A cikk szerzője:

Dr. habil Dr. Majorosné Lublóy Éva Eszter egyetemi docens
BME

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Alagútfalazatok termikus vizsgálata (1. rész) – Elméleti alapok

A közlekedés fejlődése, a szállítási igények növekedése és a városi beépítettség miatt egyre gyakrabban válik el az infrastruktúra nyomvonala és a terep. Ezek a szempontok indokolják az olyan költséges beruházásokat, mint a kontinenst az Egyesült Királysággal összekötő Csatorna-alagút, a svájci Alpok alatt átvezetett Gotthárd-bázisalagút és a nagyvárosok közlekedését szolgáló metróhálózatok. Ezeket az infrastruktúra-elemeket mára már természetesnek gondoljuk, mindaddig, míg egy havária jellegű esemény el nem lehetetleníti használatukat. Egy ilyen eseménynél a veszélybe kerülő emberi életeken túl számolni kell a keletkezett károkkal és a helyreállítás miatti zavartatással is.

Beton és vasbeton alagútfalazatok felmelegedésének vizsgálata

A betonszerkezetek tűzhatásra történő méretezését az MSZ EN 1992-1-2:2013 [11] tárgyalja részletesen. Ez a szabvány szolgáltatja a hőtechnikai paraméterek felvételének lehetőségét a tűzhatás során, amely minden esetben hőmérséklettől függő érték lesz.

11. ábra. A beton fajlagos hosszváltozása az anyag hőmérsékletének függvényében12. ábra. A beton sűrűsége az anyag hőmérsékletének függvényében – közelítés

A gyakorlati számítás megkönnyítése érdekében, ahol lehetőség van a jellemzők egyszerűbb számításba vételére, ott az MSZ EN 1994-1-2:2013 [12] szabvány szerinti egyszerűsítéseket is bemutatjuk. A [11] a gyakorlati számításokhoz nem mutat be termikus modellezési lehetőséget, de az erre vonatkozó követelményeket ismerteti:
„(1)P A termikus viselkedést leíró részletes számítási módszerek a hőátvitel elméletének elfogadott elvein és feltételezésein alapuljanak.
(2)P A termikus viselkedést leíró modellben figyelembe kell venni:
a) az EN 1991-1-2 szerinti hőmérsékleti hatásokat;
b) az anyagok hőmérsékletfüggő jellemzőit.
(3) A nedvességtartalom és a nedvesség betonban, vagy ha vannak, a védőrétegekben való vándorlásának a hatása a biztonság javára elhanyagolható.
(4) A hőmérséklet-eloszlás meghatározható a betonacélok figyelembevétele nélkül.
(5) Az egyenlőtlen felmelegedést és a szomszédos elemek közötti hőátvitelt figyelembe lehet venni, ha szükséges.”
A termikus modell kialakítását David M. Manley Design of reinforced concrete slabs exposed to natural fires [13] című cikke alapján mutatjuk be, értelemszerűen az alagútfalazatok specialitásához igazítva. Mivel ez nem szabványos eljárás, így a táblázatkezelőben elkészített programunkat a [8] irodalomban publikált Ansys eredmények alapján validáljuk. Számításainkban a beton réteges leválásának vizsgálatától eltekintünk.

13. ábra. A számítási modell elvi ábrája

A beton hőtechnikai paramétereinek változása tűzhatás alatt

A tűz hatására a szerkezeti anyagoknak nemcsak a szilárdsági paraméterei, hanem a hőtechnikai jellemzői is megváltoznak. Az alfejezet kidolgozása során sorra vesszük az egyes tényezőket és bemutatjuk azok jellemző értékeit és megváltozásukat az elszenvedett hőterhelés függvényében. A bemutatott összefüggések minden esetben normáltestsűrűségű betonokra vonatkoznak.

