A cikk szerzője:

Tóth Axel Roland osztályvezető
MÁV Zrt.

Nagyfolyami vasúti hidak alépítményei (3. rész) – A Tisza-hidak alépítményi hibáinak helyreállítása

Az első részben a nagyfolyami hidak jellemző alépítményi hibáit, illetve meghibásodásait ismertette a szerző. A meghibásodások vizsgálata, javításuk tervezése, illetve a megfelelő műszaki tartalom megválasztása szempontjából elengedhetetlen a már eddig elvégzett beavatkozások összefoglalása, értékelése és közreadása. Ebből a célból az OSZZSD V. Infrastruktúra és Jármű Bizottság 2015. évi, Alépítmény és műtárgyak témájú szakértői értekezletére készített információs anyag alapján összeállított cikksoro­zat második része a Duna-hidak 110–140 éves, míg ez a harmadik rész a Tisza-hidak 110–130 éves alépítményi szerkezetein a közelmúltban elvégzett beavatkozások leírását, a tapasztalatok összefoglalását tartalmazza.

  • Ártéri pillérek (fix saruval) + jobb parti pillér (az ártér felől mozgó, a meder felől fix saruval): A megnövekedett vízszintes terhek miatt a pilléreket 30 cm vastagságú vasbeton köpennyel erősítették meg (20. ábra). Az új vasbeton köpeny és a meg­lévő pillértest együttdolgoztatásáról a pillérbe két oldalról bevésett 60 × 30 cm trapéz keresztmetszetű hasábok, és az ezeket összekötő Dywidag-rudak gondoskodnak. A meglévő pillér az új alaptest szintjén kialakított körbemenő folytonos nyírófog segítségével is együtt dolgozik a vasbeton kéreggel. A hozzáépített síkalap lépcsős kialakítású monolit vasbeton lemez. Az alaptestet is tapadóbetétes Dywidag-rudakkal kapcsolták a meglévő pillérhez (21–25. ábra).

21. ábra. Az ártéri pillérek bontása a megerősítéshez22. ábra. Az ártéri pillérek megerősítésének vasszerelése

23. ábra. Az ártéri pillérek megerő­sítő vasbeton gallérja

24. ábra. Az ártéri pillérek köpenyezése25. ábra. Az ártéri pillérek elkészült megerősítése, burkolása

  • Mederpillér (mozgó saruval): A pillért utólagosan kiinjektált furatokban elhelyezett, előfeszített Dywidag-rudakkal erősítették meg. A Dywidag-rudak a pillér keresztmetszetének síkjában vett vízszinteshez viszonyított 16°-os irányúak. A rudak felső vége egy, a pillér kerülete mentén végigfutó acélgerendához (abroncshoz), alsó vége egy pillérpalást-­alkotó irányú gerendadarabhoz kapcsolódik. A rudakat megfeszítették, és ebben az állapotban a furatokat kiinjektálták. Amikor a pillérmagasítás betonja megszilárdult, a külső lehorgonyzó szerelvényeket a kiálló rúdvégekkel együtt eltávolították, így ezután a Dywidag-rudak csak tapadóbetétes feszítőrudakként működnek.

Az alépítmények felújítását, erősítését a Közgép Zrt. által vezetett Tisza-2013 Konzorcium végezte el.

Köszönetnyilvánítás

Köszönöm a tervező, kivitelező, műszaki ellenőr és üzemeltető kollégáknak, hogy a cikkben szereplő adatokat, tervrészleteket, fényképeket rendelkezésemre bocsátották, illetve azok közléséhez hozzájárultak.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©