Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Magyarországi kisvasutak (12. rész) – Országos Kisvasúti Koncepció
Az EMT változatelemzése az C változatot találta a leghatékonyabbnak. A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasútnál az EMT három változatot vizsgált (7. ábra).
A változat: szolgáltatási színvonalemelés (- km; 186 M Ft).
B változat: a meglévő hálózat felújítása (3,6 km; 762 M Ft).
C változat: a meglévő hálózat felújítása, nyomvonal-módosítás és -hosszabbítás (3,2 km felújítás, 3,5 km új építés; 1863 M Ft).
Az EMT változatelemzése a B változatot találta a leghatékonyabbnak.
Az előzetes megvalósíthatósági tanulmányok projektjeinek értékelése több szempontú értékeléssel is megtörtént. A pontozás alapján a projekteket a 2016–2020-ig és a 2021–2027-ig időtáv szerint is besorolták. A javasolt szakmai minősítés a pontszámok alapján született meg. Az értékelések a következő eredményeket mutatják az öt Előzetes Megvalósíthatósági Tanulmány (Pre-feasibility Study) alapján:
a) Elsődlegesen támogatható: Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút B változat.
b) A támogatás mérlegelendő három esetben:
- Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút B változat,
- Nyírvidéki Kisvasút A változat,
- Zsuzsi Erdei Vasút Debrecen C változat.
c) Az előkészítés támogatható a Kecskeméti Kisvasút A változatának esetében.
Az OKK szakmai javaslat mellett a koncepciók, pályázatok versenye, komplex – felsőszintű döntéseket igényel. Jó pályázatok, előremutató összefogások, reális üzleti tervek új sorrendet hozhatnak létre, mely a pilot projekteken kívüli többi kisvasút fejlesztése előkészítésével természetesen módosul. Ezzel összefüggésben az EMT szinten nem vizsgált kisvasutakról néhány kiegészítés: Nagybörzsöny, a Felcsúti kisvasút, a Gyermekvasút, Lillafüred, Szilvásvárad viszonylag kedvező helyzetben van. Nagybörzsönyben és Felcsúton a 2007–2013-as EU támogatási időszak két jelentős fejlesztést eredményez. Budán a Széchenyi-hegyen a Gyermekvasút a MÁV kiemelt támogatását élvezi – teljes joggal. Lillafüreden és Szilvásváradon a jó vezetés, a takarékos üzemeltetés, a kapcsolódó kiemelkedő természeti szépségek, a turisztikai „hátszél” 200 ezer utas/év látogatottságot biztosít. Fontos, hogy ezen az öt helyszínen is kiszámítható legyen a pályák és a gördülőállomány üzemeltetése és arányos fejlesztése.
Kommunikáció
A kisvasúti koncepció kidolgozásába bevontuk az érintett kisvasutak tulajdonosait, üzemeltetőit, az NFM, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a MÁV Zrt., a GYSEV Zrt. szakembereit, a kérdéskörrel foglalkozó további tervezőintézeteket és civil szervezetek képviselőit.
Az OKK tervdokumentáció elkészítése időszakában 2015. november 13-án a Magyar Tudományos Akadémia Vörösmarty Termében ünnepélyes projektzáró rendezvényre került sor, az ott elhangzott prezentációk, tervismertetés után a résztvevőknek módjuk volt arra, hogy a projekt véglegesítéséhez észrevételeiket megtegyék.
Irodalomjegyzék
- KKK: Pályázati Dokumentáció és Ajánlati Dokumentáció.
- Transinvest-Budapest Kft.: Országos Kisvasúti Koncepció és 5 Elő-megvalósíthatósági Tanulmány.
- VLK Consulting Kft. – Digital Solutions Kft.: A kisvasutak szolgáltatás felmérése.
- Kutatási jelentés.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.