A cikk szerzője:

Koller László okl. építőmérnök, szakági vezető
VHU Kft.

Magyarországi kisvasutak (7. rész) – Az Almamelléki Erdei Vasút

Még a feléhez sem értünk kisvasúti sorozatunknak, máris érezhető, hogy nagy az érdeklődés a téma iránt. Több megkeresés érkezett szerkesztőségünkbe a megjelent cikkekkel kapcsolatos véleménnyel vagy kiegészítés céljából. igyekszünk ezeket közzétenni, miközben folytatjuk sorozatunkat. Ezúttal egy kevésbé ismert, de talán annál romantikusabb helyre kalauzoljuk el önöket, Almamellékre. A most bemutatott kisvasút „ráhordó” szerepe 1976-ban megszűnt, mivel azt a nagyvasúti vonalat, amihez csatlakozott, megszüntették. De mi sem bizonyítja jobban a kisvasút iránti érdeklődést, hogy a vasút a mai napig üzemel.

 

Almamellék és környékének gazdálkodási és termelési viszonyai az elmúlt 100 évben jelentősen megváltoztak, ezért a kisvasút hálózata sokszor módosult, leágazások, vonalkorrekciók és bontások történtek. A kisvasút sorsát megpecsételte, hogy a MÁV 1976. december 31-én megszüntette a Kaposvár–Szigetvár vonalat, ezzel a kisvasút szállítási szempontból a környezetétől elszigetelődött. Az addigi tevékenység gerincét képező faanyagszállítás 1991-ben végleg megszűnt.

Ma a közlekedés csak a 6 km hosszú sasréti fővonalon és az 1,4 km hosszú lukafai mellékvonalon folyik. A faanyagszállítás megszűnte után az üzemeltető figyelme fokozatosan a személyszállítási lehetőségekre irányult, hogy megpróbálja kiaknázni a turizmusban rejlő lehetőségeket. 1994-ben Almamellék állomáson két mozdonyszínt építettek. A mozdonyszínt előtti vágányhálózat ér­dekessége az országban egyetlen 600 mm nyomtávolság átszelési kitérő, melyet a 10–11. ábrán mutatunk be. A következő évben (1995) Sasréten és Almamelléken esőbeállók létesültek. A síneket folyamatosan 9 és 14 kg-osokra cserélték.

8. ábra. A lukafai elágazás (Fotó: Koller László)

9. ábra. Közúti felüljáró a 12+00 hm szelvényben (Fotó: Koller László)

10. ábra. Almamellék állomás 1. kitérője az egyetlen 600 mm nyomtávolságú átszelési kitérő keresztezési része a csúcssínekkel (Fotó: Koller László)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • www.mecsekerdo.hu
  • Felmérési tervdokumentáció hatósági engedélyezéshez 2011. K&K 2006 Tanácsadó és Tervező Kft.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©