A cikk szerzője:

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

A fogaskerekű vasút rugalmasan ágyazott fogasrúdjának szilárdsági méretezése

A vasúti pályáknál régóta használják a rugalmasan ágyazott sínrögzítést. Új igényként jelent meg a Svábhegyi Fogaskerekű Vasút pályájának és benne a fogasrúdnak hézagnélküli, rugalmas ágyazással történő kialakítása. A rugalmasan ágyazott fogasrúd teher alatti viselkedésének elemzése megkívánja a függőleges, oldal- és hosszirányú ágyazási merevség ismeretét. A cikk módszert kínál a hézagnélküli fogasrúd számítására.

A Δe csökkentő tag értékét a 3. táblázat foglalja össze.
Második lépésben meghatározható a pálya tengelyére merőlegesen ható erőkomponens (B) is az alábbiak alapján.

ahol:
ε: a fog palástjának hajlása [°],
f: a csúszósúrlódási tényező [-].

A fog szilárdsági ellenőrzése

A fogasrúd foga hajlított-nyírt-csavart tartóként számítható. A fogtő keresztmetszetének szilárdsági jellemzőit az alábbiakban közölt képletek alapján számíthatjuk. Az egyes geometriai méreteket a 2. ábra szemlélteti.
A keresztmetszet csavarási keresztmetszeti tényezője:

A keresztmetszet harmadrendű nyomatéka:
A keresztmetszet területe:

Ezen jellemzők és a terhelőerők ismeretében már számíthatók a fogtőben ébredő feszültségkomponensek. Az egyes komponenseket a 3. ábra szemlélteti.


Az egyes komponensek számítása az alábbi lépések végrehajtásával tehető meg.

A fogra ható B erőből keletkező normálfeszültség a fogtőben:

A fogtőre ható nyomatékból keletkező normálfeszültség a fogtőben:


A fogtőre ható nyomaték értéke a következő képlet alapján számítható:


A fogtőben ébredő nyírófeszültség ér­téke a V erőből képlékeny alapon:

A V erő külpontosságából származó csavarónyomaték által okozott nyírófeszültség a fogtőben:
A fogra ható csavarónyomaték értéke:
ahol:
e: a külpontosság [mm].
A gyakorlati számításokban e = 25 mm.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • Dr. Horváth, dr. Kerkápoly, dr. Megyeri: Különleges vasutak, Műszaki Könyv­kiadó, Budapest, 1978. Budapest
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©