A cikk szerzője:

Koller László okl. építőmérnök, szakági vezető
VHU Kft.

Magyarországi kisvasutak (7. rész) – Az Almamelléki Erdei Vasút

Még a feléhez sem értünk kisvasúti sorozatunknak, máris érezhető, hogy nagy az érdeklődés a téma iránt. Több megkeresés érkezett szerkesztőségünkbe a megjelent cikkekkel kapcsolatos véleménnyel vagy kiegészítés céljából. igyekszünk ezeket közzétenni, miközben folytatjuk sorozatunkat. Ezúttal egy kevésbé ismert, de talán annál romantikusabb helyre kalauzoljuk el önöket, Almamellékre. A most bemutatott kisvasút „ráhordó” szerepe 1976-ban megszűnt, mivel azt a nagyvasúti vonalat, amihez csatlakozott, megszüntették. De mi sem bizonyítja jobban a kisvasút iránti érdeklődést, hogy a vasút a mai napig üzemel.

 

4. ábra. Az 1+36 hm szelvényben lévő, 4,00 m nyílású teknőhíd Almamelléknél (Fotó: Koller László)

5. ábra. Az 1+36 hm szelvényben lévő teknőhíd oldalnézete

6. ábra. 4,00 m nyílású teknőhíd a 34+79 hm szelvényben (Fotó: Koller László)

A vonalon épített nagyobb hidak adatait a 2. táblázatban foglaltuk össze. A hidakról készült felvételek az 4–7. ábrán láthatók.

A fával rakott szerelvényeket kezdetben lovak vontatták Almamellék állomásra, ahonnan átrakás után az árut továbbszállították nagyvasúton az ország különböző területeire. A fán kívül a németlukafai hamuzsírégető boksák és üveghuták termékeit, mezőgazdasági terményeket is szállítottak a kisvasúton. A báró Sasréten népiskolát alapított, ahova a környék iskolás gyerekei a kisvasúton jutottak el. A kisvasút fénykorában a lukafai és sasréti fővonalak mellett több kiágazó mellékvonal is működött, mint a clotz-gödri és a kis-terecsenyi szárny. A lukafai elágazás a 8. ábrán látható. A vonalon található nagyobb műtárgy a 9. ábrán bemutatott közúti felüljáró.

7. ábra. A kisvasút 4,00 m nyílású teknőhídja a 45+97 hm szelvényben (Fotó: Koller László)

A kisvasút 1945-ben állami tulajdonba került, azóta az üzemeltetője a Mecseki Erdészeti Zrt., illetve jogelődei. A lóvontatás egészen 1955-ig fennmaradt, akkor egy Hofher mozdony állt szolgálatba. A vasúton 1961 óta folyik menetrend szerinti személyszállítás, a szerelvények tavasztól őszig hétvégén közlekednek (lásd Hivalatos vasúti menetrend, a 308-as menetrendi mező).

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • www.mecsekerdo.hu
  • Felmérési tervdokumentáció hatósági engedélyezéshez 2011. K&K 2006 Tanácsadó és Tervező Kft.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©