Hővezetési tényező

A beton hővezetési tényezőjére a szabvány [11] egy alsó és egy felső görbét ír elő, amely között kell lennie a nemzetileg meghatározott értékeknek. A szabvány [11] NB nemzeti melléklete az alsó határ alkalmazását írja elő hazánkban. Az alsó határra érvényes összefüggést a 13. képlet, míg a felső határra vonatkozót a 14. képlet mutatja be. Az összefüggések a 20 °C ≤ θa < 1200 °C közötti hőmérséklet-tartományban érvényesek.

ahol:
λc: a beton hővezetési tényezője [W/mK],
θc: a beton hőmérséklete [°C].
A beton hővezetési tényezőjének alakulását a hőmérséklet függvényében a 9. ábra szemlélteti.

Fajhő

A [11] a fajhő tekintetében egy szakaszosan linearizált összefüggésrendszert ad meg, amelynek alakulását a beton víztartalma erősen befolyásolja. Mivel a réteges leválás jelenségével nem foglalkozunk, ezért hőmérsékleti hatások tekintetében és a termikus modell kialakításában a biztonság javára tett közelítésként a 0% víztartalomhoz tartozó összefüggést alkalmazhatjuk. Ennek numerikus kezelése megoldható, de nem célszerű. A [12] ezt a szakaszos függvényt folytonos függvénnyel közelíti, amelynek alkalmazása táblázatkezelő programban könnyen megvalósítható. A közelítő összefüggést a 15. képlet mutatja be, amely a 20 °C ≤ θa < 1200 °C közötti hőmérséklet-tartományban érvényes.
ahol:
cc: a beton fajhője [J/kgK],
θc: a beton hőmérséklete [°C].
A betonra jellemző közelítő függvénykapcsolatot a fajhő és a hőmérséklet között a 10. ábra szemlélteti.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] https://hu.wikipedia.org/wiki/Alag%C3%BAt. Letöltve: 2023.04.26.
  • [2] https://hu.wikipedia.org/wiki/Budapesti_metr%C3%B3. Letöltve: 2023.04.26.
  • [3] 54/2014. (XII. 5.) BM-rendelet az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1400054.bm. Letöltve: 2023.04.26.
  • [4] MSZ EN 1991-1-2:2005 Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások, 1-2. rész: Általános hatások. A tűznek kitett szerkezeteket érő hatások. Budapest: MSZT; 2005.
  • [5] Milyen forró a tűz? Rövid útmutató a szabványos hőmérséklet-idő tűzfejlődési görbékhez. https://www.promat.com/hu-hu/epiteszet/az-on-projektjei/szakertoi-terulet/69819/milyen-forro-a-tuz/. Letöltve: 2021.12.14.
  • [6] NIST Technical Note 1681: Best Practice Guidelines for Structural Fire Resistance Design of Concrete and Steel Buildings. https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/TechnicalNotes/NIST.TN.1681.pdf. Letöltve: 2021.12.14.
  • [7] Nemzetközi tűzfejlődési görbék – hasznos szabványok a tűzvédelemben. https://www.promat.com/hu-hu/epiteszet/az-on-projektjei/szakertoi-terulet/33637/nemzetkozi-tuzfejlodesi-gorbek-tuzvedelmi-tervezes/. Letöltve: 2021.12.14.
  • [8] Annikken de Lange. Modelling heat diffusion in concrete structures during a tunnel fire, to investigate structural safety. https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2617182/Lange%2C%20Annikken%20de.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Letöltve: 2021.12.14.
  • [9] MSZ EN 1993-1-2:2013 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése, 1-2. rész: Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [10] Petrasovits G, Fazakas Gy, Kovácsházy F. Városi földalatti műtárgyak tervezése és kivitelezése. Budapest: Akadémiai Kiadó; 1992.
  • [11] MSZ EN 1992-1-2:2013 Eurocode 2: Betonszerkezetek tervezése, 1-2. rész: Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [12] MSZ EN 1994-1-2:2013 Eurocode 4: Együttdolgozó, acél-beton öszvérszerkezetek tervezése, 1-2. rész: Általános szabályok. Szerkezetek tervezése tűzhatásra. Budapest: MSZT; 2013.
  • [13] David M. Manley. Design of reinforced concrete slabs exposed to natural fires. https://www.canterbury.ac.nz/media/documents/oexp-engineering/civil-engineering/David_Manley.pdf. Letöltve: 2021.12.14.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©