Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Öszvér- és hibrid szerkezetű vasúti hidak Európában
Az utolsó bemutatott ívhíd a 2014-ben Prágában épített Trojský híd (7. ábra). A híd vegyes forgalmú, a Moldva folyó felett vezeti át a városi vasúti, közúti és gyalogos forgalmat. A híd támaszköze 200,4 m, az acélív magassága 20 m (L/10). A híd egy vonórudas acél ívhíd, amelyben a vonórúd szerepét egy 6 feszítőkábelt tartalmazó acél-vasbeton keresztmetszetű öszvérszerkezet látja el. Ezek a feszített öszvérgerendák vannak összeköttetésben a Nielsen–Lohse kábelsíkokkal, és ezekre függesztették fel az előre gyártott, nagy szilárdságú (C70/85) vasbeton kereszttartókat is (8. ábra), melyek a monolit vasbeton feszített pályalemezt tartják (C50/60).
Öszvér rácsos hidak
A továbbiakban három rácsos öszvérhidat mutatunk be, melyek mindegyike nagysebességű vasúthálózat hídja. Az első az ICE, a második a TGV, a harmadik pedig a belga Thalys hálózat hídja. A 9. ábrán látható híd az 1993-ban forgalomba helyezett Nantenbach híd, mely a Majna folyó felett vezeti át a vasúti forgalmat. A híd legnagyobb támaszköze 208 m, a szerkezeti magassága mezőben 7,7 m (L/27), míg támasznál 15,7 m (L/13,2). A híd jellegzetessége, hogy a közbenső támaszoknál a szélrácsozás helyett vasbeton alsó övet alkalmaztak.
A 10. ábrán látható a Viaduc de l'Arc, melyet 1997-ben adtak át a forgalomnak, és az Arc folyó felett vezeti át a TGV vonalat. A híd egy folytatólagos többtámaszú tartó; legnagyobb támaszközei 44 m-esek. Az ábrán megfigyelhető, hogy a halhas alakú rácsos tartót a támaszkörnyezetben kiegészítő kiékelés merevíti a folytatólagos szerkezeti viselkedés biztosítása érdekében. A híd teljes hossza 416 m, a felhasznált szerkezeti acél mennyisége 1210 t.
A 11. ábrán a 2000-ben átadott Hammerbrücke szerepel, mely a Thalys belga nagysebességű vasúthálózat hídja. Háromtámaszú folytatólagos tartóként két 100 m-es támaszközt ível át. A főtartó egy háromövű acél rácsostartó, melynek két felső öve be van ágyazva a vasbeton pályalemezbe, azzal együttdolgozik.
Összefoglalás
Az elmúlt két évtizedben a vasúti hídszerkezetek fejlődése területén világszerte jelentős változást figyelhettünk meg. Európában ezt a folyamatot elsősorban a TGV (francia), az ICE (német) és az AVE (spanyol) nagysebességű vasúthálózatok hídjaihoz kapcsolódó kutatás-fejlesztési tevékenység indukálta. Ennek eredményeként a kis és közepes fesztávon előtérbe kerültek az öszvér és a kettős vasbeton övvel rendelkező hibrid szerkezetek. Cikkünkben ezekből a szerkezeti újításokból mutattunk be néhányat, ezek illusztrálják az elmúlt évek európai vasúti híd fejlesztési irányait.
Irodalomjegyzék
- [1] Calcada, R, Delgado, R, Campos, A.: Bridges for high-speed railways, CRC Press, 2008.
- [2] Millanes, F.: Comparative analysis of double composite action. Launched solutions and prestressed solutions in high speed railway viaducts. Terceras Jornadas Internacionales de Puentes Mixtos, Estado Actual de su Technologia y Análisis, Ed. J. Martínez Calzon, Publicaciones Colegio ICCP, Madrid, pp. 381–404, 2001.
- [3] Millanes, F, Pascual, J.: The Viaduct across the ’Arroyo de las Piedras’ in the high speed line between Cordoba and Malaga: an innovative solution for the first high-speed line steel-concrete composite bridge in Spain. 5th International Symposium on Steel Bridged, ECCS-CECM, N 117, Barcelona, pp. 7–21, 2003.
- [4] Kövesdi, B, Alcaine, J, Dunai, L, Mirambell, E, Braun, B, Kuhlmann, U.: Interaction behaviour of steel I-girders Part I: Longitudinally unstiffened girders. Journal of Constructional Steel Research, Vol. 103, pp. 327–343, 2014.
- [5] Jáger B, Dunai L, Kövesdi B.: Trapézlemez gerincű tartók interakciós viselkedésének vizsgálata. XII. Magyar Mechanikai Konferencia, 2015.
- [6] Bertagnoli, G.: Prestressed composite box girder bridges with corrugated web, a critical comparison with flat steel webs. ACES Workshop: Innovative Materials and Techniques in Concrete Construction, Corfu, 2010.
- [7] www.structurae.net
- [8] Eduscol, Baccalauréat technologique STI2D, Enseignements technologiques transversaux, Sujet n°1, version 1, 2012.
- [9] http://www.bahnarchiv.net/cpg/thumbnails.php?album=863
- [10] http://home.uia.no/pert/data/
- [11] http://www.fotocommunity.de/
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.