Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Békéscsaba új szíve a vasútállomás
A kivitelezés főbb pályás és műtárgyas adatai
A felújítás során 77 db új és 5 db felújított kitérő épült be, melyekből az átmenő fővágányokba (III., IV. vágány) B 60 XI és B 60-1800 típusúak, a többi vágányokba 60-as, 54-es és 48-as kitérők beépítése történt meg. A kitérők közül 73-at kapcsoltak be a központi állításba.
A felépítmény az átmenő fővágányokban 60-as rendszerű sínek LW betonaljakon SKL4 sínleerősítéssel 60 cm-es aljkiosztással, a többi átépített vágány 54-es rendszerű sínek LM-S betonaljakon SKL4 sínleerősítéssel 60 cm-es, illetve 70 cm-es aljkiosztással, hézagnélküli kialakítással. Több vágányt használt anyagból kellett „lehetett” felújítani. Szinte teljes mértékben átépült a felsővezetéki hálózat és a felsővezetéki alállomás.
A tervezési sebességek 160, 120 és 100 km/h, ezek a helyszíni kötöttségek miatt adódtak, a végponti oldalon a bejárati kitérőtől 160 km/h sebességgel csatlakozik a nyílt vonal felé. Az átépítés során a helyi adottságok (meglévő felüljáró, épületek) miatt a legkisebb ívsugár 600 m lett. A csatlakozó szegedi és gyulai irányokban a tervezési sebesség és a hatósági engedély alapján 80 km/h sebességgel közlekedhetnek a vonatok. Az alépítmények rétegrendje 0,15 m-től 0,40 m-ig különböző vastagságban –SZK2 és SZK1 védőréteg és 0,40 m, illetve 0,50 m vastagságú stabilizációs réteg. Egyes szakaszokon (pl. a III. vágány alatt) georáccsal és geotextíliával erősítették meg az alépítményt. Az utasforgalom biztonsága és kényelme érdekében a felvételi épületet aluljárókkal, liftekkel, új L55-ös és L30-as peronokkal és perontetőkkel újították fel.
A vasútvonal és az állomás Békéscsaba városát szinte kettévágja, emiatt fontos volt a keresztező forgalom számára egy új, ferde kábeles közúti felüljáró építése kétszer két forgalmi sávval (4. ábra). A városlakók az elmúlt hetekben névadó szavazást kezdeményeztek az új látványosságnak.
A munkák során négy útátjáró épült át, külön gyalogos és kerékpáros átjáróval, Strail elemes burkolattal, fény- és félsorompós biztosítással. Ugyanakkor három nem közforgalmi átjáró is épült, üzemi és forgalmi célokat szolgálva. Az állomás területén új elektronikus biztosítóberendezést is kiépítettek a két bejárati jelző között. A régi jelzőket a terveknek megfelelően elbontották, helyettük újakat építettek.
A megépült biztosítóberendezés ellenőrzi a vonatfogadó fővágányokat, a rakodóvágányokat és az iparvágányok kiágazásait is. Az állomásban új tengelyszámlálós járműérzékelő rendszer épült ki. A jelfeladást a vonatfogadó vágányokon és a bejárati vágányszakaszokon 75 Hz-es ütemezett sínáramkörökkel, a váltókörzetekben a jelfeladást sugárzó kábelek telepítésével oldották meg.
Az állomás területén a XXX. vágányban a hídmérleget elbontották, helyette új üzemi konténerrel a régi, 2 × 9,5 m hosszú mechanikus hídmérleg helyett egy 2 × 9,5 m hosszú, 100 t-s, akna nélküli elektronikus vágányhídmérleget építettek. A 826+00 szelvényben sín- és léghőmérő, a 846+60 szelvényben a bal átmenő vágányban és a 849+34 szelvényben a jobb átmenő vágányban sínkenő berendezéseket telepítettek.
Irodalomjegyzék
- [1] Sallai Attila, Vörös József: Befejeződött a Gyoma–Békéscsaba közötti vasútvonal átépítése. Sínek Világa, 2015/1.
- [2] A II. világháború hadtörténeti portálja http://www.roncskutatas.hu/node/ 12473
- [3] Lakatos István: A Szajol–Lőkösháza vonal átépítése. Két új közúti aluljáró bemutatása. Sínek Világa, 2015/4–5.
- [4] Rácz Balázs: A békéscsabai Orosházi úti felüljáró átépítésének tervezése. Sínek Világa, 2015/4–5.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.