A cikk szerzője:

Dézsi Zoltán Csaba területi pályalétesítményi felügyeleti koordinátor
MÁV Zrt.

Török Gergely műszaki igazgató­helyettes
MÁV Zrt.

A Nyugati pályaudvar–Városliget-elágazás vonalszakasz átépítése

A 100. számú, Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony-vasútvonal magyar vasúthálózat egyik legnagyobb terhelésű vonala. A személyforgalom két fő szegmense a távolsági, amely Budapest összeköttetését jelenti a három megyeszékhellyel, valamint az elővárosi, amely a Szolnok–Budapest közötti térségből a fővárosba ingázó személyforgalmat jelenti. Távolsági személyforgalomban a vonal a keleti régió gyűjtővonalaként működik, Szajolnál a 120. számú vonal csatlakozik Békéscsaba irányából, Püspökladánynál a 101. számú vonal Biharkeresztes felől, Debrecennél a 110. számú vonal Mátészalka irányából. Megemlítendő a 80. és a 100. vonal Nyíregyházán át meglévő kapcsolatát (100c vonalrészt) kihasználó „kör IC” közlekedés Budapest Keleti pályaudvar–Miskolc–Nyíregyháza–Debrecen–Szolnok–Budapest Nyugati pályaudvar között, és ezen viszonylaton az ellenkező irányban is.


A vágányok átépítésének jellemző lépéseit mutatják be az 5–11. ábrák.
Az új kitérők B54XI és B54XIV rendszerűek, a legkorszerűbb alkatrészekkel, új Spherolock NG zárszerkezettel szerelve épültek be (12. és 13. ábra). Városliget-elágazásban D55 biztosítóberendezés üzemel, itt motoros váltóállítás van, míg a Nyugati pályaudvar II. kitérőkörzetében fényjelzős-mechanikus berendezés működik, itt a vonóvezetékek korszerű vályúaljakban lettek elhelyezve (14. ábra), ezzel a kitérők karbantartása, szabályozása jobban megoldható. Ugyanezt a megoldást alkalmazták a vonóvezetékek vágányokon való átvezetése során is, a korábbi vonóvezeték-csatornák kiváltásával.

8. ábra. A már átépült jobb vágány, és a bal vágány alépítményének bontása Nyugati–Városliget-elágazás között9. ábra. Zúzott kő ürítése Nyugati–Városliget-elágazás jobb vágányban10. ábra. Nyugati–Városliget-elágazás jobb vágány már üzemben, a bal vágány befejezés előtt11. ábra. Az elkészült átépítés Nyugati–Városliget-elágazás között

12. ábra. A Városliget-elágazásban új kitérő beépítéseAz átépítés részét képezte a vasúti pálya rekonstrukcióján kívül a pályaépítéshez technológiailag kapcsolódó biztosítóberendezési karbantartások elvégzése a meglévő berendezéseken, valamint a két vágány feletti felsővezetéki hosszláncok, szigetelők és tartószerkezetek cseréje is (15. és 16. ábra). A Városliget-elágazás előtt, az úgynevezett „állatkerti ív” mellett pontszerűen néhány oszlop cseréjét is elvégezték, de jellemzően a régi tartóoszlopok megmaradtak. A szintén a felsővezetéki rendszer részét képező keresztmezők cseréjéhez teljes kizárás és teljes feszültségmentesítés szükséges, így ezeket a Nyugati pályaudvar 2021. évre ütemezett teljes kizárásában végezzük majd el.
Szintén a pályaépítési munkák mellett, még a földmunkák megkezdése előtt készült el a II. számú váltóállító torony statikai megerősítése, ez alapvető fontosságú volt ahhoz, hogy az épület zavarmentesen elviselje a több hónapos vágányzárral járó rezgést, vibrációt (17. ábra). A munkák során a torony új ivóvíz- és szennyvíz-alapvezetékeinek kiépítése is megtörtént.
Az elvégzett munkák főbb mennyiségei:

  • vágánybontás és -építés védőréteg-beépítéssel: 5487 vfm;
  • kitérőcsere: 8 csoport;
  • hosszúsín-csere: 28 db;
  • porcelánszigetelők cseréje kompozit szigetelőre: 900 db;
  • csomóponti rögzítőelemek és feszítőhuzalok cseréje: 1000 db;
  • iránysodronytagok cseréje: 800 m;
  • felsővezetéki hosszláncok cseréje: 3,35 km;
  • felsővezeték szabályozása: 3,6 km;
  • Dózsa György úti híd vágányok alatti területének szigetelése: 160 m2;
  • Erzsébet királyné úti gyalogos-aluljáróban a szegély és korlát felújítása.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©