Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Öszvér- és hibrid szerkezetű vasúti hidak Európában
A kettős vasbeton övvel épülő szerkezetek főbb előnyei a hagyományos öszvérszerkezettel szemben:
- a hagyományos öszvérszerkezetek alkalmazásának gazdaságos nyílástartománya nő, az alkalmazott szerkezeti magasság csökkenthető;
- nő a szerkezet merevsége;
- növelhető a nyomatéki teherbírás; és kedvezőbbé tehető az igénybevétel-eloszlás;
- nő a csavarási merevség a vasbeton fenéklemezek következtében;
- diafragmák egymástól nagyobb távolságban elhelyezett keresztkötésekkel kiválthatók;
- támasznál acélmennyiség-csökkenés az alsó acél övlemezek vastagságának csökkentése révén;
- kedvezőbb stabilitási viselkedés teherbírási határállapotban;
- egyszerű és gyors szerelés;
- kedvezőbb fáradási viselkedés.
Ugyanez a kialakítás és építési technológia terjedt el Japánban közepes és nagyobb (60–120 m) fesztávolságú közúti hidaknál, azzal a különbséggel, hogy belső és külső feszítést is alkalmaznak, valamint az acél síklemez gerincet kisebb normálmerevségű acél trapézlemezzel helyettesítik, így teszik hatékonyabbá a feszítés hatását. Acél trapézlemez gerinccel további súlycsökkentést lehet elérni mindamellett, hogy a nyírási horpadási és a támasz feletti beroppanási ellenállás értéke többszöröse a síklemez gerincű tartókénak, valamint az interakciós viselkedése is jóval kedvezőbb [4, 5]. Gazdaságossági számítások azt mutatják, hogy a szerkezeti acél mennyisége ~8-10%-kal csökkenthető a trapézlemez gerincű variánssal, mindamellett, hogy majdnem 10%-kal kevesebb feszítőkábel is elegendő ugyanannyi felhasznált beton esetén [6]. A trapézlemez gerinc kedvező tulajdonságaiból fakadóan immáron több mint 170 trapézlemez gerincű feszített hibrid közúti és vasúti híd épült Japánban. Ezenkívül alkalmazzák egyebek között Franciaországban, Dél-Koreában, Kínában és Németországban is ezt a kedvező szerkezeti kialakítást, de magyarországi példa is van: az M43-as autópálya Móra Ferenc Tisza-hídja.
A TGV vonalakon korábban több alsópályás hengerelt I tartóbetétes vasbeton pályalemezes öszvérszerkezetet is alkalmaztak a kis és közepes fesztávok áthidalására. Napjainkban ezek a szerkezetek némileg visszaszorultak a felsőpályás hidakéhoz képest. A 2011-ben átadott TGV Rhine-Rhône szakaszon 12 viaduktból mindössze egy ilyen szerkezetű híd épült, a Savoureuse viadukt (2. ábra). A híd legnagyobb támaszköze 45,55 m, a szerkezeti magassága 4 m (L/11,4). A híd keresztmetszete a 3. ábrán látható. A kereszttartó és a hengerelt I tartóbetétes vasbeton pályalemez közötti együttdolgozást fejes csapok segítségével oldották meg. További vízszintes fejes csapos kapcsolatot alkalmaztak az acél gerinc és pályalemez kapcsolatánál is. Kis támaszközű – például autópálya – áthidalások esetén gyakran ehhez hasonló alsópályás kialakítást alkalmaznak, ahol a sűrűn elhelyezett kereszttartók vannak beágyazva a vasbeton pályalemezbe.
Irodalomjegyzék
- [1] Calcada, R, Delgado, R, Campos, A.: Bridges for high-speed railways, CRC Press, 2008.
- [2] Millanes, F.: Comparative analysis of double composite action. Launched solutions and prestressed solutions in high speed railway viaducts. Terceras Jornadas Internacionales de Puentes Mixtos, Estado Actual de su Technologia y Análisis, Ed. J. Martínez Calzon, Publicaciones Colegio ICCP, Madrid, pp. 381–404, 2001.
- [3] Millanes, F, Pascual, J.: The Viaduct across the ’Arroyo de las Piedras’ in the high speed line between Cordoba and Malaga: an innovative solution for the first high-speed line steel-concrete composite bridge in Spain. 5th International Symposium on Steel Bridged, ECCS-CECM, N 117, Barcelona, pp. 7–21, 2003.
- [4] Kövesdi, B, Alcaine, J, Dunai, L, Mirambell, E, Braun, B, Kuhlmann, U.: Interaction behaviour of steel I-girders Part I: Longitudinally unstiffened girders. Journal of Constructional Steel Research, Vol. 103, pp. 327–343, 2014.
- [5] Jáger B, Dunai L, Kövesdi B.: Trapézlemez gerincű tartók interakciós viselkedésének vizsgálata. XII. Magyar Mechanikai Konferencia, 2015.
- [6] Bertagnoli, G.: Prestressed composite box girder bridges with corrugated web, a critical comparison with flat steel webs. ACES Workshop: Innovative Materials and Techniques in Concrete Construction, Corfu, 2010.
- [7] www.structurae.net
- [8] Eduscol, Baccalauréat technologique STI2D, Enseignements technologiques transversaux, Sujet n°1, version 1, 2012.
- [9] http://www.bahnarchiv.net/cpg/thumbnails.php?album=863
- [10] http://home.uia.no/pert/data/
- [11] http://www.fotocommunity.de/
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.