Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (3. rész) – A sínkörülöntéses felépítmények rendszerfejlődése
Acél síncsatornás vágányrendszerek
Acél síncsatornás, sínkörülöntéses felépítmény viszonylag kevés készült, elsősorban az acélvályú magasabb ára miatt.
Léteznek nyitott, nem járóburkolattal kialakított megoldások. Ilyen például a Rákóczi híd felépítménye (8. ábra). Ennek acél sínvályúja beton magánaljakon fekszik (9. ábra).
Hasonló a Margit híd felépítménye is, de ez burkolt kivitelű, illetve nem beton magánaljakon fekszik, hanem közvetlenül az acél hídszerkezethez csatlakozik.
A másik kivitel a (dísz)kőburkolatos, mint a Kossuth tér felépítménye, illetve a Margit híd alatti fonódóvágány (10. ábra).
A sínkörülöntéses vágányrendszerek általános üzemi tapasztalatai
A BKV közúti vasúti vágányhálózatán különböző technológiával készültek sínkörülöntéses vágányok. Ebben a fejezetben a nem előregyártott betonelemes kivitelűeket ismertetem.
A beton pályaszerkezetek elemzésénél meg kell említeni az egyéb monolit beton pályalemezek és burkolatok üzemeltetési tapasztalatait. Ilyenek a nyitott, ragasztott vágányok pályalemezei és az egyéb burkolt közúti vasúti felépítmények beton/bazaltbeton burkolatai és pályalemezei.
A monolitbeton-szerkezetek elvi tervezési élettartama 50 év. Ennek alapja azonban az építéskor betartandó technológiai peremfeltételek megléte.
A nyitott vágányok betonlemezeinek építésekor legtöbbször a munkának nem ideális időjárási körülmények közötti végrehajtása és a nem elégséges időablak (vágányzár) okoznak problémát. Például a nyári időszakban épült betonpályákon a zsugorodási repedések igen gyakoriak. Ez jellemző az acélerősítés nélküli bazaltbeton burkolatokra is.
A legutóbbi időkben elterjedt, kapcsolószer nélküli, folyamatos, gumielem-ágyazású vágányok két rétegben (külön alaplemez, külön burkolati réteg) tervezett és épített megoldásainál a vasbeton lemezben az acélbetétek részleges elhagyásával és a szintetikus mikro- és makroszál-erősítés alkalmazásával az építés minősége javult.
Irodalomjegyzék
- [1] https://www.liberec.cz/files/zastupitelstvo/dokumenty podklady/2015/2015 1029-verejnost/iii-informace-modernizace-tramvajove-trate-rumunska-palachova-s.pdf
- [2] BKVSZ 3.642.7:2015 Vágányvíztelenítés burkolt és nyitott vágányok csatlakozásánál.
- [3] Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (1. rész) – Burkolt vágányrendszerek. Sínek Világa, 2015/1. szám.
- [4] Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (2. rész) – Nyitott, zúzottkő ágyazású közúti vasúti vágányrendszerek, Sínek Világa 2015/2. szám.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.