Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Segesdi-Rinya-ág-híd helyreállítása műszaki ellenőri szemmel (1. rész) – Vasúti pályaépítés
A terelősín véglezárását a MÁVSZ 2919-1993. szabvány szerint alakították ki. Szintén üzemeltetői kérésre a véglezárónál lévő csavarkapocs-emelő úgy lett kialakítva, hogy funkcióját a külső és belső oldalon egyaránt betöltse (12. ábra).
A padkaszint és provizórium üzemi gyalogjárda szintjének áthidalására padkalépcső-szerkezetet kellett tervezni. Ezzel egy időben az ágyazat megtámasztásának igénye is felmerült. A szárnyfal utáni részen a zúzottkő ágyazatot ágyazatmegtámasztó acéllemez beépítésével lehetett biztosítani. A lemez párhuzamosan helyezkedik el a vágánytengellyel az acéllépcsők belső oldalain, a szárnyfalhoz rögzítve. A padkalépcsők használhatósága mellett cél volt az is, hogy az ágyazatot oldalról megtámasztva hatékonyabb tömörödés jöjjön létre a provizórium utáni hat aljközben, stabil fekszintállapotokat létrehozva (13. ábra).
Összefoglalás
Az új létesítmény forgalomba helyezése 2021. május 14-én megtörtént, a vasúti forgalom 2021. május 16-án 23:59-től megindult a Beleg–Somogyszob állomásközben 60 km/h sebességgel. A jótállási vágányszabályozás után 2021 augusztusától újra 80 km/h sebességgel közlekedhettek a vonatok. A MÁV FKG Kft. az előírt megvalósulási terveket, átadási dokumentációt elkészítette és átadta. A műszaki átadási eljárás 2021. október 28-án hiánymentesen megtörtént. A pálya-helyreállítás során az előkészítés és kivitelezés teljes odafigyeléssel és összhangban, a résztvevők közötti folyamatos egyeztetéssel valósult meg. A MÁV FKG. Kft. Gyékényesi Főépítésvezetősége kiváló munkát végzett (14. és 15. ábra).
Irodalomjegyzék
- [1] Dombóvár-Gyékényes vv. 650+35 hm szelvényben lévő Segesdi-Rinya-ág hídjának helyreállítása. Provizórium beépítése. Kiviteli Terv Vasúti pálya MÁV BLI Műszaki Tervezési Osztály.
- [2] PFT Főnökség Dombóvár fényképgyűjteménye.
- [3] Ferenczi Zoltán. MÁV FKG Kft. fényképgyűjteménye.
- [4] MÁV FKG Kft. Pécsi Divízió. Kiss Lajos tervezőmérnök hídfamegmunkálási terve.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.