A cikk szerzője:

Hangya Éva Zsuzsanna projektmenedzser
MÁV Zrt.

Pálinkás Ferenc kiemelt tervezőmérnök
MÁV Zrt.

Keleti-utascentrum

Szerte a világban a vasút reneszánszának vagyunk tanúi: az Európai Unió és a magyar kormány is a vasutat jelölte meg a közösségi közlekedés alapjaként. A legfenntarthatóbb közlekedési módként a versenyképes vasút valós alternatívája az egyéb közösségi ágaknak, amelyekhez a vasútnak harmonikusan kell kapcsolódnia. A MÁV a felgyorsult világgal lépést tartva az utasok igényeit kielégítő szolgáltató vállalattá szeretne válni. Nemzeti vasúttársaságként több mint 150 éve áll az állampolgárok szolgálatában, tradíciójára építve szeretné az állandóságot, a biztonságot, a megbízhatóságot jelenteni. Ezért szükség van a megújulásra, hogy megjelenése és szolgáltatásai méltóvá váljanak a nemzethez és az európai normákhoz.


Az utascentrum előtti fogadótér is megújul építészeti megjelenésében, és az akadálymentesítés korszerű eszközeit alkalmazva, duplex felvonó és két mozgólépcső beépítésével (4. ábra), továbbá az utasok komfortját növelendő jegykiadó automatákat, automata csomagmegörzőt és modern utcabútorokat helyeztünk el. A metró felől érkezők megújult padlóburkolattal, fém álmennyezettel, integrált világítástechnikával és utastájékoztatással felszerelt előtérbe jutnak, amelyet a megnövelt szélességű akadálymentes rámpán és felújított előlépcsőn keresztül érhetnek el (5.-6. ábra). Külön beruházásban megújul a szomszédos utasforgalmi vécécsoport is.

5. ábra. A metrószint megváltozása

6. ábra. Metrószinti mozgólépcső

Belsőépítészeti kialakítás

A közönségforgalmi terület meghatározó eleme a meglévő oszlopok által közrefogott üvegfödém, amely a csarnokból engedi be a fényt az utascentrumba. A bejárattól balra eső fal végig üvegezett, a szolgáltatás-értékesítő iroda szintén üvegfallal leválasztott. Az utascentrumban ügyfélhívó rendszer működik. Az ügyfélirányító kijelzők a pilléreken kapnak helyet süllyesztett kivitelben, valamint a szolgáltatás-értékesítő iroda ajtaja melletti üvegfalba integrálva. Az utastájékoztatás három 55" képátlójú monitorral lesz megoldva, amelyek közül kettő a jegypénztárak felett, az üvegfödém alatti függőleges falszakaszon lesz elhelyezve, egy pedig ezekkel szemben. A jegypénztárak és az információspultok nyitott rendszerűek, tehát az utas és az értékesítő között nincs fizikai akadály. Megjelenésüket az utasforgalmi terület felől meghatározza a hosszú folyamatos pult, amely összeköti és egybefogja az egyes pénztárakat. Ez a folyamatosság egy helyen, középen, az akadálymentes pultnál szakad meg, ahol a kerekesszékes elérhetőség miatt alacsonyabban lesz. A padlóburkolat az aluljáró szürkekő burkolatának a folytatása, a függönyfalak tartószerkezetei szürke színűek. Az álmennyezetek fehér színűek, amelybe némi változatosságot hoz az akusztikai álmennyezet perforációja. A felmenő szerkezetek nagyrészt szintén fehér színűek, de itt hangsúlyos kivétel a pultok mögötti arculati fal, amely textilanyagú és a MÁV alapszínét képező kék egy speciális árnyalatát kapja. Az arculati fal a Texaa cég akusztikai falpaneljéből épül fel, amelyre arculati elemek lesznek elhelyezve.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©