Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (3. rész) – A sínkörülöntéses felépítmények rendszerfejlődése
Acél síncsatornás vágányrendszer
A Rákóczi híd felépítménye (8., 9. ábra), amely beton magánaljakon fekszik, átadása óta lényegében hibamentesen üzemel.
Az acél sínvályús rendszerek üzemeltetése során egyedüli probléma csak abból adódik (pl. Kossuth tér), hogy feltehetően az acélvályúk és az alap vasbeton lemez dilatációs hézagai (vagy egyéb helyen elrepedt betonlemez mozgó hézagai) feltehetően sokszor nem esnek egy keresztmetszetbe (egymás fölé), ezért a többlet dilatációs erők miatt a ragasztóanyag síntől és vályútól való bizonyos fokú elválása figyelhető meg (15. ábra).
A Margit híd acél síncsatornás felépítményében ilyen jelenség leginkább a síndilatációs szerkezetek környezetében figyelhető meg.
Korszerű, előregyártott betonlemezes, sínkörülöntéses vágányok üzemi tapasztalatai
Phoenix-sínes változat
Külföldi példák
Az előregyártott betonlemezes vágányok építésére igen széles körű külföldi tapasztalat áll rendelkezésre. Ezek többnyire vályús sínekkel készülnek, és 30–50 cm vastagságúak (16. ábra). Gyorsan építhetők, vízzáró burkolatúak, a fagykár, elektrokorrózió nem jellemző. Igen változatos és tartós burkolati megjelenés és felületi mintázat alakítható ki rajtuk. Belvárosi környezetben a vágányhoz közel lévő épületek rezgésvédelmi határértékeinek betartása céljából könnyen és széles rezgésvédelmi spektrummal létesíthetők rugalmasan ágyazott tömeg-rugó rendszerek (úsztatott pályaszerkezetek; alacsony ágyazási tényezőjű, de tartósan rugalmas elasztomer paplanra fektetett vágányrendszer) is. Élettartamuk elvben legalább 50 évre tehető.
Irodalomjegyzék
- [1] https://www.liberec.cz/files/zastupitelstvo/dokumenty podklady/2015/2015 1029-verejnost/iii-informace-modernizace-tramvajove-trate-rumunska-palachova-s.pdf
- [2] BKVSZ 3.642.7:2015 Vágányvíztelenítés burkolt és nyitott vágányok csatlakozásánál.
- [3] Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (1. rész) – Burkolt vágányrendszerek. Sínek Világa, 2015/1. szám.
- [4] Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (2. rész) – Nyitott, zúzottkő ágyazású közúti vasúti vágányrendszerek, Sínek Világa 2015/2. szám.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.