A cikk szerzője:

Fonyó Sándor PL vezetőmérnök
MÁV Zrt.

Megszűnt főnökségek (5. rész)* – Veszprémi Pályafenntartási Főnökség

A Veszprémi Pályafenntartási Főnökség fennállása alatt folyamatos változásokon ment keresztül. Neve az idők folyamán többször is változott. Megalakulásakor az Osztálymérnökség, később Pályafenntartási Főnökség, Pályagazdálkodási Főnökség, majd ismét az Osztálymérnökség nevet kapta. A Szombathelyi Üzletvezetőség (később Igazgatóság) területén a Zalaegerszegi és a Veszprémi Főnökség működött egy székhellyel, azzal, hogy a veszprémi a megalakulásakor ideiglenesen Enyingen székelt. A veszpré­mi osztálymérnökség megalakulása 1896. augusztus 11-én történt, a Győr–Jutas (Veszprém)–Újdombóvár HÉV-vasútvonal–Győrszabadhegy–Bakonyszentlászló-vonalszakasz megnyitásakor.


1950. július 1-jén a vonalhálózatban nagy változás történ. Idecsatolták a Szentgál–Celldömölk-vonalszakaszt, ugyanakkor a Székesfehérvári Osztályfőnökségnek átadta a Székesfehérvár–Kisbér- és Mór–Pusztavám-vonalakat. A vonalhossz így 304,8 km-re módosult.
Vonalai ekkor: Székesfehérvár–Celldömölk, Veszprém–Veszprémvarsány, Veszp­rém–Alsóörs 26. számú őrházi elágazás, Szabadbattyán–Tapolca, Tapolca–Zalahaláp, Zirc–Dudarbánya.
1950 decemberében a Dombóvári Osztálymérnökségtől átvette a Hajmáskér–Lepsény-vonalat, a vonal hossza ekkor 334,2 km-re változott.
1957-ben a vonalhálózatban ismét változás történt. Vonalai ekkor Székesfehérvár–Celldömölk-, Hajmáskér–Lepsény-, Szabadbattyán–Alsóörs-, Veszprém–Káp­ta­lan­füred-, Veszprém–Eplény-, Ajka–Felsőcsinger-, Ajka–Halimba-vasútvonalak voltak (6. ábra).

6. ábra. A főnökség hálózata 1957-ben (zöld színnel jelölve)
1969-ben megszűnt a Veszprém–Káptalanfüred-vonal forgalma, és megszűnt Veszprém mai állomása (egykori Jutas állomás) és Káptalanfüred állomások közötti vasútvonal. A káptalanfüredi vonal Alsóörs–Meggyespuszta-szakaszát 1969. december 31-én, Meggyespuszta–Veszprém-külső-szakaszát 1972. március 31-én bontották el. A vonalak megszüntetése előtt, 1969-ben a főnökség népes csapata a 7. ábrán látható. A Szabadbattyán–Alsóörs-vonalszakasz a Tapolcai PFT főnökséghez került.
1975-ben a Padragkút–Halimba- és az Ajka–Köleskepe–vonalszakaszokat elbontották.

7. ábra. A főnökség központi dolgozói 1969 őszén (Fotó: Horváth Tiborné)
1977. január 1-jén Szombathelyen megalakult az Épület- és Hídfenntartási Főnökség, ennek következtében a Szombathelyi PFT főnökség vonalhálózatát felosztották. A Veszprém PFT főnökséghez került a Győrszabadhegy–Veszprém-vonalból a Veszprémvarsány–Veszprém-vonalszakasz, valamint Zirc–Dudarbánya-vonal.
1993-ban megszüntették a Tapolcai PFT főnökséget, vonalhálózatának nagy részét a Veszprémi PFT főnökséghez csatolták. A Pápai PFT főnökséghez visszakerült a Győrszabadhegy–Veszprém-vo­nalból a Veszprémvarsány–Veszprém-vonalszakasz és a Zirc–Dudarbánya-vonal (8. ábra).

8. ábra. A főnökség hálózata 1993-ban (kék színnel jelölve)
A veszprémi főnökség vonalai ekkor: Székesfehérvár–Celldömölk, Hajmáskér–Lepsény, Szabadbattyán–Tapolca, Tapolca–Balatonszentgyörgy, Boba–Tapolca, Ta­polca–Zalahaláp, Uzsa–Uzsabánya, Aj­ka–Felsőcsinger, Balatonszentgyörgy–Sár­mellék, Ajka–Padrag-altáró, a vonalak összes hossza 353,0 km volt.
2004.01.01.–2004.12.31-ig a főnökség neve újra Osztálymérnökség lett.
Vonalai: Győr–Celldömölk, Győr­­sza­bad­hegy–Veszprém, Zirc–Dudarbánya, Kis­bér–Pápa, Pápa–Csorna, Porpác–Hegyeshalom, Székesfehérvár–Celldömölk, Hajmáskér–Lepsény, Szabadbattyán–Tapolca, Ajka–Felsőcsinger, Ajka–Padrag-altáró.
A főnökség területe, nagysága sokat változott ide-oda csatolásokkal, de a gerincét a Székesfehérvár–Celldömölk-vasútvonal adta. A vonalon lévő iparterületek adták az igazgatóság területén az elszállítandó áruk zömét.
A főnökségünk az új technológiák, berendezések alkalmazásában élen járt: Ajka állomáson szovjet típusú biztosítóberendezést alkalmaztak 1968-ban, és Veszprém állomáson alkalmaztak először Sentab csövet szennyvízcsatorna védőműtárgyaként 1972-ben.
A MÁV Hídépítési Főnökség kivitelezésében a vasbeton kerethíd pálya alatti átsajtolása történ 1977-ben Pétfürdő–Hajmáskér állomások között a 327+10 szelvénybe dr. Nemeskéri Kiss Géza tervei és irányítása alapján. Erről több szakfolyóiratban is cikkek jelentek meg.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Pammer László: A vasútépítés és fenntartás 150 éve Északnyugat-Magyarországon 1846-1996. MÁV Rt.,1996.
  • [2] Dr. Horváth Ferenc: A Magyar vasútépítési és fenntartási szervezetének története (1827-2004) II. kötet (1945-2004). MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2005.
  • [3] Rege Béla: Sentab csövek alkalmazása vasúti védőműtárgyként. Sínek Világa,1973/2,60.o.
  • [4] Rege Béla: Vasúti áteresz építése SENTAB csőelemekből. Mélyépítéstudományi szemle,1974/10.474-479.o.
  • [5] Vaszary Balázs: Dr. Vaszary Pál 90 éves. Balatonfüredi Napló,2014.3. szám.
  • [6] Dr. Nemeskéri Kiss Géza: A hazai beton és vasbeton vasúti hidak építése a kezdetektől 1985-ig. Vasbetonépítés 2005/2
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©