Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Nagyfolyami vasúti hidak alépítményei (3. rész) – A Tisza-hidak alépítményi hibáinak helyreállítása
Az alépítmények állapota
Az átépítést megelőző hídvizsgálat alépítményekkel kapcsolatos megállapításai:
- Alapkárosodásra, az alapozás elégtelen teherbírásából származó elmozdulásra utaló jeleket a felülvizsgálat során nem tapasztaltak.
- A hídfőkön és a pilléreken – a korabeli betonozási technológiából következően – a munkahézagok magasságában repedések láthatók. Ezeken túlmenően számos helyen látható betonhiba, repedés, folyamatos átázásra utaló mészkiválás. (15. ábra)
- A vizsgálat megállapítása szerint a hibák szakszerű javítása, majd a felületvédelmi munkák elvégzése eseten az alépítmények alkalmasak a növelt sebességből (160 km/h) származó többletterhek viselésére.
A híd stratégiai helyzetéből és a várható forgalmi követelményekből következően az indító- és fékezőerőt az aktuális Eurocode előírások szerinti értékkel kellett figyelembe venni. Ez az érték a korábbi szabályzatok szerinti értéknek több mint kétszeresére adódott, emiatt az alépítmények erre az előírásra nem voltak megfeleltethetőek: vagy a fékezőerő átrendezésére, vagy a támaszok erősítésére volt szükség.
A fékezőerő átrendezése a hídnál nem jelentett volna megoldást, illetve nem lett volna célszerű, mert
- az erő hídfőkre történő kivezetése az ártéri szerkezetek széttagolt volta miatt a szokásos megoldással nem volt kezelhető;
- az ártéri szerkezetek alépítményei mindenképpen erősítést igényeltek.
A mederhíd esetében a legkonstruktívabb megoldás egy parti pillér (a facölöpökön álló jobb parti pillér) erősítése volt, így a mederben álló középpillér és a bal parti pillér (jelentős) erősítésére nem volt szükség.
Alépítményi munkák, saruátrendezés
A fékezőerőre elvégzett ellenőrzés eredményeit figyelembe véve a saruelrendezést az alábbiak szerint módosította a Főmterv Zrt., a műtárgy szakági tervezője:
- a mederhíd fix saruját, figyelembe véve, hogy a parti pillérek erősítése mind technológiai, mind környezetvédelmi okokból kedvezőbb, át kellett helyezni a jobb parti mederpillérre;
- a jobb ártéri szerkezetek saruelrendezését nem módosították;
- a bal parti ártéri szerkezet fix saruját áthelyezték a parti pillérre a dilatációs mozgások csökkentése érdekében.
Alépítmények felújítása
- Még az átalakítási munkák előtt egységesen elvégezték a málló betonrészek eltávolítását és pótlását, a repedt és/vagy málló kövek cseréjét, a kövek közti hiányos vagy repedt habarcsrészek pótlását.
- A vágánytengelyek széthúzása miatt a sarugerendák hosszát valamennyi alépítményen meg kellett növelni, ami annak konzolos túlnyúlását eredményezte.
- Hasonló okból, valamint a mederhíd felszerkezetcseréje miatt a falazatok fejgerendáját is átépítették, kiszélesítették.
- A felmenőfalazatokat fagy- és kopásálló kövekkel burkolták a terepszint alatti 50 cm-től minimum a legnagyobb vízszintig (a burkolatot rozsdamentes csapokkal rögzítették a pillérekhez).
- Azoknál a pilléreknél, amelyeknél a felújítás munkagödör-kiemeléssel járt, a kimosódások elkerülése érdekében a pillérek körül RENO matrac terítést alkalmaztak.
Alépítmények megerősítése
- Hídfők (mozgó saruval): Az alaptesteket megtámasztó facölöpöket az új felszerkezet viselésére statikailag nem tudták figyelembe venni, mert azok hossza, állapota nem volt ismert. Emiatt a hídfő alaptestét 4,00 m-rel megszélesítették, együttdolgoztatva azt a meglévő alaptesttel (16. ábra). Az új alaptest vastagsága 2,50 m, igazodva a meglévő alaptestmagassághoz. A hídfőt 3 db új, 1,50 × 1,00 m keresztmetszetű vasbeton oszlop erősíti (17–19. ábra).
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.