A cikk szerzője:

Pokorny Bence szakaszmérnökség-vezető
MÁV Zrt.

Magyarországi kisvasutak (10. rész) – Nagybörzsönyi Erdei Vasút

Sorozatunk e részében a Nagybörzsönyi Erdei Vasutat mutatjuk be, amelynek kiindulópontja a névadó község szélén található. A jelenleg meglévő 760 mm nyomtávolságú vasút vonalán – vadregényes erdei környezetben – a 8 km-re lévő Nagyirtásig utazhatunk. Vonalvezetése igazán különleges, a szerelvények a nagy magasságkülönbségeket csúcsfordítók közbeiktatásával küzdik le, amely Magyarországon egyedülálló, de Európában is ritkaságszámba megy. A tervezett fejlesztések szerint hamarosan megépül az összeköttetés a szobi kisvasúttal, és ennek köszönhetően egészen a Duna partján fekvő városig utazhatunk majd a festői környezetben haladó szerelvényeken.

 

A vonalon a legnagyobb emelkedő 39,2‰, a legkisebb ívsugár 40 m. A felépítmény nagyrészt 23,6 kg/fm tömegű i jelű sínekből áll, amelyeket nyílt lemezes leerősítés rögzít az egymástól 70 cm-re elhelyezkedő talpfákhoz vagy G76 jelű betonaljakhoz. A 9 m hosszú síneket a lengő illesztéseknél négylyukú szöghevederek rögzítik egymáshoz. Nagyobb folyómétersúlyú sín az útátjárók környezetében és a Kisirtás állomáshoz csatlakozó részeken található. Az útátjárók vezetősínes kialakításúak, burkolatuk nincs (7. ábra). A kisebb sugarú ívekben a belső sínszál mellett vezetősíneket alkalmaztak. A kitérők c rendszerűek, azonban a telephelyen még megmaradt néhány 9 kg/fm-es rendszerű kitérő is a hozzá csatlakozó vágányokkal.

7. ábra. 	Útátjáró a Kisirtás–Nagyirtás szakaszon
A vonalon négy faszerkezetű híd van, ezek nyílása 3 és 6 m közötti (8. ábra). A legnagyobb műtárgy Kisirtás közelében található, ez a Hosszú-völgyi-patakot hidalja át 6 m nyílással. A többi műtárgy nagyrészt 0,5–1,0 m nyílású nyílt áteresz, de több kisebb csőáteresz is fellelhető (9. ábra). Nagybörzsönyben és Nagyirtáson esőbeálló szolgálja az utasok védelmét.

8. ábra. 4,0 m nyílású faszerkezetű híd a Nagybörzsöny–Kisirtás szakaszon
A kisvasúton az engedélyezett legnagyobb sebesség 15 km/h, a maximális ten­gelyterhelés 9 t. A vonalon biztosítóberendezés nincs.
A Kisirtás–Nagyirtás szakaszon található Tolmács-hegyi csúcsfordító 1999 óta műszaki emlék, az utolsó ilyen megmaradt hazai ipartörténeti ereklye.

9. ábra. 	1,0 m nyílású nyílt áteresz a Nagybörzsöny–Kisirtás szakaszon (Fotók: Pokorny Bence)

Összegzés

Az újranyitás után eltelt több mint egy évtized bebizonyította, hogy a vasútra a kirándulók körében valóban nagy szükség van. A szerelvények jelenleg április elejétől november elejéig hétvégenként közlekednek, de a nyári hónapokban pénteki napokon is indítanak három pár járatot a két végállomás között. Jó időben gyakran előfordul, hogy a zsúfoltság miatt mentesítővonat indítására is igény van.
A vasút fejlődésének újabb lendületet adhat, hogy hamarosan a Nagyirtás–Márianosztra szakasz visszaépítésével ismét összekapcsolódik a szobi és nagybörzsönyi kisvasút. A 6,9 km-es összekötő szakasz újjáépítésére hatszázmillió forintnyi uniós támogatást nyertek el az érdekeltek, a járművekre és a kiszolgáló létesítményekre pedig az Ipoly Erdő Zrt. saját forrásokat használ fel. A kivitelezést az Ipoly Völgye Kisvasút Konzorcium 2015. április végén megkezdte, a munkálatokkal várhatóan az ősszel végeznek. A menetrend szerinti üzem a terv szerint 2016 tavaszán indulhat meg.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234

Irodalomjegyzék

  • [1] Thorday Zoltán: Hegyen-völgyön kisvasúton. Tatabánya, 1997.
  • [2] Fodor Illés – Kelemen Zoltán: Vasutak az Ipoly vidékén. Balassagyarmat, 1999.
  • [3] www.kisvasut.hu/nagyborzsony
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©