A cikk szerzője:

Sánta Zsófia tervezőmérnök
Gradex Mérnöki és Szolgáltató Kft.

A Déli pályaudvari alagút bejáratának ideiglenes helyreállítása

A Budapest-Déli pályaudvar–Budapest-Kelenföld állomás közötti vasúti vonalszakaszon levő, a Kis-Gellért-hegyet átszelő alagút déli (Kelenföld felőli) kapuzatánál 2015. január 25-én rézsűcsúszás következett be. A rézsűcsúszás miatt az alagút szárny- és homlokfala megsérült, a lecsúszott talajtömeg többletteherként nehezedett a falazatra, ezzel veszélyeztette az alagút szerkezetének épségét. Ezután a MÁV Zrt. lezárta a szelvényezés szerinti bal oldali vágányt, és átszervezte a Déli pályaudvar vonatforgalmát, majd 31-én a teljes forgalmat leállították ezen a szakaszon. A menetrend szerint a Déli pályaudvarra érkező és onnan induló vonatok egy részének a végállomása ideiglenesen Budapest-Kelenföld állomás lett, más vonatokat a Budapest-Keleti pályaudvar fogadott, illetve indított, némely vonatokat pedig töröltek.

 

Az ideiglenes útról, a rézsűről, valamint a lőtt beton felületről érkező vizek összegyűjtésére egy folyókát létesítettünk a támfal tetején. A folyóka 1%-os lejtéssel vezeti a vizeket az alagút irá­nyába, ahol a támfalon keresztül ejtőcsővel jut a pálya melletti meglévő vasúti árokba.

7. ábra. Acélhálós homlokfelületű talajtámfal elvi metszete
Az alagút homlokfala és a jobb oldali szárnyfala jelentősen megsérült (8. ábra), ezért a megrongálódott elemeket helyre kellett állítanunk. A visszabontás következtében az alagút bejárata feletti rézsűt 1:1,5-es rézsűhajlással alakítottuk ki, ezért itt létrejött egy mélypont. A megfelelő vízelvezetés érdekében surrantót készítettünk, így a felszíni vizeket és a már meglévő szivárgórendszerekből érkező vizeket egy monolit aknába vezettük. A homlokfal mögötti helyreállított folyókát is ebbe az aknába kötöttük, ahonnan a víz szintén a vasúti pálya mellett lévő aknába jut. Végül az alagút környezetében lévő rendezett rézsűt szintén térbeli hálós erózióvédelemmel láttuk el.

8. ábra. A rézsűcsúszás után kimozdult, deformálódott attikafal és szárnyfal9. A megvalósult, ideiglenesen helyreállított rézsű és alagútfalazat
Mivel az alagút belső szerkezetén a szemrevételezések nem mutattak elváltozást, elegendő volt a kimozdult szárny- és homlokfal helyreállítása. A megrongálódott köveket a helyükről leemelve, műgyantás habarccsal állítottuk helyre. Az elemek helyzetének rögzítésére cementhabarcsba ágyazott rozsdamentes csapokat helyeztünk el. Egy elem annyira megsérült, hogy nem lehetett visszaállítani, ezt zsalutáblák segítségével a helyszínen, monolit módon pótoltuk.

Összefoglalás

Fontos hangsúlyozni, hogy az elvégzett munka ideiglenes megoldás, az elsődleges szempont az állékonyság biztosítása, valamint a helyreállítási idő rövidítése volt. Ezért talán elfogadható az idehaza csak ideiglenes partfalbiztosításként használt lőtt betonos felületi védelem is (9. ábra). Végleges megoldásként lehetséges egy átfogó, esetleg az alagút felett átvezetett nagyobb támfal kialakítása, ám erről tudomásunk szerint még nem készültek tervek. Mindemellett célravezető megoldás lehet akár az alagút bejáratának meghosszabbítása is, ezért ezt is érdemes lenne megfontolni a tervezési szakaszban.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345

Irodalomjegyzék

  • [1] Molnár Jenő Pál, Pozsár László (2015): Bp.-Déli pu.–Kelenföld állomásköz. 18+00 hm. sz. alagút kapuzat feletti rézsűromlás talajmechanikai vizsgálata geotechnikai szakvélemény és javaslat­tétel. Geo-Terra Kft.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©