Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Radarral detektálható geotextília alkalmazása a vasúti alépítményben
A georadaros vizsgálat bemutatása, előnyei
A vasúti alépítmény rendellenességeinek feltárására a leggyakrabban alkalmazott módszer a vágánygeometriai elváltozások vizsgálata. Ez történhet helyszíni bejárás során szemrevételezéssel, illetve felépítményi mérővonat vizsgálattal. Ám ezek a vizsgálatok nem adnak teljes körű információt a pálya állapotáról és a hibák kiváltó okáról, a felépítményi elváltozásokból csak következtetni lehet az alépítmény hibáira. Az alkalmazott eljárások közül az alépítmény állapotának további feltárása pontszerűen alkalmazott vágatolásokkal, helyszíni feltárásokkal lehetséges, ami időigényes, roncsolásos vizsgálat, vágányzárat és forgalomkiesést indukál.
A georadaros (Ground Penetrating Radar – GPR) vizsgálat folyamatos állapotképet biztosít kitakarás nélküli módszerrel az alépítményi elváltozásokról a teljes pályahosszban és keresztszelvényben. A georadar elektromágneses rövidhullámot bocsát ki, mely a nem egyforma dielektromos állandójú rétegekben visszaverődik. A dielektromos állandót többnyire a talaj nedvességtartalma (minél magasabb a nedvességtartalom, annál magasabb a dielektromos állandó), kisebb mértékben pedig a talaj sűrűsége és szerkezete határozza meg.
A georadaros roncsolásmentes vizsgálattal kimutatható a vasúti pálya romlásának két fő tényezője: az ágyazat és az alépítmény megnövekedett nedvességtartalma, illetve annak felaprózódása és szennyezettsége, aminek következménye a teherbírás-csökkenés. Kimutathatók továbbá a különböző szerkezeti rétegekben végbemenő tönkremeneteli folyamatok, rétegvastagság megváltozása (1. ábra), altalajsüllyedés, vízzsákok kialakulása, továbbá a felszín alatti közműkeresztezések (2. ábra), akadályok, tereptárgyak jelenléte stb.
Radarral detektálható geotextília jelentősége a vasúti alkalmazás során
Az RDG speciális alumíniumérzékelőkkel ellátott, 100% polipropilén alapanyagból készült nem szőtt geotextília, utólagos, roncsolásmentes, kitakarás nélküli georadarral történő vizsgálatokhoz fejlesztették ki. A geotextília hossztengelyére merőlegesen, 5 m-enként 20 cm vastagságú alumíniumérzékelővel van egybeépítve (3. ábra). Az eljárástól és az alumíniumérzékelőktől függetlenül a geotextília tulajdonságai nem változnak, a szűrési és elválasztási funkciókat továbbra is ellátja. Az RDG 100% polipropilén összetételű alapanyaga biztosítja a megfelelő szilárdsági, tartóssági és kémiai, vegyi anyagokkal szembeni ellenálló képességet – ezek vasúti alkalmazásnál elengedhetetlenek.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.