A cikk szerzője:

Giczi Katalin kiemelt beruházási projekt­­koordinátor
MÁV Zrt.

A Segesdi-Rinya-ág-híd helyreállítása műszaki ellenőri szemmel (1. rész) – Vasúti pályaépítés

A 41. számú vasútvonal Beleg–Somogyszob közötti térségében 2020. július 25-én olyan jelentős mennyiségű eső esett, hogy a 650+35 szelvényben lévő Segesdi-Rinya-ág 10,5 m nyílású vasúti teknőhídját megrongálta, a vasúti pályát járhatatlanná tette. A helyreállítás előkészítése 2020-ban megtörtént, 2021-ben elkészült az új létesítmény tartozékaival együtt. A híd helyreállításáról Simon Ilona hidász területi főmérnök tollából a Sínek Világa 2021/4-5. számában már jelent meg cikk. Jelen írásunk a vasúti pálya helyreállítását, a hídmunkákkal kapcsolatos közös feladatokat mutatja be.

a

A vasúti pálya helyreállítása

A munkaterület-átadás 2021. április 13-án történt. A hídépítési munkák már februárban megkezdődtek, a MÁV FKG Kft. Székesfehérvári Hidász Főépítés-vezetősége a pályát helyreállító MÁV FKG Kft. Pécsi Divízió Gyékényesi Főépítés-vezetőségével egyeztette a kivitelezés menetét, hogy a tervezett április végi forgalomfelvétel tartható legyen. Az egymásra épülő munkafolyamatokra közös ütemtervet készítettek. A kivitelezés legkritikusabb része a hídháttöltés kialakítása volt, a rugalmas átmeneti zónával és a védőréteggel. Itt kellett a legjobban összehangolni a híd- és pályamunkákat annak érdekében, hogy a technológiai kötési idők mellett az előírt minősítési értékek elérhetők legyenek, a pályaépítés a provizórium beemelésével közel egy időben megkezdhető legyen. Az ellenőrző CPT-szondázás és a műtárgy-próbacölöpök dinamikus terhelési eredménye azonban kedvezőtlenebb talajszerkezet jelenlétére utalt, ezért a cölöpalapozást át kellett tervezni. A februári-márciusi időszakban többször is jelentős mennyiségű csapadék hullott, amely szintén lassította a munkavégzést. A technológiai időket figyelembe véve a provizórium beemelését 2021. április 20-ra, a forgalomfelvétel időpontját 2021. május 17-re kellett halasztani. Jelentős erőket mozgósítva a vállalkozó a következők szerint haladt a műtárgyépítéssel:
– 2021. március 25–27.: 10-10 darab CFA-cölöp készítése.
– 2021. április 7.: Cölöpösszefogók betonozása.
– 2021. április 13.: Alaplemezek, szárny­­fal­elemek daruzása.
– 2021. április 13–19.: Háttöltésépítés.
– 2021. április 19–20: Rugalmas átmenet (CKT) és kiegészítő padka készítése.
– 2021. április 20.: Provizórium beemelése közúti daruval.
A rugalmas átmeneti zóna teherbírásmérése 2021. április 23-án történt meg a következő eredményekkel: CKT négy- és ötnapos állapotában E2: 650+10 hm: 281 MPa, 650+15 hm: 268 MPa, 650+20 hm: 402 MPa, 650+50 hm: 402 MPa, 650+55 hm: 262 MPa, 650+60 hm: 304 MPa (4. ábra). Az eltakarási engedély megadásával az SZK1 védőréteg beépítése megkezdődhetett.

4. ábra. CKT-teherbírás mérése 2021. április 23-án a Somogyszob felőli oldalon. (Fotó: Giczi Katalin)5. ábra. SZK1 védőréteg a Beleg felőli oldalon. (Fotó: Giczi Katalin)6. ábra. Elkészült vágány 2021. május 4-én a Beleg felőli oldalon. (Fotó: Giczi Katalin)

A pályaépítés ütemtervét többször is módosítani kellett, a hídépítés haladását, a kötési időket figyelembe véve. A MÁV FKG Kft. az anyagok helyszínre szállítását és deponálását a munkaterület-átadás után megkezdte, a rugalmas átmeneti zónán kívüli részeken pedig 2021. április 21-én megindult a részleges felépítménycserével. A tervezett LM-S aljak gyártási kapacitásnehézségei miatt új LM jelű vasbeton aljak épültek be teljes hosszon, geo kapcsolószerrel. A vágányra 54-es rendszerű vendégsín került. Az SZK1 védőréteg beépítése 30 cm vastagságban megtörtént, eredményei háromnapos korban, 2021. április 26-án a következők voltak E2: 650+10 hm: 113 MPa, 650+60 hm: 114 MPa, Trɤ=96% (5. ábra). A megfelelő eredmények után mindkét oldalon megkezdődött az átmeneti zóna feletti és a Somogyszob felőli alsó ágyazat építése. A vágány a terelősínekkel, az új 54-es rendszerű hosszú sín és átmeneti sínek fektetésével együtt kézi kisgépes technológiával 2021. május 3-ra elkészült, a vágányszabályozás május 4-én megtörtént dinamikus vágánystabilizátorral kiegészítve. A hézagnélküli vágány kialakítását 2021. május 5-6-án végezték el (6. ábra). A pályaépítés így 12 munkanapot vett igénybe a tervezett 19 naphoz képest.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Dombóvár-Gyékényes vv. 650+35 hm szelvényben lévő Segesdi-Rinya-ág hídjának helyreállítása. Provizórium beépítése. Kiviteli Terv Vasúti pálya MÁV BLI Műszaki Tervezési Osztály.
  • [2] PFT Főnökség Dombóvár fényképgyűjteménye.
  • [3] Ferenczi Zoltán. MÁV FKG Kft. fényképgyűjteménye.
  • [4] MÁV FKG Kft. Pécsi Divízió. Kiss Lajos tervezőmérnök hídfamegmunkálási terve.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©