A cikk szerzője:

Sánta Zsófia tervezőmérnök
Gradex Mérnöki és Szolgáltató Kft.

A Déli pályaudvari alagút bejáratának ideiglenes helyreállítása

A Budapest-Déli pályaudvar–Budapest-Kelenföld állomás közötti vasúti vonalszakaszon levő, a Kis-Gellért-hegyet átszelő alagút déli (Kelenföld felőli) kapuzatánál 2015. január 25-én rézsűcsúszás következett be. A rézsűcsúszás miatt az alagút szárny- és homlokfala megsérült, a lecsúszott talajtömeg többletteherként nehezedett a falazatra, ezzel veszélyeztette az alagút szerkezetének épségét. Ezután a MÁV Zrt. lezárta a szelvényezés szerinti bal oldali vágányt, és átszervezte a Déli pályaudvar vonatforgalmát, majd 31-én a teljes forgalmat leállították ezen a szakaszon. A menetrend szerint a Déli pályaudvarra érkező és onnan induló vonatok egy részének a végállomása ideiglenesen Budapest-Kelenföld állomás lett, más vonatokat a Budapest-Keleti pályaudvar fogadott, illetve indított, némely vonatokat pedig töröltek.

A szóban forgó pályaszakaszt Buda és Kanizsa között 1861. április 1-jén helyezték üzembe. Eleinte a forgalom egy vágányon indult meg, de az alagút szelvényét kétvágányú forgalom akadálytalan kialakítására, bővíthetőre tervezték, majd később át is alakították. Az alagút tervei nem álltak rendelkezésünkre, és feljegyzéseket sem találtunk a szerkezetről. Főleg triász kori fődolomitban épült, mely a Gellért-hegy fő tömegét alkotja. A számunkra fontos kapuzatok környezete kedvezőtlenebb, oligocén kori budai (mállott) márgás összletekből tevődik össze. A kapuzatokat feltehetőleg előfejtéssel, és a falazat elkészülte után visszatöltéssel alakították ki [1]. A második világháború végén, az amerikai bombázások következtében a vasútvonal szinte teljesen megsemmisült, ezért sejthettük, hogy az alagút bejáratának környezetében lévő területen csak óvatos talajmozgatással lehet haladni, ami a kivitelezés során be is igazolódott, több bombát is találtunk a területen. A munkaterületet felülről a Csukló utca, oldalról pedig az Alsóhegy utca határolja (1. ábra).

1. ábra. Műholdas felvétel a Kis-Gellért-hegyi alagút bejáratáról és a rézsű­felületről
A rézsűcsúszáshoz a 2014 decemberében és 2015 januárjában lehullott kimagasló mennyiségű csapadék és a kedvezőtlen talajrétegződés vezethetett. A csúszólap feltehetőleg két talajréteg határán alakulhatott ki. A csúszás a lemezes elválású barnássárga agyagmárga és az alatta fekvő (kékes)szürke iszapos agyag kedvezőtlen esésű réteghatárán következhetett be. Az előbb említett időszakban lehullott jelentős csapadék miatt, a felszínről beszivárgó vizek hatására a talajok nyírószilárdsága nagyon lecsökkent.

2. ábra. Az extrém csapadékmennyiségek diagramos ábrázolása januárban (a leg­közelebbi mérőállomás szerint)

A 2. ábrán látható, hogy január 25-én és 30-án közel 20 mm csapadék esett ezen a területen. Az első csúszás január 25-én, a kisebb második csúszás január 31-én következett be. Vélhetően a márgaréteg alatt lévő keményebb iszapos agyagréteg felszínén alakult ki a csúszólap (3. ábra). A lecsúszott földtömeg az alagút szárny- és homlokfal csatlakozásának irányába mozdult, ezért a gyors beavatkozás elengedhetetlen volt. A csúszás az alagútkapuzattal szembe nézve, a jobb oldalon következett be, emiatt a felső 4-5 m magasságú részen ~60 fokos meredekségű megtámasztatlan felület keletkezett (4. ábra).

A cikk folytatódik, lapozás:12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Molnár Jenő Pál, Pozsár László (2015): Bp.-Déli pu.–Kelenföld állomásköz. 18+00 hm. sz. alagút kapuzat feletti rézsűromlás talajmechanikai vizsgálata geotechnikai szakvélemény és javaslat­tétel. Geo-Terra Kft.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©