Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Gubacsi úti új vasúti híd tervezése a Soroksári Duna-ág felett
A meglévő híd állapota és az új híd szükségessége
A Soroksári úti rendező pályaudvar és a csepeli szabad kikötő összeköttetését biztosító vasúti pálya kiemelt műtárgya a Soroksári Duna-ág feletti Gubacsi vasúti híd (1. ábra). A híd jelen állapota mellett, összehasonlításképpen, megjelenítettük a korábbi állapotot is, amikor a jelenleg is működő vasúti vágány mellett kétvágányú HÉV-forgalom is üzemelt. A hídszerkezet napjainkra erősen leromlott (2. ábra), ezért 2015-ben új híd tervezését irányozták elő.
A koncepció a meglévő híd lebontásával, de az alépítmények megtartásával és megerősítésével egy új, állandó magasságú, háromnyílású rácsos vasúti hidat tartalmazott. Az európai uniós források hiánya miatt ez a változat nem épült meg. A NIF Zrt. új megvalósíthatósági tanulmány készítését rendelte el. A generáltervező Roden Mérnöki Iroda Kft. 2018-ban megbízta a Pont-TERV Zrt.-t a hídszakági tervek elkészítésével. A változatok közül a PTB (Projekttámogató Bizottság), a közelben folyó párhuzamos fejlesztésekkel összhangban, a mederpillérek nélküli áthidalást támogatta. A meglévő vasúti (és ezzel megegyezően a közúti) híd parti pilléreihez alkalmazkodva egy L=145 m fesztávolságú acél ívhidat javasoltunk az áthidalásra (3. ábra), amelyet elfogadtak, és elindulhatott az engedélyezési, majd a kiviteli tervek készítése.
Az új híd általános elrendezése
A vasúti pályatervekkel összhangban a meglévő vágánytengelytől 15 méterre (4. ábra), északra egy 145 méteres fesztávolságú mederhídból, valamint a jobb és bal parti 22 méteres fesztávolságú csatlakozó hidakból álló új nyomvonal tervei készültek el (5. ábra). A pálya alaprajzilag átmeneti ívvel érkezik a Pesterzsébet felőli parti hídra, ennek közepétől a mederhídon és a csepeli oldali parti hídon egyenes. Az átmeneti ívet, a soroksári rendező közelsége és az innen kiinduló R=250 m sugarú ív miatt nem lehetett a hídról elmozdítani. A magassági vonalvezetés a mederhídon R=12 500 m domború, a parti hidakon egyenes, e=6,0‰ emelkedéssel, illetve eséssel (6. ábra). A vonalszakaszra engedélyezett legnagyobb sebesség v=40 km/h.
Irodalomjegyzék
- [1] Evers Antal, Vörös József. Hőhatás és hőmozgás a vasúti hidaknál. Sínek Világa 2021;1:19-25.
- [2] VHSz H.1.2. Utasítás. Magyar Államvasutak Zrt., 2018.
- [3] Györgyi József. Szerkezetek dinamikája. Budapest: Műegyetemi Kiadó; 2006.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.