Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Pályamérések a szolnoki vasúti Zagyva-hídon (1. rész) – Statikus járműterhekből kialakuló hosszirányú mozgások
Két vágány egyidejű statikus terhelése
A híd statikus terhelésének egyik teherállása során mindkét vágányra három mozdony (M62 + V63 + M62) állt szimmetrikusan (6. ábra).
Az útadókat a teljes terhelés mellett nulláztuk, és mértük a mozdonyok hídról való lehaladása során a jobb vágány jobb sínszál és a pályalemez hídfőhöz képest kialakuló hosszirányú elmozdulásait a fix sarunál és a görgő sarunál egyaránt.
A tehermentesítéskor a fix sarunál kialakuló mozgásokat a 7. ábra, a görgő sarunál kialakulókat a 8. ábra szemlélteti. A mozdonyok először a jobb vágányról (1100 s relatív időnél), majd ezután a bal vágányról (1400 s relatív időnél) haladtak le a hídról Szolnok állomás felé, tehát a fix saru irányába.
Méréseink eredménye az volt, hogy a járművek függőleges terhelésének hatására a jobb vágány jobb sínszála a teljes terhelés mellett a fix sarunál 1,12 mm-t, a mozgó sarunál 0,88 mm-t mozdult hosszirányban a hídfőhöz képest, a hídfőktől távolodó irányba. A teljes terhelés mellett a pályalemez hosszirányú elmozdulása a hídfőhöz képest a fix sarunál 1,60 mm, a mozgó sarunál 1,69 mm volt. Megállapítható, hogy a sín és a pályalemez hosszirányú elmozdulása a fix sarunál és a mozgó sarunál nagyságrendileg hasonló. A sín hosszirányú elmozdulása a sínvályúcsatornához képest a fix sarunál (1,60 mm – 1,12 mm) 0,48 mm, a mozgó sarunál (1,69 mm – 0,88 mm) 0,81 mm volt, ennyi az Edilon kiöntőanyag rugalmas hosszirányú nyúlása. A 7. ábrán látható az Edilon sínvályúcsatornának a pályalemezhez viszonyított relatív elmozdulása. A sínvályúcsatorna a terhelés hatására gyakorlatilag mozdulatlan volt.
1100 s relatív időnél (7. és 8. ábra) az M62 + V63 + M62 kombinációból álló három mozdony lehaladt a jobb vágányról, de a bal vágányon még rajta maradt a másik három ugyanilyen kombinációjú mozdony. Ekkor a jobb vágány jobb sínszála a fix sarunál 0,51 mm-t, a mozgó sarunál 0,38 mm-t, a pályalemez a fix sarunál 0,74 mm-t, a mozgó sarunál 0,97 mm-t mozdult el. 1400 s relatív időnél a bal vágányról is lehaladtak a mozdonyok. Ekkor a jobb vágány jobb sínszála a fix sarunál további 0,61 mm-t (1,12 mm – 0,51 mm), a mozgó sarunál további 0,50 mm-t (0,88 mm – 0,38 mm) mozdult el. A pályalemez a fix sarunál további 0,86 mm-t (1,60 mm – 0,74 mm), a mozgó sarunál további 0,72 mm-t (1,69 mm – 0,97 mm) mozdult el.
Irodalomjegyzék
- [1] BME Hidak és Szerkezetek Tanszék (2015): A Szolnok–Szajol vasútvonal 1031+18,25 szelvényében lévő szolnoki Zagyva-híd próbaterhelése. Szakértői jelentés.
- [2] MSZ EN 1991-2:2006 Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások, 2. rész. Hidak forgalmi terhei. Magyar Szabványügyi Testület.
- [3] Major Zoltán: A vasúti híd és vágány kölcsönhatása. Sínek Világa, 2012/5, pp. 24–27.
- [4] N. Liegner, Gy. Kormos, H. Papp (2015): Solutions of omitting rail expansion joints in case of steel railway bridges with wooden sleepers. Periodica Polytechnica, Vol. 59, No. 4, 2015, DOI: 10.3311/PPci.8169 pp. 495–502.
- [5] MÁV Zrt. (2009) D.12/H. Utasítás. Hézagnélküli felépítmény építése, karbantartása és felügyelete.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.