Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Edilonos pályaátvezetés hidakon és alagutakban
A vasúti hidakon átvezetett pálya fejlődésében bár a kavicságyas átvezetés nagy előrelépést jelentett, az önsúly és a szerkezeti magasság drasztikus megnövekedése óriási hátrány a korábban alkalmazott nyílt pályás átvezetéshez képest. Ez követelte meg a további fejlődést oly módon, hogy a zúzottkő ágyazat elhagyásával rugalmasan beágyazott közvetlen sínleerősítést alkalmazzanak.
Az első alkalmazás a Roode Vaart hídnál Hollandiában valósult meg, ahol egy 250 m hosszú vasbeton hídon így vezették át a vasúti pályát. Hollandiában az emelhető vasúti hidak nagy száma miatt rohamosan terjedt ez a módszer a beton- és az acélhidakon egyaránt. Világviszonylatban is gyorsan teret hódított ez a megoldás, és rövid időn belül Spanyolországban, Belgiumban, az Egyesült Királyság és Franciaország hídjain elsősorban a nagysebességű vasúti pályákon egyre gyakrabban alkalmazták a következő előnyei miatt:
- állandó és előre jól meghatározható rugalmassága van;
- nincs szükség kapcsolószerekre;
- a folyamatos alátámasztás miatt csökken a fárasztófeszültség;
- megvalósítható az állandó és jó pályageometria;
- nő a villamos szigetelés és csökken a korróziós veszély;
- minimális a fenntartási igény;
- alacsony zajszínt és vibrációs hatás;
- csökken a szerkezet önsúlya;
- jelentősen csökken a szerkezeti magasság.
Egyetlen hátránya, hogy a gépesített karbantartási munkáknál akadályozott a géplánc folyamatos munkavégzése.
A felsorolt előnyök következtében a MÁV-nál is megvizsgálták, hogy milyen feltételekkel és hol érdemes ennek a rendszernek az alkalmazása. Az eredmény a következő volt:
- acél- és betonhidaknál kis szerkezeti magasság igénye esetén;
- hosszú, nagy nyílású hídszerkezeteknél, ahol jelentős az önsúlycsökkenés, valamint a sín és hídszerkezet együtt dolgozása révén csökkenthető a dilatációs készülékek száma;
- alagútban.
Az eredmény az lett, hogy 1998-ban bevezette a MÁV a rugalmasan beágyazott közvetlen sínleerősítést [1].
Edilon rendszerű vágányleerősítés vasbeton felszerkezeten vagy pályalemezen
Rigócz- és Dombó-csatorna-hidak
Porrogszentkirályon 1998-ban hídrekonstrukciós munkák keretében Magyarországon először épült vasbeton felszerkezet folyamatos alátámasztású rugalmas vágányleerősítéssel a Rigócz-patak
és a hozzá közel eső Dombó-csatorna felett a 41-es vonal 957+92 és a 962+36 hm szelvényekben. Tervező: MSc Kft. Mindkét híd új vasbeton felszerkezetét daruval emelték a helyére. A sín befogadására és rögzítésére síncsatornát alakítottak ki a pályalemezben. Ekkor még a műtárgyak végeinél nem alkalmaztak átmeneti szakaszokat, azonban az üzemeltetési tapasztalatok azt mutatták, hogy erre a pálya alátámasztásában a rugóállandó hirtelen bekövetkező változása miatt van szükség.
Beöthy úti hidak
Az első két híd sikeres átépítését követte a Beöthy úti hidak átépítése Budapesten 1999-ben a 150-es kelebiai vasútvonalon (2. ábra). Az átépítésre a szerkezeti magasság csökkentése miatt volt szükség, hogy a híd alatt átvezetett út űrszelvényét meg lehessen növelni.
Balatonaliga
Balatonaligán 1999-ben a 30-as vasútvonal 982+98 hm szelvényben közúti járműütközés miatt tönkrement acélhíd helyett feszített vasbeton felszerkezet épült a meghagyott alépítményeken Edilon pályaátvezetéssel (3. ábra). Tervező: MSc Kft. Így lehetett a szerkezeti magasság jelentős csökkentésével a további baleseteket elkerülni. A pálya és a híd csatlakozásánál betonalapokra rögzített magánaljakat alkalmaztak.
Siófok, Vitorlás utcai híd
A dél-balatoni vasútvonal felújításakor, 2017-ben Siófokon a 30-as vasútvonal 1078+14 hm szelvényében, a Vitorlás utca felett épült meg a külön szintű közúti-vasúti keresztezés, a vasbeton pályalemezben kialakított vályúban Edilon rendszerű vágányleerősítéssel (4. ábra). A rendkívüli geometriai kötöttségek miatt csak ezzel a megoldással lehetett a forgalmas szintbeli kereszteződést kiváltani.
Az eddig bemutatott 20 m-nél rövidebb vasbeton felszerkezetek vízelvezetésére többféle megoldást terveztek. Leggyakrabban a pályalemez felületének oldalirányú esésével a vágánytengelyben kialakított mélyvonalban összegyűjtött vizet a pálya hosszesésével vezették a keresztszivárgókba.
Szolnok, Besenyszögi út
A 100-as vasútvonal rekonstrukciója során Szolnok térségében három híd is átépítésre került. Ezek közül a Besenyszögi út felett a két új felszerkezet vágányonként két-két darab előre gyártott vasbeton pályalemezből lett kialakítva (5. ábra). A két felszerkezet tengelyesen szimmetrikus, együttdolgoztatása 2 m-es kiosztásban 7×4 darab feszítőkábellel keresztirányú összefeszítéssel történt. A nyílás 12 m, a támaszköze 12,78 m. Az egyes felszerkezetek szélessége 2,25 m, együttes szélességük a gyalogjárda nélkül 4,5 m, a járdákkal együtt 6,0 m, hossza 13,66 m. A vasúti pálya hosszesése a hídon 0%. Az Edilon rendszerű vágányleerősítéshez a síncsatornát az előre gyártott vasbeton felszerkezetben alakították ki. A rövid híd miatt terelőelem és dilatációs szerkezet nem készült. A pályalemez mélyvonalában vezetett csapadékvíz a pályalemezbe épített víznyelőkön keresztül jutott el a befogadóig.
Irodalomjegyzék
- [1] Vörös J. Vasútépítés és pályafenntartás. II. kötet. 8.4. Vasúti pálya átvezetése a hidakon. Szerk.: Dr. Horváth F. Budapest: MÁV Rt. Vezérigazgatóság; 1999.
- [2] Erdei J. A kiskörei Tisza-híd 1889–2019. Sínek Világa 2019;5:21-6.
- [3] Homlok Zs, Lőrinc D, Vörös Z. Sínleerősítések a Szolnok–Szajol vasútvonal hídszerkezetein. Sínek Világa 2015;különszám:28-32.
- [4] Sallai A, Vörös J. Befejeződött a Gyoma–Békéscsaba közötti vasútvonal átépítése. Sínek Világa 2015;1:2-11.
- [5] Evers A. Rugalmasan ágyazott vasúti pálya átvezetése a hídon. Sínek Világa 2003: különszám: 93-4.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.