Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Digitalizáció, robusztusság, proaktivitás
A felépítménycserék során a legjobb minőséget, tapasztalataink szerint, akkor lehet elérni, ha a szerkezetek gyári előszereléssel készülnek és ferde szállítókocsis kiszállítást követően vasúti daruval, deformációmentesen építik be a megfelelően előkészített alsó ágyazatra (11. és 12. ábra).
A felépítményi szerkezetek beépítéséhez dokumentációt biztosítunk, de természetesen igény esetén készek vagyunk beépítési támogatást is nyújtani vagy a termékeket önállóan beépíteni. Erre nagyobb bonyolultságú berendezéseink esetén lehet szükség, ilyenek például a hőnfutás-jelzők vagy a Hydrolink erőátviteli rendszerrel szerelt nagy sugarú kitérők, a hidakra/hidakhoz telepített dilatációs készülékeink, esetleg az egyedi termékeink. A termékekhez szükséges alkatrészekből, a vevői igényeknek megfelelően, készek vagyunk vészhelyzeti készletet is tárolni, ezzel is megkönnyítve az ügyfeleink raktározási és adminisztrációs terheit.
A termékeinkkel kapcsolatos további információk megszerzésére, az üzemeltetési teendők elsajátítására a 2018-tól ügyfeleink rendelkezésére álló oktatóközpontunkban van lehetőség (13. ábra). Az oktatóközpont infrastruktúráját használja többek között a MÁV BGOK és a Gleisbild Bt. is.
Vállalkozunk élettartam-vizsgálatokra is, legnagyobb referenciánk a MÁV-hálózaton Tápiógyörgye állomáson folyó adatgyűjtés. Itt egy időben, azonos technológiával, előszerelten 10 darab különböző sínanyagú és síndőlésű kitérőt építettünk be a MÁV Zrt. és a MÁV FKG Kft. segítségével, amelyet rendszeres időközönként a MÁV-val közösen vizsgálunk és tartunk karban. A folyamat során szerzett adatokat rendszerezve gyűjtjük és cél a berendezések élettartamköltségének elemzése, valamint annak a meghatározása, hogy melyik az üzemeltetési gyakorlatnak legjobban megfelelő kitérőfejlesztési irány.
Összefoglalás
A vasút nagy kihívások előtt áll a következő évtizedekben, ha teljesíteni kívánjuk az EU 2050-es klímacéljait. Ezzel összhangban megindult a Shift2Rail európai kezdeményezés, amely célja, többek között, a növekvő követelményeknek való megfelelés biztosítása, a vasúti pálya rendelkezésre állásának növelése. Anyavállalatain keresztül a VAMAV Kft. is részt vesz ezekben a fejlesztésekben, amelynek három fő pillére a digitalizáció, robusztusság és proaktivitás. A címszavak mögött álló konkrét lépések, amelyek a következő évtized vasúti felépítményi szerkezeteinek, különösen a kitérőknek a fejlesztését is meghatározzák, a berendezések élettartamköltségeinek meghatározása (például Tápiógyörgye LCC-teszt), az ehhez szükséges adatokat biztosító mérőberendezések, digitális megoldások alkalmazása (például Phoenix Checkpoint, Roadmaster 2000, PhoenixCMS), új, nagyobb teherbírású sínanyagok (például 400 UHC® HSH®) és sínprofilok (például 60E1A-84) kikísérletezése, a termékekkel kapcsolatos teljes körű szolgáltatások nyújtása a tervezéstől a gyártáson keresztül a beépítésig, a vészhelyzeti készletek tárolásán és a karbantartások elvégzésén keresztül a termékekkel kapcsolatos oktatásokon át a berendezések újrahasznosításáig, ezzel is támogatva a vasút versenyképességét más közlekedési ágazatokkal szemben.
Irodalomjegyzék
- [1] Európai Parlament: 2021 a vasút európai éve https://www.europarl.europa.eu/news/hu/headlines/eu-affairs/20210107STO95106/2021-a-vasut-europai-eve
- [2] Holzfeind J, Jörg A. (2019) Railway Systems: digital, robust, proactive, voestalpine Railway Systems, 22nd International Convention of the Working Committee on Railway Technology (Infrastructure) Optimising the Wheel/Rail System: Innovations – Outlook – Implementation. https://www.oevg.at/fileadmin/user_upload/Editor/Dokumente/Veranstaltungen/2019/fahrweg/OEVG_Fahrwegtagung_2019_programm_en_20190829.pdf
- [3] Ossberger H. (2019) Korszerű nagysebességű váltórendszer - A geometriai és szerkezeti követelményektől a jelző integrációjáig. MAÚT25 Nemzetközi tudományos szimpózium, Budapest
- [4] Denkstatt. Személyszállítás karbonlábnyomának meghatározása. (A MÁV-Start Zrt. részére) https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/upload/page/denkstatt_szakertoi_velemeny.pdf
- [5] Homolya R. (2021) 700 kilométer vasúti szakaszt kell villamosítani, Infostart/MTI https://infostart.hu/belfold/2021/04/29/homolya-robert-700-km-vasuti-szakaszt-kell-villamositani
- [6] Homolya R. Döntéshozó: A hazai, vasúti koncepcionális elemek logikusan illeszkednek az európai uniós stratégiához. Magyar Vasút 2021;12(23):3.
- [7] Homolya R. A növekvő utasforgalom eléréséhez alapvetően négy elem szükséges. Magyar Vasút 2021;10(20):4.
- [8] Horvát F. A felépítménycsere hatása a vágányállapotra. Sínek Világa 1986;29(1):16-21.
- [9] Kis G, Eged K. Hőnfutásjelző berendezések és más diagnosztikai megoldások. Sínek Világa 2017;60(6):26-28.
- [10] Eged K, Joó E. Kitérőüzemeltetést és karbantartást segítő modern eszközök: váltódiagnosztika. Vezetékek Világa 2020;1:4-8.
- [11] Tafeit T, Joó E. Intelligens diagnosztikai rendszerek. Kitérődiagnosztika. Sínek Világa 2011;54(4):21-24.
- [12] Kuppler T, Joó E. Intelligens diagnosztikai rendszerek. Járműdiagnosztika. Sínek Világa 2011;54(3):10-14.
- [13] Joó E, Előhegyi Z. Azonos állomáson beépített, eltérő síndőlésű és anyagminőségű kitérők üzemi tesztjének tapasztalatai. Sínek Világa 2019;62(5):13-20.
- [14] Prettner L, Tömő R. Termékfejlesztés a vasúti infrastruktúrában. Az innováció folyamatának bemutatása a 400 UHC hőkezelt vasúti sín acélminőségének példáján R400HT. Budapest, 2021.01.28. MAÚT Innovációs Fórum, előadás.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.