Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Nyugati pályaudvar–Városliget-elágazás vonalszakasz átépítése
A vágányok átépítésének jellemző lépéseit mutatják be az 5–11. ábrák.
Az új kitérők B54XI és B54XIV rendszerűek, a legkorszerűbb alkatrészekkel, új Spherolock NG zárszerkezettel szerelve épültek be (12. és 13. ábra). Városliget-elágazásban D55 biztosítóberendezés üzemel, itt motoros váltóállítás van, míg a Nyugati pályaudvar II. kitérőkörzetében fényjelzős-mechanikus berendezés működik, itt a vonóvezetékek korszerű vályúaljakban lettek elhelyezve (14. ábra), ezzel a kitérők karbantartása, szabályozása jobban megoldható. Ugyanezt a megoldást alkalmazták a vonóvezetékek vágányokon való átvezetése során is, a korábbi vonóvezeték-csatornák kiváltásával.
Az átépítés részét képezte a vasúti pálya rekonstrukcióján kívül a pályaépítéshez technológiailag kapcsolódó biztosítóberendezési karbantartások elvégzése a meglévő berendezéseken, valamint a két vágány feletti felsővezetéki hosszláncok, szigetelők és tartószerkezetek cseréje is (15. és 16. ábra). A Városliget-elágazás előtt, az úgynevezett „állatkerti ív” mellett pontszerűen néhány oszlop cseréjét is elvégezték, de jellemzően a régi tartóoszlopok megmaradtak. A szintén a felsővezetéki rendszer részét képező keresztmezők cseréjéhez teljes kizárás és teljes feszültségmentesítés szükséges, így ezeket a Nyugati pályaudvar 2021. évre ütemezett teljes kizárásában végezzük majd el.
Szintén a pályaépítési munkák mellett, még a földmunkák megkezdése előtt készült el a II. számú váltóállító torony statikai megerősítése, ez alapvető fontosságú volt ahhoz, hogy az épület zavarmentesen elviselje a több hónapos vágányzárral járó rezgést, vibrációt (17. ábra). A munkák során a torony új ivóvíz- és szennyvíz-alapvezetékeinek kiépítése is megtörtént.
Az elvégzett munkák főbb mennyiségei:
- vágánybontás és -építés védőréteg-beépítéssel: 5487 vfm;
- kitérőcsere: 8 csoport;
- hosszúsín-csere: 28 db;
- porcelánszigetelők cseréje kompozit szigetelőre: 900 db;
- csomóponti rögzítőelemek és feszítőhuzalok cseréje: 1000 db;
- iránysodronytagok cseréje: 800 m;
- felsővezetéki hosszláncok cseréje: 3,35 km;
- felsővezeték szabályozása: 3,6 km;
- Dózsa György úti híd vágányok alatti területének szigetelése: 160 m2;
- Erzsébet királyné úti gyalogos-aluljáróban a szegély és korlát felújítása.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.