Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Segesdi-Rinya-ág-híd helyreállítása műszaki ellenőri szemmel (1. rész) – Vasúti pályaépítés
A pályaépítés különleges része volt a provizóriumra lekötendő pálya kialakítása. A hossz-szelvényen csak a pálya esését adta meg a tervező, de figyelembe kellett venni a beépült provizórium magassági adatait, a 22 mm gyártási túlemelést. A provizóriumokon magassági értelemben előírt íves kialakítás azt jelenti, hogy a provizóriumra épült pályának vonatterhelés alatt kell az előírt lejtviszonyt biztosítani. A gyakorlatban ez úgy történik, hogy a pálya terheletlenül parabolagörbét vesz fel, a hídfőnél 0 ponttal, a zúzottköves pályához csatlakozva. Itt a Segesdi-Rinya-ág-hídnál is megtörtént a magassági adatfelvétel a hídfák felerősítése után. A MÁV FKG Kft. tervezője a lejtviszonyt és a parabolakialakítást is figyelembe vette számításában oly módon, hogy a sínkoronaadatokból – hídfánként – azonnal meghatározhatóvá vált a jobb és bal szálban is a bélelés vagy bemarás szükségessége. Ezt szemlélteti a 7. ábra.
A provizóriumra 2×35 darab, a MÁV-szabvány szerinti 23×24 cm méretben, telített tölgy hídfa épült be (8. ábra). Az ékes bordás acél alátétlemezek alatt 1-2-3 mm vastagságú, méretre gyártott műanyag bélelőlemezek biztosítják az említett számításban meghatározott szintet (9. ábra). Az 54-es rendszerű sín lekötése felhegesztett geós leerősítéssel történt. A bemart hídfákon csak a szabványos KPE-lemez épült be. A dilatálás biztosítása érdekében a pálya első öt-öt alján felhegesztett geoszorítók épültek be.
Tervtől való eltérések, speciális megoldások
A vasúti pálya és a provizórium csatlakozási pontjain speciális átalakítások, kiegészítések váltak szükségessé a kivitelezés folyamatában. A pályaterv előírta, hogy a provizórium első, illetve utolsó magánaljától a távolság 60 cm legyen. Az előregyártott szárnyfalelem ágyazatmegtámasztó bordája úgy helyezkedett el, hogy 75 cm-nél nem volt közelebb helyezhető a vasbeton alj. A borda vágással történő csökkentésével és a vasbeton alj felületi sérülésének elkerülése érdekében bordaélek rugalmas anyaggal való borításával az LT jelű vasbeton alj 65 cm-re volt közelíthető az első hídfához (10. ábra).
A hídon, terv szerint, a provizórium ikertartó felső öveinek kell a terelősín szerepét betölteni. A csatlakozó pályában az új LT-aljakra rögzített terelősínek biztosítják a siklott kerék vezetését. A hídfőnél azonban a szerkezetek által „gyárilag” képzett vezetőél nem esett egy síkba. Üzemeltetői kérésre, a forgalombiztonság érdekében, az esetlegesen kisikló kerék folyamatos vezetése céljából 1,7 m hosszban minden csatlakozásnál ék alakú kazánlemez lett felhegesztve a terelősín vágánytengellyel ellentétes oldalára (11. ábra).
Irodalomjegyzék
- [1] Dombóvár-Gyékényes vv. 650+35 hm szelvényben lévő Segesdi-Rinya-ág hídjának helyreállítása. Provizórium beépítése. Kiviteli Terv Vasúti pálya MÁV BLI Műszaki Tervezési Osztály.
- [2] PFT Főnökség Dombóvár fényképgyűjteménye.
- [3] Ferenczi Zoltán. MÁV FKG Kft. fényképgyűjteménye.
- [4] MÁV FKG Kft. Pécsi Divízió. Kiss Lajos tervezőmérnök hídfamegmunkálási terve.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.