A cikk szerzője:

Sánta Zsófia tervezőmérnök
Gradex Mérnöki és Szolgáltató Kft.

A Déli pályaudvari alagút bejáratának ideiglenes helyreállítása

A Budapest-Déli pályaudvar–Budapest-Kelenföld állomás közötti vasúti vonalszakaszon levő, a Kis-Gellért-hegyet átszelő alagút déli (Kelenföld felőli) kapuzatánál 2015. január 25-én rézsűcsúszás következett be. A rézsűcsúszás miatt az alagút szárny- és homlokfala megsérült, a lecsúszott talajtömeg többletteherként nehezedett a falazatra, ezzel veszélyeztette az alagút szerkezetének épségét. Ezután a MÁV Zrt. lezárta a szelvényezés szerinti bal oldali vágányt, és átszervezte a Déli pályaudvar vonatforgalmát, majd 31-én a teljes forgalmat leállították ezen a szakaszon. A menetrend szerint a Déli pályaudvarra érkező és onnan induló vonatok egy részének a végállomása ideiglenesen Budapest-Kelenföld állomás lett, más vonatokat a Budapest-Keleti pályaudvar fogadott, illetve indított, némely vonatokat pedig töröltek.

 

A helyreállítás tervezett kialakítása

Az akut helyzetre való tekintettel viszonylag rövid időn belül ideiglenes megoldást kellett tervezni és kivitelezni, a vasúti közlekedés menetrend szerinti haladása érdekében minél előbb. Fontos volt továbbá, hogy a későbbi végleges helyreállítás alapjául szolgáló megoldás szülessen.
A helyreállítási munkálatokat 2015. március 13-án kezdhette meg a Gradex Mérnöki és Szolgáltató Kft., de a kiviteli tervek még a rézsűcsúszáshoz vezetett okok pontos ismerete nélkül készültek. A megerősítésnek négy fő eleme volt, ezeket a tervezés során szem előtt kellett tartani:

  • a felső meredek zóna megtámasztása talajszegezéssel;
  • az alsó zóna megtámasztása talajtámfallal;
  • víztelenítés, vízelvezetés;
  • a szárnyfal és az attikafal visszaépítése a tehermentesítések után.

A felső zóna stabilizálása volt az elsődleges feladat ahhoz, hogy biztonságosan el lehessen távolítani a lecsúszott föld­tömeget, ezzel tehermentesítve az alagút homlok- és szárnyfalát.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Molnár Jenő Pál, Pozsár László (2015): Bp.-Déli pu.–Kelenföld állomásköz. 18+00 hm. sz. alagút kapuzat feletti rézsűromlás talajmechanikai vizsgálata geotechnikai szakvélemény és javaslat­tétel. Geo-Terra Kft.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©