Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Kaposvár felvételi épület műemléki helyreállítása
Megvalósulás
Külső kialakítás
A helyreállítás során az épület eredeti tömegét az 1943-ban hozzáépített toldalékok elbontásával visszaállítottuk. (11. kép). A főbejárat fölötti előtetőt kortárs módon fogalmaztuk újra.
A külső falfelületeket JOS technológiájú nedves eljárással tisztították meg. Ezután a hiányzó elemeket pótolták, a hibásakat javították. A homlokzat hidrofobizáló bevonata csak a falfelületek teljes kiszáradása után készült el (12., 13. kép).
A homlokzati nyílásokat – az utólag nyitottak befalazásával és az eredeti nyílások kibontásával – az eredeti állapotnak megfelelően állítottuk helyre. Ez különösen az utascsarnok bejáratainál jár látványos eredménnyel. Az épület ablaknyílásai fölötti befalazott „kisablakokat” újra megnyitottuk, ezáltal az épületbe több fény jut.
A legtöbb helyen lehetőség volt még az eredeti homlokzati nyílászárók megtartására és felújítására. Kívül a fémszerkezetekkel azonos színű felületkezelést kaptak, belül a festőrestaurátor által megtalált eredeti flóderezést (fautánzatú, erezetes festést) állítottuk helyre.
Főbb szerkezeti beavatkozások:
- alapmegerősítés, illetve talajszilárdítás készült injektálással (jet-grouting);
- a pincékben új, vasbeton padlólemezek készültek. A pince szigetelése belső falfelületre, illetve a vasbeton ellenlemezre kent szigeteléssel (MC Bauchemie Oxal DS-HS) történt.
- a lábazat szigetelését injektálással oldottuk meg;
- a statikailag nem megfelelő és a veszélyesnek nyilvánított födémeket vasbeton síkfödémekre cseréltük;
- a 3. és 2. tömbben vasbeton szerkezetű galériaszintet alakítottunk ki a funkcionális igények kielégítésére és a helyreállításra szánt utasforgalmi terek felszabadításának érdekében;
- egy új vasbeton lépcső készült a galériaszint megközelítéséhez.
Az épület vágányok felé néző homlokzata előtt végigfutó perontetőnél az 1950-es évek végén trapézlemez-fedésű, acél rácsostartókkal és szelemenekkel átépített részeket elbontottuk. Ezek helyett, a korabeli fotók és tervek alapján, felülvilágítókkal megnyitott faszerkezetű tető készült. A meglévő öntöttvas oszlopokat felújítottuk, a szegecselt tartókat megtartottuk és felújítottuk (14., 15., 16. kép).
A meglévő-megmaradó fa tetőszerkezeteket megerősítettük. Az összekötő szárnyakon az új belső tereket magukba foglaló monolit vasbeton koporsófödém tetők készültek. A magastetőket a Creaton fekete, engóbozott felületű „bécsi táska”, azaz téglalap alakú kerámiacserepei fedik. A kis hajlású tetőfelületeken és a perontetőn Rheinzink állókorcos lemezfedést alkalmaztunk. A magastetők gerinceit a korabeli tervek szerint fémlemezből alakítottuk ki.
Az eredeti tervek, valamint képeslapok alapján állítottuk helyre a díszbádogos elemeket is.
Belső kialakítás
Összességében törekedtünk az eredeti nagyvonalú terek minél teljesebb körű, de hiteles helyreállítására. Ahol ez nem volt megvalósítható, ott kortárs eszközökhöz nyúltunk. Az épület főbb utasforgalmi tereinek padlóburkolatát egységesen öntött terrazzóból alakítottuk ki. Visszaállítottuk a lábazati faburkolatokat és a mennyezeten, illetve az oldalfalon talált gipsz párkánytagozatokat. Az utasforgalmi terekbe egyedi, a Zengővári Kft. által készített világítótestek kerültek.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.