Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A fogaskerekű vasút rugalmasan ágyazott fogasrúdjának szilárdsági méretezése
A fogtő szilárdsági minősítése a redukált (Huber–Mises) feszültség alapján történik. Ennek meghatározásához először összegezzük a normál- és nyírófeszültségeket, majd ezek ismeretében számíthatóvá válik a redukált feszültség értéke.
Az összegzett normálfeszültség:
Az összegzett nyírófeszültség:
A redukált feszültség értéke:
A fogasrúd szilárdsági ellenőrzése
A hevederes kialakítású fogasrudak méretezése korábban merev alátámasztású kéttámaszú tartóként történt. A tartót csak a B és V erő által okozott függőleges síkú nyomatékra hajlításra méretezték. A jelen esetben viszont már nem tekinthetünk el sem a hőerőtől, sem a V erő által okozott normálerőtől a hézagnélküli fogasrúdban, ezért a tartót vizsgálni kell vízszintes síkú hajlításra is. Elemzéseimet egyetlen fogaskerék által okozott hatásokra mutatom be. Több fogaskerék hatása lineáris szuperpozícióval meghatározható.
A fogasrúd szilárdsági jellemzőit AxisVM program segítségével, egyszerűen meghatározhatjuk a lemunkálás utáni geometria ismeretében. Ezt szemlélteti a 4. ábra.
Irodalomjegyzék
- Dr. Horváth, dr. Kerkápoly, dr. Megyeri: Különleges vasutak, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1978. Budapest
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.