás régi felvételi épületét elbontották, helyére új épül, amely a jövőben csak az utasok kiszolgálását fogja végezni. A forgalmi szolgálat új – biztosítóberendezéssel közös – üzemi épületbe költözik át. Az állomáson összesen 20 épületet bontottak el a beruházás során.
- Máriabesnyő megállóhely műemlék jellegű felvételi épülete felújításra kerül.
- Bag állomáson a korábbi felvételi épület elbontása után, a bevágási rézsű koronaszintjén, a peron elején új felvételi épületet alakítanak ki.
- Aszód állomáson a felvételi épületet újjáépítik, a réginek csak a szerkezete marad meg. A biztosítóberendezés számára is alakítanak ki helyiségeket. Aszódon a Pft. és biztosítóberendezési szakasz számára is új épületet építenek (13. ábra).
- Hévízgyörkön a régi – használaton kívüli – felvételi épületet elbontották, esőbeálló épült helyette.
- Tura egykori állomás felvételi épületét elbontásra tervezték, azonban az önkormányzat bejelentette igényét az újrahasznosításra, így végül megmaradt, a felújításra nem került sor.
Megoldásra váró és hátralevő feladatok
A cikk írásakor a projekt még folyamatban van, a vágányok ideiglenesen lettek forgalomba helyezve, a tervezett beruházás nagy része megvalósult, azonban még sok kisebb munka hátravan, és néhány helyen javítást kell a kivitelezőknek elvégezni.
A Pécel–Aszód közötti rész 2019. év végi ideiglenes forgalomba helyezése óta a legtöbb forgalmi zavart Isaszeg–Gödöllő állomásközben lévő sorompók okozták, ezen belül is a leginkább problémás a 344+05 szelvényben lévő gyalogos- és kerékpárátjáró (AS344) sorompója. Hetente több alkalommal keletkezik több-kevesebb időre zavar, ezzel jelentős késéseket okozva. A vonatforgalom zavarmentes lebonyolítása szempontjából mindenképpen orvosolni kell ezt a problémát. A tavalyi év végi ideiglenes forgalomba helyezése óta 2020. június 30-ig 70 alkalommal szerepelt a diszpécseri rendszerben a sorompó meghibásodása. Hivatalosan elfogadott magyarázat egyelőre nincs a sorozatos problémákra. Ami biztosan állítható, hogy a biztosítóberendezés és a villamos vontatójármű kölcsönhatásának elégtelensége okozza a bajokat. A legutóbbi időszak tapasztalatai alapján a meleg időjárás is rontja a rendszer üzembiztonságát.
Babatpuszta forgalmi kitérő kitérőit 2019. december 7-én, a teljes kizárásos vágányzárat követően csak egyenes irányban lehetett ideiglenesen forgalomba helyezni, ami azóta is érvényes, ugyanis az áramellátásuk nem épült ki. A MÁV Zrt. az ELMŰ-vel kötött szerződést ez ügyben, azonban az ELMŰ a szerződést felbontotta, és nem építi ki a kitérők „megtáplálását” biztosító rendszert. Megoldás lehet felsővezetéki oszloptranszformátorból nyerni az áramot, azonban ezzel kapcsolatban még nem született megállapodás. Mindenképpen fontos lenne gyors döntést hozni, hogy a forgalmi kitérő a funkcióját mihamarabb elláthassa.
További megoldásra váró feladatok, illetve a cikk írásakor még befejezetlen munkák:
- Vízelvezető rendszer készítése folyamatban van, sok helyen megépültek az árkok, azonban a 2020. júniusi esőzések – mint azt már korábban írtam – több helyen igazolták, hogy a vízelvezető rendszer építésének befejezése az egyik legsürgetőbb, mivel az addig jól elvégzett munkát teheti tönkre a vágányokra, peronokra zúduló csapadékvíz.
- Néhány helyszínen peronburkolat javítása szükséges.
- Rákoscsaba, Pécel és Isaszeg közelében épülő közúti felüljárók még nem készültek el, mihelyst elkészül, a közúti útátjárók megszüntetésre kerülnek.
- Gyalogosátjárók és a hozzá vezető járdák, korlátok megépítése.
- Akadémiaújtelep megállóhely befejezése.
- Felvételi épületek, üzemi épületek befejezése, Aszód Pft. és biztosítóberendezési szakasz épületeinek befejezése, állomási előterek átépítése.
- P+R parkolók befejezése.
- Zajárnyékoló falak építésének befejezése.
- Biztosítóberendezés kiépítése a teljes szakaszon folyamatban. Néhány esetben (például gyalogosátjáróknál, egyes P+R parkolóknál, zajárnyékoló falaknál vagy vízelvezető árkoknál) a végleges állapotot csak a biztosítóberendezés építési munkálatai befejezése után lehet kialakítani.
- Végleges pályasebesség bevezetése. Az ideiglenes forgalomba helyezések a korábban érvényben lévő hatóságilag elrendelt állandó lassúmenetekkel történt meg (például Isaszeg–Gödöllő között 100 km/h, Gödöllő–Aszód között 90 km/h), műszaki átadás után a Nemzeti Közlekedési Hatóság ezeket a korlátozásokat a használatba vételi engedéllyel fogja feloldani, amennyiben a mérési eredmények, valamint a tanúsítványok igazolják, hogy a pálya alkalmas a kívánt sebességre.
- Sok még a teendő, és van jó néhány dolog, ami javításra, pótlásra, kiegészítésre szorul. Úgy gondolom, hogy különösen az „A” és „B” projektben részt vevők eddig sikerrel vették a nehezített körülmények okozta akadályokat. Remélhetően továbbra is megoldások születnek az esetlegesen felmerülő nehézségekre, és a munkák befejezése nemcsak hivatalosan, hanem gyakorlatilag is sikeresen zárul majd minden átépítésben érintett résztvevő számára.
Irodalomjegyzék
- [1] A Rákos (kiz.)–Hatvan (kiz.) beruházás engedélyezési, és kiviteli tervei,
- [2] http://iho.hu/hir/kezdodik-a-80a-felujitasa-180104
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.