Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Öszvér- és hibrid szerkezetű vasúti hidak Európában
Együttdolgozó acél és (feszített) vasbeton ívhidak
Az ívhidak közül először egy különleges szerkezetet mutatunk be, amely egy régi híd átépítése révén született. Ausztriában, Landeckben 2009-ben cseréltek le az Inn folyó felett egy régi acél rácsos főtartós szerkezetet modern kialakítású, új hídszerkezetre (4. ábra). Az ábrán a háttérben látható, hogy a híd cseréje előtt egy rácsos szerkezetű acél vasúti híd állt ezen a helyen. Az új szerkezet a régi, viaduktszerűen épült kőszerkezethez csatlakozik, melyet még 1904-ben építettek. A régi és új szerkezet különleges együttesének köszönhetően rendkívül esztétikus megoldás született, mely ötvözi az új technológiák által adott lehetőségeket és a régi értékeket. Az új öszvérszerkezet támaszköze 63,7 m, ami egy két acél főtartós karcsú acélívvel gyámolított vasbeton pályalemezes öszvérhíd.
Esztétikus és érdekes szerkezeti kialakítású az 5. ábrán látható autópálya felett átívelő karcsú vasúti ívhíd is, melyet 2012-ben adtak át a forgalomnak Németországban. A híd merevítőtartója feszített vasbetonból, míg az ívszerkezet acélból készült. A híd teljes hossza 59,5 m, az ív maximális magassága 4,8 m. A keresztmetszeti rajzon megfigyelhető, hogy a merevítőtartó egy a szélein bordás, U alakú feszített vasbeton lemez, ennek bordáiba csatlakoznak be az acél ív függesztő rúdjai. Az acél ív szelvénye egy 500 × 400 mm-es négyszögszelvény, a hídhoz felhasznált szerkezeti acél mennyisége mindössze 130 t.
További érdekességként megemlítünk egy tisztán acél vasúti hidat is, mely acél ortotróp pályalemezes, egyvágányú vasúti ívhíd, Nielsen–Lohse-rendszerű kábelelrendezéssel (6. ábra). A hidat 2010-ben adták át a forgalomnak szintén Németországban. Támaszköze 132,6 m, a pályaszerkezet szerkezeti magassága csupán 1,7 m. A szerkezet érdekessége, hogy – jórészt a Nielsen–Lohse-rendszernek köszönhetően – a felhasznált szerkezeti acél mennyisége meghökkentően alacsony, mindössze 845 t.
Irodalomjegyzék
- [1] Calcada, R, Delgado, R, Campos, A.: Bridges for high-speed railways, CRC Press, 2008.
- [2] Millanes, F.: Comparative analysis of double composite action. Launched solutions and prestressed solutions in high speed railway viaducts. Terceras Jornadas Internacionales de Puentes Mixtos, Estado Actual de su Technologia y Análisis, Ed. J. Martínez Calzon, Publicaciones Colegio ICCP, Madrid, pp. 381–404, 2001.
- [3] Millanes, F, Pascual, J.: The Viaduct across the ’Arroyo de las Piedras’ in the high speed line between Cordoba and Malaga: an innovative solution for the first high-speed line steel-concrete composite bridge in Spain. 5th International Symposium on Steel Bridged, ECCS-CECM, N 117, Barcelona, pp. 7–21, 2003.
- [4] Kövesdi, B, Alcaine, J, Dunai, L, Mirambell, E, Braun, B, Kuhlmann, U.: Interaction behaviour of steel I-girders Part I: Longitudinally unstiffened girders. Journal of Constructional Steel Research, Vol. 103, pp. 327–343, 2014.
- [5] Jáger B, Dunai L, Kövesdi B.: Trapézlemez gerincű tartók interakciós viselkedésének vizsgálata. XII. Magyar Mechanikai Konferencia, 2015.
- [6] Bertagnoli, G.: Prestressed composite box girder bridges with corrugated web, a critical comparison with flat steel webs. ACES Workshop: Innovative Materials and Techniques in Concrete Construction, Corfu, 2010.
- [7] www.structurae.net
- [8] Eduscol, Baccalauréat technologique STI2D, Enseignements technologiques transversaux, Sujet n°1, version 1, 2012.
- [9] http://www.bahnarchiv.net/cpg/thumbnails.php?album=863
- [10] http://home.uia.no/pert/data/
- [11] http://www.fotocommunity.de/
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.