Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A területi igazgatóságok bemutatása (1. rész) – Szombathely
Tevékenységkiszervezés
A 2005–2007-es időszakra vonatkozó, outsourcing keretében végzendő vasúti pálya felújítási és tervezhető karbantartási tevékenységre, az elkészült tevékenységi létesítményjegyzék alapján, 2004-ben a MÁV Rt. Pálya és Mérnöki Létesítmények Igazgatósága (PMLI) a hatályos Kbt. (közbeszerzési törvény – a szerk.) alapján hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárást folytatott. Országos szinten a MÁV-FKG Kft. Jászkisér és a MÁVGÉP Kft. Budapest nyerte el a munkákat – régiónkénti bontásban.
A szombathelyi régióban a MÁVGÉP Kft.-vel kötött hároméves vállalkozási szerződést a MÁV Zrt., amelynek értelmében 2005-től a MÁVGÉP Kft., mint munkáltató jogutód, a két Osztálymérnökség (Zalaegerszeg és Veszprém) munkavállalóinak jelentős részét, ~35%-át átvette. Az érintett létszám elsősorban a végrehajtási szintet, azon belül pedig a fizikai állományt érintette, amelynek ~60%-át adta át a MÁV. Országos szinten a két nyertes (MÁVGÉP és FKG) Kft. közel azonos feltételekkel vettek át létszámot a MÁV Zrt.-től.
Ez az átszervezés lehetővé tette a MÁV-csoporton belüli – infrastruktúrára vonatkozó – teljesítményelszámolások nagyobb fokú figyelemmel követését. A hároméves vállalkozási szerződés viszonylagos stabilitást jelentett a 2002–2004-es időszakban tapasztalt likvidforrás-elvonásokhoz és anyagellátási anomáliákhoz képest. Ugyanakkor ez a változás felkészületlenül érte mind az üzemeltetői, mind a vállalkozói oldalt. Jellemző volt a vállalkozói oldal eszközellátottságára, hogy az első egy-két hónapban a PFT főpályamesteri szakaszoktól kölcsönkapott szerszámokkal végeztek bokor- és cserjeirtást, kaszálást.
A tevékenységkiszervezés különböző fórumokon meghirdetett egyik fő célja, az üzemeltetési és a fenntartási tevékenység szétválasztása megvalósulni látszott. A MÁV Zrt. pályafenntartási egységeinek elsődlegesen meghatározott feladata a hiba- és zavarelhárítás, valamint a kisebb, nem tervezhető karbantartási tevékenységek elvégzése lett. Ugyanakkor a MÁV Zrt.-n belül létrejött a karbantartási tevékenységgel foglalkozó új adminisztratív egység. A felújítás-beruházás jellegű tevékenységek lebonyolítását továbbra is a Beruházási Szolgáltató Egységek (BSZE) végezték.
A tevékenységkiszervezés hatása
A tevékenységkiszervezés első keretszerződésének összeállítása és kiteljesítése során végre lehetőség nyílt azoknak a régóta esedékes nagyobb, elsődlegesen felújítás-beruházás jellegű munkáknak az elvégzésére, amelyek a megelőző 2-3 év „húzd meg, ereszd meg” típusú finanszírozása mellett megvalósíthatatlanok voltak. Ennek elsődleges hozadéka a területen lévő pályahibák miatt bevezetett, a menetrendszerűséget leginkább zavaró, ideiglenes sebességkorlátozások (lassúmenetek) csökkenése volt. A sebességkorlátozások számát és a korlátozások hosszát az 3. és 4. ábrán mutatjuk be.
2005-ben változás történt az igazgatóságok szervezetében is. A pályát üzemeltető és működtető szakszolgálatokkal (kivéve a magasépítményi területet) – közvetlenül a Vezérigazgatóság irányításával – megalakultak az igazgatóságok székhelyein a területi központok, a pályás, forgalmi, TEB osztályok, a végrehajtó szint felső vezetésének tekintendő alosztályok, meghagyva a mérnöki és főpályamesteri szakaszokat.
További átszervezések
A változás örök, így az utóbbi két (mérnöki és főpályamesteri) szakaszt 2009–2014-ig összevonták, és az alosztályok irányítása mellett szakaszmérnökség néven működtek tovább. A szakaszmérnökök székhelye a főpályamesteri szakaszokon volt, napi, személyes kapcsolatba kerültek a főpályamesterekkel, pályamesterekkel. Feladatuk nem közvetlenül a főpályamesteri szakaszok napi irányítása volt. Sajnos mégis vegyes kép alakult ki a főpályamesteri szakaszokon. Kilenc pályás és egy hidász szakaszmérnökség felügyelte a pályát, miközben a GYSEV terjeszkedése folytán több szombathelyi területű vonalunkat vették át üzemeltetésre. 2001-ben a Szombathely–Sopron, 2006-ban a Szombathely–Szentgotthárd, 2011-ben pedig a Szombathely Csomópont (villamosított), Szombathely–Porpác (kétvágányú villamosított), Szombathely–Kőszeg, Porpác–Hegyeshalom, Szombathely–Zalaszentiván vonalat.
Irodalomjegyzék
- Bertók Pál, dr. Kövér István, Mihók Tamás, Pammer László: A vasútépítés és pályafenntartás 150 éve Északnyugat-Magyarországon (1846–1996)
- MÁV Vasútépítési és pályafenntartási almanach. Szerk.: dr. Horváth Ferenc. MÁV Rt., 2000.
- Dr. Nagy József: A vasúti pálya építési és fenntartási módszerei. Budapest, 1982.
- Jelentés a Magyar Államvasutak Zrt. jelenlegi gazdasági helyzethez vezető, 2002–2010 közötti kiemelten a MÁV Zrt. szerkezetátalakítására és a leánytársaságok privatizációjára vonatkozó döntések vizsgálatára létrehozott vizsgálóbizottság vizsgálatának eredményéről. Előadó Manninger Jenő elnök. Budapest, 2011. http://www.parlament.hu/irom39/03344/03344.pdf (2013.11.17.)
- Horváth László: A Szombathelyi Igazgatóság vasúti hálózatát ért háborús rongálások. Sínek Világa, 1985/1.
- Magyarország megszűnt vasútvonalainak listája (2013.11.16.) http://hu.wikipedia.org/wiki/ Magyarország megszűnt vasútvonalainak listája
- A harmincöt éves olajválság (2013.11.16.) http://www.vg.hu/gazdasag/ g_online/gazdasag-kulfold/081211_olajvalsag_252465
- Dr. Garai Tamás: Élettartamköltségek csökkentése vasúti váltók példáján http://www.omikk.bme.hu/collections/mgi_fulltext/uzem/2003/09/0901.pdf
- A kiszervezés központja (2008.01.24.)http://www.vg.hu/gazdasag/a-kiszervezes-kozpontja-205379
- Cégtörténet (2013.11.20.) http://www.fkg.hu/details/profil.php
- MÁV Zrt. Területi Igazgatóság Szombathely és elődszervezetek havi jelentései (belső szerver - lekérdezés 2014. január–március)
- MÁV Rt. ügyirat: Gy.1514-47/2005. PMLI PHMSZ diszpécseri rendszer (lekérdezés 2013. november–2014. április)
- MÁV FTP szerver: 10.1.80.221:/data /2009/Geometria – Történelmi adatok/
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.