A cikk szerzője:

Hangya Éva Zsuzsanna projektmenedzser
MÁV Zrt.

Pálinkás Ferenc kiemelt tervezőmérnök
MÁV Zrt.

Keleti-utascentrum

Szerte a világban a vasút reneszánszának vagyunk tanúi: az Európai Unió és a magyar kormány is a vasutat jelölte meg a közösségi közlekedés alapjaként. A legfenntarthatóbb közlekedési módként a versenyképes vasút valós alternatívája az egyéb közösségi ágaknak, amelyekhez a vasútnak harmonikusan kell kapcsolódnia. A MÁV a felgyorsult világgal lépést tartva az utasok igényeit kielégítő szolgáltató vállalattá szeretne válni. Nemzeti vasúttársaságként több mint 150 éve áll az állampolgárok szolgálatában, tradíciójára építve szeretné az állandóságot, a biztonságot, a megbízhatóságot jelenteni. Ezért szükség van a megújulásra, hogy megjelenése és szolgáltatásai méltóvá váljanak a nemzethez és az európai normákhoz.



Koncepció, funkció

Az utascentrum tervezésekor és megvalósításakor kiemelt cél, hogy a végeredmény tükrözze mai világunk modernitását és funkcionalitását. Elvárás, hogy kulturált, tiszta, emberközeli, élményt adó tér jöjjön létre, ahová jó bemenni, ahol jó lenni. Kialakításában legyen friss, fiatalos, rendezett és átlátható, egységes és biztonságot sugárzó. Arculati elemei finoman, de országszerte egységesen és felismerhetően közvetítsék a MÁV vállalati identitását.
A jelenleg szétszórtan működő szolgáltatásokat, a növekvő igényeknek megfelelően, összevontan terveztük megvalósítani egy integrált utascentrum kialakításával. Ennek a koncepciónak terveit készítettük el az előzetes tervezési diszpozíciók alapján. Valamennyi szolgáltatást (belföldi, nemzetközi pénztárak, ügyfélszolgálat, szolgáltatás-értékesítés, automata csomagmegőrzés, utasforgalmi vécék-mosdók) a legfrekventáltabb területen összevontan valósítottuk meg, attraktív, ergonomikus térben.
A hely kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy az ütemezett rekonstrukció a legfrekventáltabb területről induljon, lehetőség szerint az átépített terület ne ütközzön más, távlati elképzelésekkel, továbbá a lehető legjobban szolgálja a megjelölt célokat és maximalizálja az elérhető eredményeket.

1. ábra. Peronszinti üvegtető

2. ábra. Ügyféltéri látványterv – kék


A 2018-as forgalomfelvétel alapján a Baross tér felőli, azon belül az aluljárószinti gyalogoskapcsolat a legmeghatározóbb. Ez a terület, illetve a Baross téri főbejárat (nagy összesítők előtti terület) a legfrekventáltabb, amely az utasáramlás optimalizálásával még meghatározóbbá válhat.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©