Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A fogaskerekű vasút rugalmasan ágyazott fogasrúdjának szilárdsági méretezése
A fogasrúdban ébredő normálerők számítása
A fogasrúdban a hézagnélküli kialakítás és a rugalmas ágyazás következtében normálerő ébred a V erő és a hőmérséklet-változása hatására is. Ezt szemlélteti az 5. ábra.
A V erő hatására a fogasrúdban ébredő normálerő a következő összefüggés alapján számítható egy fogaskerék esetén:
ahol:
k: hosszirányú rugóállandó [kN/m/m],
x: távolság V erőtől [m];],
E: a fogasrúd rugalmassági modulusa [kN/m2];],
A: a fogasrúd lemunkált keresztmetszeti területe [m2].
A hőmérséklet-változás hatására keletkező húzó- és nyomóerő az alábbi képletek segítségével határozható meg:
ahol:
α: a fogasrúd lineáris hőtágulási együtthatója [1/°C],
ΔTnyomó: a +60 °C és a semleges hőmérséklet különbsége [°C],
ΔThúzó: a –30 °C és a semleges hőmérséklet különbsége [°C].
Irodalomjegyzék
- Dr. Horváth, dr. Kerkápoly, dr. Megyeri: Különleges vasutak, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1978. Budapest
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.