Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A nagy sebességű kitérők geometriai és szerkezeti kialakítása
Az ágyazat érintkezési feszültségei tovább csökkenthetők az aljtávolság csökkentésével, az aljak szélességének növelésével és aljpapucsok használatával. Normál betonaljak esetén az ágyazat érintkezési felülete a betonalj teljes felületének körülbelül 2-5%-a. Ez nagy érintkezési feszültséget eredményez, ami végül rohamos aprózódáshoz vezet [7]. Ennek a kedvezőtlen helyzetnek a kiküszöbölésére a betonalj alsó részét célszerű aljpapuccsal ellátni. Ez lehetővé teszi, hogy a betonalj nagyobb és hatékonyabb felületen érintkezzen az ágyazattal. Ebben az esetben az ágyazattal való tényleges érintkezési felület 20-35%, ami jelentősen csökkenti az érintkezési feszültséget (14. és 15. ábra) [8].
Ausztriában az aljpapucsokat már több mint 15 éve alkalmazzák. Az ÖBB a fővonali kitérőket kizárólag aljpapucsos kivitelben építi be. Az ágyazat megnövekedett élettartama miatt ennek többletköltségei három-négy éven belül megtérülnek.
Hosszú élettartamot és alacsony karbantartási költségeket biztosító sínalapanyagok
Az előzőekben leírtak szerint a kitérőszerkezetekben törekedni kell a magas kezdeti vágányminőség hosszú ideig történő megőrzésére, a feszültségek alacsonyan tartására és a rugalmasság növelésére. Ez a megközelítés a sín-kerék érintkezés területén is alkalmazható. A megfelelő érintkezési geometria fenntartása jelentősen hozzájárulhat a szerkezetek élettartamának növeléséhez. Ebben a tekintetben az erőfeszítések messze túlmutatnak a pusztán anyagfüggő megközelítésen, ezáltal ellenőrzés alatt tarthatók és csökkenthetők a különböző károsodások magukon az alkatrészeken.
A sínek megfelelő viselkedésének előfeltétele a sín-kerék érintkezési zónában az anyag deformációval szembeni ellenálló képessége. Az összes károsodás (oldalkopás, hullámos kopás, gördülő érintkezési kifáradás) kiindulópontja az anyag erősen deformált mikroszerkezete, ami egyben a képlékeny alakváltozás kiindulópontja is [9].
Irodalomjegyzék
- [1] Maurer T, Dietze U. Neuer Weichenstandard für Hochgeschwindigkeit – Erhöhte vertikale Elastizität. Eisenbahntechnische Rundschau ETR 1996;12.
- [2] Knoll B, Tapp C, Strauch A, Jörg A. Erfahrungen mit hochfesten Schienenstählen, Konferenzbeitrag auf 20. Internationale Tagung des Arbeitskreises Eisenbahntechnik (Fahrweg) der Österreichischen Verkehrswissenschaftlichen Gesellschaft – ÖVG. Salzburg, 2015.
- [3] Schilder R. USP: A contribution to save money in the track. The proof of USP at ÖBB. Presentation ARTS Advanced Rail Track Solutions, 2014.
- [4] Jussel D, et al. Der Einsatz verschleißfester Schienenstähle im Bogen und deren Einfluss auf das Laufverhalten. ZEVrail 140, 2016.
- [5] Loy H, Augustin A. Pushing the limits of ballasted railway track by high-strength USP made of PUR. Rail Engineering International, Edition 4. 2015
- [6] Ossberger U, Stocker E, Eck S.
- Performance of different materials in a frog of a turnout. Presentation International heavy Haul Conference 2015 in Perth.
- [7] Jörg A, Brantner HP, Scheriau S. Der Beitrag moderner Werkstoffe zur Optimierung des Fahrzeuglaufs – Problembekämpfung auf Basis des Verständnisses von Fahrzeuglauf, Einwirkungen und Schienenschädigung. ZEVrail 144, 2017.
- [8] Ziethen R, Benenowsky S, Kais A, Nuding E. Arrangement for Controlled Guidance of a Wheel Axle or of a Bogie of a Rail Vehicle Passing over Points. United States Patent, Patent Number: 1990;4(925):135., Date of Patent: May 15, 1990.
- [9] Megyeri J. Bewegungs geometrische Überlegungen bei der Entwicklung von Eisenbahnweichen. AET Archiv für Eisenbahntechnik 1985;40:59–63.
- [10] Ossberger H. Korszerű nagysebességű váltórendszer – A geometriai és szerkezeti követelményektől a jelző integrációjáig. Budapest: MAÚT25 Nemzetközi tudományos szimpózium; 2019.
- [11] Ossberger H. Successful Introduction of Kinematic Gauge Optimisation (KGO) in Heavy Haul Turnouts. Proceedings 8th International Heavy Haul conference 14–16 June 2005; p. 338–344.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.