A cikk szerzője:

Köller László osztályvezető
Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ

Magyarországi kisvasutak (12. rész) – Országos Kisvasúti Koncepció

Másfél évi tervezési és szakértői munka eredményeként elkészült a Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS), amelyet a kormány az 1486/2014. (VIII. 28.) sz. határozatával fogadott el. Az NKS egyik fő célja a nagy távú (2050) és hosszú távú (2030) közlekedésfejlesztési célkitűzésekből levezetve a 2014–2020-as uniós ciklus közlekedésfejlesztési javaslatainak stratégiai megalapozása. Erre a stratégiára épül az 1696/2014. (XI. 26.) sz. Korm.határozatban rögzített irányadó közlekedésfejlesztési projektlista, és utóbb az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 1844/2015. (XI. 24.) sz. Korm.határozattal kiadott Éves Fejlesztési Keretterve (ÉFK).


Az EMT változatelemzése az C változatot találta a leghatékonyabbnak. A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasútnál az EMT három változatot vizsgált (7. ábra).

7. ábra. A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasútnál a meglevő pálya és a C változat nyomvonala
A változat: szolgáltatási színvonalemelés (- km; 186 M Ft).
B változat: a meglévő hálózat felújítása (3,6 km; 762 M Ft).
C változat: a meglévő hálózat felújítása, nyomvonal-módosítás és -hosszabbítás (3,2 km felújítás, 3,5 km új építés; 1863 M Ft).
Az EMT változatelemzése a B változatot találta a leghatékonyabbnak.
Az előzetes megvalósíthatósági tanulmányok projektjeinek értékelése több szempontú értékeléssel is megtörtént. A pontozás alapján a projekteket a 2016–2020-ig és a 2021–2027-ig időtáv szerint is besorolták. A javasolt szakmai minősítés a pontszámok alapján született meg. Az értékelések a következő eredményeket mutatják az öt Előzetes Megvalósíthatósági Tanulmány (Pre-feasibility Study) alapján:
a) Elsődlegesen támogatható: Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút B változat.
b) A támogatás mérlegelendő három esetben:

  • Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút B változat,
  • Nyírvidéki Kisvasút A változat,
  • Zsuzsi Erdei Vasút Debrecen C változat.

c) Az előkészítés támogatható a Kecskeméti Kisvasút A változatának esetében.
Az OKK szakmai javaslat mellett a koncepciók, pályázatok versenye, komplex – felsőszintű döntéseket igényel. Jó pályázatok, előremutató összefogások, reális üzleti tervek új sorrendet hozhatnak létre, mely a pilot projekteken kívüli többi kisvasút fejlesztése előkészítésével természetesen módosul. Ezzel összefüggésben az EMT szinten nem vizsgált kisvasutakról néhány kiegészítés: Nagybörzsöny, a Felcsúti kisvasút, a Gyermekvasút, Lillafüred, Szilvásvárad viszonylag kedvező helyzetben van. Nagybörzsönyben és Felcsúton a 2007–2013-as EU támogatási időszak két jelentős fejlesztést eredményez. Budán a Széchenyi-hegyen a Gyermekvasút a MÁV kiemelt támogatását élvezi – teljes joggal. Lillafüreden és Szilvásváradon a jó vezetés, a takarékos üzemeltetés, a kapcsolódó kiemelkedő természeti szépségek, a turisztikai „hátszél” 200 ezer utas/év látogatottságot biztosít. Fontos, hogy ezen az öt helyszínen is kiszámítható legyen a pályák és a gördülőállomány üzemeltetése és arányos fejlesztése.

Kommunikáció

A kisvasúti koncepció kidolgozásába bevontuk az érintett kisvasutak tulajdonosait, üzemeltetőit, az NFM, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a MÁV Zrt., a GYSEV Zrt. szakembereit, a kérdéskörrel foglalkozó további tervezőintézeteket és civil szervezetek képviselőit.
Az OKK tervdokumentáció elkészítése időszakában 2015. november 13-án a Magyar Tudományos Akadémia Vörösmarty Termében ünnepélyes projektzáró rendezvényre került sor, az ott elhangzott prezentációk, tervismertetés után a résztvevőknek módjuk volt arra, hogy a projekt véglegesítéséhez észrevételeiket megtegyék.

8. ábra. Utazott-e kisvasúttal kérdésre adott válaszok

9. ábra. A vasút vonzáskörzetében lakók utazási gyakorisága

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • KKK: Pályázati Dokumentáció és Ajánlati Dokumentáció.
  • Transinvest-Budapest Kft.: Országos Kisvasúti Koncepció és 5 Elő-megvalósíthatósági Tanulmány.
  • VLK Consulting Kft. – Digital Solutions Kft.: A kisvasutak szolgáltatás felmérése.
  • Kutatási jelentés.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©