Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A vasúti zúzottkő ágyazati kőanyagok aprózódásának diszkrét elemes modellezése
Az aprózódó makroszemcsés halmaz bemutatása
Célunk a DEM-vizsgálattal első körben a szimuláció megismerése és az esetleges kutatási irányok kitűzése volt.
A DEM-modell létrehozása során egy makroszemcsehalmazt generáltunk, mely a következő lépésekből állt:
- a mikroszemcséket, amelyek kitöltik a makrószemcsék átmérője által meghatározott tartományt, véletlenszerű eloszlással generáltuk;
- a mikroszemcsék véletlenszerű eloszlásánál fontos szempont volt a makroszemcsék bizonyos inhomogén mikroszerkezeteinek tulajdonságai is (azaz az egyes makroszemcsék, amelyek ugyanannyi darabszámú mikroszemcséből álltak, azok sem teljesen egyeztek meg mikroszerkezetileg).
Az elvégzett numerikus vizsgálathoz a makroszemcsék geometriai tulajdonságait az 1. táblázatban foglaltuk össze.
Az aprózódásra kijelölt makroszemcsés halmaz modelljében kétféle típusú érintkezés határozható meg. Az első típusú érintkezés nem kötött, ezt a Hertz-Mindlin érintkezési modell írja le. Ez a releváns a makroszemcsés halmaz és a mikroszemcsés repedések mentén is. A második típusú érintkezés kapcsolati (érintkezési) modell alapú, amelyet ugyanazon makroszemcse belsejében lévő mikroszemcsék határoznak meg, a mikroszemcséket párhuzamos kötések (ún. „parallel bond”-ok) normál és nyírási tulajdonságai kötik össze. A mikroszemcsék átmérőjét úgy választottuk meg, hogy a kapott makroszemcsék elegendő mikroszemcsét tartalmazzanak a fragmentációs folyamat megfelelő szimulációjának lefolytatásához. Ahogy az az 1. táblázatban is látszik, egy-egy ilyen makroszemcse (ún. „clump”) 51–322 db mikroszemcsét is tartalmaz, ami jelentősen megnövelte a futtatási időt.
A szimulációkban használt „clump”ok mechanikai jellemzői megegyeztek a gömbszemcsék paramétereivel.
A feltételezett érintkezési tulajdonságokat a 2. táblázat foglalja össze.
A tartály (tégely) mérete: 19,0 (szélesség) × 19,0 (hosszúság) × 26,5 (magasság) [mm].
A szemcsehalmaz ödométeres vizsgálata
A mikroszemcsékből álló összes makroszemcsét véletlenszerűen helyeztük el egy pontban, majd hagytuk, hogy a gravitáció segítségével a befogadó tartályba essenek.
Amikor a minta elkészült (kialakult az első egyensúlyi állapot) és a felső lap is a helyére került, akkor elindult a „préselési folyamat”, amely apró lépésekből állt. A felső nyomólap 0,16 mm-es lépcsőkben mozgott lefelé, 8 mm/s állandó sebességgel (10–6 másodperc időtartammal). Ez minden esetben elegendő volt ahhoz, hogy a halmaz elérje azt az állapotot, amelyben a kezdeti makroszemcsék (mint befoglaló „gömbrészecskék”) szinte teljes egészében mikroszemcsékre essenek szét.
Itt fontos megemlíteni azt a tényt, hogy a szimuláció addig futott, amíg 100%-ig össze nem törtük az összes makroszemcsét mikroszemcsékre. Ez természetesen valós körülmények között nem lehetséges, mivel bármilyen terhelt anyag egy idő után összenyomhatatlanná válik, a szimuláció pedig minden részecskét képes volt újra és újra összenyomni. Így az eredményként szolgáló értékeink egy részét nem vettük figyelembe, mivel ezek nem adnának reális képet a terhelésről. Az említett „túlzott” (a 3280. ciklushoz tartozó) összenyomást az 5. ábrán mutatjuk be:
A szimulációkról készült képek a 6–8. ábrákon láthatók. A 6. ábrán balról jobbra haladva a 45., 1115., 1520. és 1960. ciklusokhoz tartozó állapotot mutatjuk a modellezett falakkal és a mikroszemcsés makroszemcsékkel. A 7–8. ábrákon az érintkezési (contact bond) és a mikroszemcsék közötti (parallel bond) kapcsolatokban fellépő erők irányát, valamint a „contact bond”-okban ébredő erők nagyságát szemléltetjük a 6. ábrán is alkalmazott ciklusokra vonatkozóan. A 7. ábrán látható vonalak vastagsága összhangban van az erő nagyságával, a vonalak iránya megegyezik az erővektorok irányával.
A 8. ábrán a felső sorban balról jobbra haladva: 45., 1115., 1520., 1960., míg az alsó sorban haladva 2180., 2290., 2400. és 2510. ciklus utáni állapot látható.
Irodalomjegyzék
- [1] Juhász E., Fischer Sz.: A vasúti ágyazati szemcsék degradációjának mérése laboratóriumi körülmények között. Sínek Világa, 2019/5, 2–12. o.
- [2] Fischer Sz.: A vasúti zúzottkő ágyazat alá beépített georácsok vágánygeometriát stabilizáló hatásának vizsgálata.Doktori értekezés. Széchenyi István Egyetem, Multidiszciplináris Műszaki Tudományi Doktori Iskola, Győr, 2012.
- [3] Software Products, PFC Contact Models [hozzáférés:] https://www.itascacg.com/software/pfc-contact-models (2019.10.28.).
- [4] Software Products, New Contact Models in PFC [hozzáférés:] https://www.itascacg.com/software/new-contact-models-in-pfc, (2019.10.28.).
- [5] Gálos M., Orosz Á.: Ágyazati kőanyagok viselkedésének vizsgálata ismételt terhelés hatására. Sínek Világa, 2019/1, 10–15. o.
- [6] Gerber, U., Sysyn, M., Zarour, J., Nabochencko, O.: Stiffness and strength of structural layers from cohesionless material. Archives of Transport, Vol. 49, Issue 1, 2019, 59–68. o.
- [7] Sysyn, M., Kovalchuk, V., Gerber, U., Nabochenko, O., Parneta, B.: Laboratory evaluation of railway ballast consolidation by the non-destructive testing. Communications, Vol. 21, No. 2, 2019, 81–88. o.
- [8] Fekete I., Kozma I., Csontos, R.: CT based analysis of reworked BGA devices. 21st IMEKO TC4 International Symposium and 19th International Workshop on ADC Modelling and Testing Understanding the World through Electrical and Electronic Measurement. Budapest, Hungary, September 7-9, 2016, 288–292. o.
- [9] Kozma, I., Fekete, I., Zsoldos, I.: Failure Analysis of Aluminum – Ceramic Composites. Materials Science Forum, Vol. 885, 2017, 286–291. o.
- [10] Kurhan, D. M.: Determination of Load for Quasi-static Calculations of Railway Track Stress-strain State. Acta Technica Jaurinensis, Vol. 9, No. 1, 2016, 83–96 o.
- [11] Kurhan, M. B., Kurhan, D. M., Brazhnyk, M. Y., Kovalskyi, D. L.: Features of Stress-Strain State of the Dual Railway Gauge. Nauka ta Progres Transportu, Vol. 79, No. 1, 2019, 51–63. o.
- [12] GOM Metrology Systems [hozzáférés:] https://www.gom.com/metrology-systems.html (2019.10.28.)
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.