Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A vasúti pályákra vonatkozó műszaki szabályozási rendszer megújítása – Az EU 4. vasúti csomag bevezetése
- Vasútbiztonsági engedély kiadása az infrastruktúra, energia, illetve pálya menti ellenőrző-irányító és jelző alrendszerek üzembe helyezésére, ha a kérelmező szolgáltatási területe csak egy tagállamra korlátozódik, és ezt a kérelmező kéri is.
- Forgalomba hozatali járműengedély és járműtípus-engedély kiadása, ha a jármű alkalmazási területe csupán egy tagállamon belüli hálózatra vagy hálózatokra korlátozódik, és ezt a kérelmező kéri is.
- Pályahálózat-működtetők vasútbiztonsági engedélyének kiadása.
A IV. vasúti csomag eredeti átültetési határideje 2018. december 15. volt. A hosszabbítás szerint ez a dátum 2019. június 16-ra módosult. Lehetőség volt az átültetés határnapjának egy évvel történő halasztására is. A projektet is érintő határidő 2020. június 16. lett [2].
Új szabályozási rendszer
Az új szabályozási rendszer kialakítása már 2014-ben elindult az e-Vasút rendszer létrehozása során. A szabályozások felülvizsgálatakor kiderült, hogy számos szabályozás felesleges, sok szabályozási elemet nemzeti szintre kell emelni a vállalati szintről, és több szabályozásnál korszerűsítésre van szükség.
A 4. vasúti csomag műszaki pillérével összhangban a 3. ábra szerinti szabályozási koncepció került elfogadásra.
Az új szabályozási rendszerben:
– EU-szabályozások átültetése a magyar jogrendbe. Elsősorban az ÁME-k és egyéb műszaki szabályozások alkalmazása.
– Nemzeti szabályozások:
- jogszabályok (törvények, jogszabályok, rendeletek). Hosszabb távon érvényes előírások, amelyek nem műszaki normákat, hanem eljárásrendeket, általános követelményeket, viselkedési normákat határoznak meg. Ezeket a szabályokat az EU felé be kell jelenteni.
- Vasúti műszaki szabályok (VMSZ), nem jogszabályok, de a szakma által elismert, magunkra nézve kötelezően alkalmazandó műszaki szabályok. A vasúti rendszer integritását és biztonságát meghatározó, egységesen alkalmazandó műszaki előírások összessége, amelyek az ÁME-kkal összhangban vannak.
Vasúti műszaki előírások (VME):
- a tervezés, létesítés részletes szabályai, létesítménycsoportonként;
- a működtetés, üzemeltetés szabályai, létesítménycsoportonként;
- vasúti forgalmi szabályzat.
Ezekben a szabályozásokban a teljes rendszerre érvényes, Magyarország területén mindenkor egységesen alkalmazandó szabályok vannak, amelyeket nem célszerű jogszabályba foglalni.
Vállalati szintű utasítások, szabályozások: elsősorban az EU és nemzeti követelményeknek való megfelelés szabályait tartalmazzák. Ilyenek például az eljárásrendek, technológiai utasítások stb.
A vállalati szabályozások nem tartalmazhatnak jogszabályban vagy VME-ben szabályozandó normatívákat. Kizárólag a jogszabályban és VME-ben meghatározott követelmények megvalósítására, kivitelezésére vonatkozó technológiai, módszertani, eszközbeli és eljárásbeli szabályozásokat tartalmazhatják.
Az új szabályozási rendszer következményei
Az új szabályozási rendszerrel összhangban hatályát veszíti:
- a 103/2003. (XII. 27.) GKM-rendelet a hagyományos vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról;
- a 4. számú melléklet a 103/2003. (XII. 27.) GKM-rendelethez Országos Vasúti Szabályzat;
- az Országos Közforgalmú Vasutak Pályatervezési Szabályzata.
Új szabályozások kerülnek bevezetésre:
- ITM-rendelet az uniós vasúti rendszer magyarországi részét képező vasúti pálya és tartozékai tervezésére, építésére, kivitelezésére, üzembe helyezésére és üzemeltetésére vonatkozó szabályokról;
- ITM-rendelet a vasúti rendszer kölcsönös átjárhatóságáról;
- 289/2012. (X. 11.) kormányrendelet a vasúti építmények építésügyi hatósági engedélyezési eljárásainak részletes szabályairól módosítása;
- Az innovációért és technológiáért felelős miniszter 1/2021. (I. 7.) ITM rendelete a Vasúti Műszaki Bizottságról, a vasúti műszaki előírások és a szakmai állásfoglalások kidolgozására és kiadására vonatkozó szabályokról.
Új vasúti műszaki előírások
A vasúti szabályozások felülvizsgálata nyomán új vasúti műszaki előírások megalkotására került sor. A pályahálózat tekintetében:
- vasúti pálya tervezési és létesítési szabályzat;
- vasúti alépítmény tervezési, létesítési és üzemeltetési szabályzat;
- vasúti pálya üzemeltetési és karbantartási szabályzat;
- vasúti hidak, műtárgyak tervezési, létesítési és üzemeltetési szabályzat.
Fentieken kívül kidolgozásra került hét szabályozás a biztosítóberendezés, energiaellátás és a járműtechnika területeken.
Irodalomjegyzék
- [1] Alscher T. 4. vasúti csomag. Feladatok és újdonságok. Közlekedéstudományi Egyesület XXIII. A magyar közlekedés helyzete az EU-ban. Siófok, 2019. február 21
- [2] Dr. Horvát F. Az EU IV. vasúti csomag műszaki pillére, változások a vasúti műszaki szabályozásban. MAÚT 2019. május 29.
- [3] 1/2021. (I. 7.) ITM rendelete A Vasúti Műszaki Bizottságról, a vasúti műszaki előírások és a szakmai állásfoglalások kidolgozására és kiadására vonatkozó szabályokról. Magyar Közlöny 3. szám
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.