Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A fogaskerekű vasút rugalmasan ágyazott fogasrúdjának szilárdsági méretezése
A Δe csökkentő tag értékét a 3. táblázat foglalja össze.
Második lépésben meghatározható a pálya tengelyére merőlegesen ható erőkomponens (B) is az alábbiak alapján.
ahol:
ε: a fog palástjának hajlása [°],
f: a csúszósúrlódási tényező [-].
A fog szilárdsági ellenőrzése
A fogasrúd foga hajlított-nyírt-csavart tartóként számítható. A fogtő keresztmetszetének szilárdsági jellemzőit az alábbiakban közölt képletek alapján számíthatjuk. Az egyes geometriai méreteket a 2. ábra szemlélteti.
A keresztmetszet csavarási keresztmetszeti tényezője:
A keresztmetszet harmadrendű nyomatéka:
A keresztmetszet területe:
Ezen jellemzők és a terhelőerők ismeretében már számíthatók a fogtőben ébredő feszültségkomponensek. Az egyes komponenseket a 3. ábra szemlélteti.
Az egyes komponensek számítása az alábbi lépések végrehajtásával tehető meg.
A fogra ható B erőből keletkező normálfeszültség a fogtőben:
A fogtőre ható nyomatékból keletkező normálfeszültség a fogtőben:
A fogtőre ható nyomaték értéke a következő képlet alapján számítható:
A fogtőben ébredő nyírófeszültség értéke a V erőből képlékeny alapon:
A V erő külpontosságából származó csavarónyomaték által okozott nyírófeszültség a fogtőben:
A fogra ható csavarónyomaték értéke:
ahol:
e: a külpontosság [mm].
A gyakorlati számításokban e = 25 mm.
Irodalomjegyzék
- Dr. Horváth, dr. Kerkápoly, dr. Megyeri: Különleges vasutak, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1978. Budapest
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.