Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Fejlesztések a GYSEV Zrt. területén
Ha a közelmúltba visszatekintünk, láthatjuk, hogy a GYSEV üzemeltetésében lévő vagy átvett vonalak viszonylag hamar valamilyen szintű felújítási munkán estek át. Már 2002-ben, az átvétel után egy évvel villamosítottuk a Sopron–Szombathely vasúti vonalat. Ezzel egyidejűleg a Lövő–Bük–Acsád szakasz, ugyan használt anyagból, de UIC 60-as rendszerű vasúti felépítménnyel épült át. Ennek eredményeként javultak a közlekedés feltételei, hézagnélküli lett a pálya.
Ezt a fejlesztési folyamatot tetőzte be a Szombathely–Szentgotthárd vasúti vonal átvételét követő korszerűsítési projekt 2009-ben. A korszerűsítésbe sok minden beletartozott, és ez jelentette a GYSEV Zrt. életének egyik legnagyobb volumenű és legátfogóbb átépítését is, melynek célja a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasúti kapcsolat 120 km/h sebességű vonallá történő átépítése volt. Ma már elmondhatjuk, hogy sikeresen teljesítettük ezeket a célokat, sőt még többet is.
Az elmúlt években a beruházással kapcsolatban sok adat és információ vált ismertté. Röviden, a teljesség igénye nélkül érdemes ezeket összefoglalni. Ez a felújítás – napjainkban is talán egyedülállóan – tartalmazott a vasúti pályán és annak közvetlen tartozékain túl egyéb elemeket is.
Ezek a kiegészítő elemek sok esetben akár önálló fejlesztésként is megállták volna a helyüket. Néhány példa erre a Szentgotthárd és Körmend állomásépületek felújítása, valamint Szombathelyen a Csaba utcai felüljáró (1. kép) és gyalogos-aluljáró [1], de bele tartozott, a fejlesztéssel érintett vonalakhoz szinte nem is csatlakozó, Sopron Kőszegi úti külön szintű műtárgyak építése (2. kép) is [2]. Lecseréltük a Lapincs (3. kép) folyó és a Pinka patak feletti vasúti műtárgyakat [3]. A két vonalon teljes hosszában új vonalkábelt fektettünk, a Szombathely–Szentgotthárd vonalon pedig teljes elektronikus (ELEKTRA 2) biztosítóberendezés épült ki. A projekt része volt még a GYSEV Zrt. állományából eddig hiányzó FLIRT szerelvények beszerzése [4] is.
A vasúti pálya átépítése elsősorban az átmenő fővágányra és a nyílt vonalra vonatkozott, de több helyen más állomási vágányokra is jutott forrás. A legtöbb állomási vágánykép is átalakult, főleg a vágányok közé épített sk +55 magas szigetperonok miatt, de például Lövőn, Csákánydoroszlón és Szentgotthárdon az állomási vágányokat hosszabbítani kellett. Alsórönök, a korábbi Rátót állomás szerepét átvéve, új állomásként is teljesíteni tudta a 750 m hasznos hosszú vágányokra vonatkozó európai uniós feltételt.
Irodalomjegyzék
- [1] Maller László: Szombathely Csaba utcai csomópont építése. Sínek Világa, 2012/3–4.
- [2] Pál László: Műtárgyépítések a GYSEV magyarországi vonalhálózatán. Sínek Világa, 2012/3–4.
- [3] Legeza István: Képek a magyar vasúti hidakról. Sínek Világa, 2012/3–4.
- [4] FLIRT és Desiró motorvonatok a GYSEV-nél. Sínek Világa, 2016/6.
- [5] Nagy József, Mihály István, Vadnai Attila: Szintetikus szálerősítésű, rugalmas sínágyazású, nagypaneles beton útátjáró rendszer. Sínek Világa, 2016/4.
- [6] Szengofszky Oszkár: Újdonságok a vasúti alépítmény kialakításában. Sínek Világa, 2009/1.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.