A cikk szerzője:

Gönczi Emese építőmérnök ügyvezető igazgató
Geosynthetic Kft.

Radarral detektálható geotextília alkalmazása a vasúti alépítményben

A közlekedésbiztonsági és gazdasági szempontok mellett a vasúti pályák költséghatékony üzemeltetéséhez szükséges az alépítmény állapotának pontos ismerete annak érdekében, hogy a karbantartási eljárások meghatározhatók és ütemezhetők legyenek. A felépítményen megjelenő hibákat, torzulásokat, alakváltozásokat, melyek szélsőséges esetben akár balesethez is vezethetnek, nagyrészt az alépítmény állapotának romlása okozza. Az alépítmény eltakart szerkezet, kezdődő hibái nem vehetők észre a felépítményen, ezért üzemeltetési szempontból fokozott érdek és követelmény állapotának a folyamatos monitorozása, melyre korszerű és gazdaságos megoldás a georadarral történő ágyazat-ellenőrzés radarral detektálható geotextília (RDG) együttes alkalmazásával.

 

További feladat

A 2010-ben megjelent Vasúti alépítmény tervezése, építése, karbantartása és felújítása MÁV D.11. utasítás tartalmazza a georadaros vizsgálatot mint lehetséges geofizikai vizsgálatot. A georadaros vizsgálat gyors, egyszerű és költséghatékony megoldás folyamatos, meghatározott időnként ismétlődő alépítményi diagnosztikai módszerként pályaüzemeltetésnél, illetve lokális alépítményi hibák felderítésére költséges és forgalomkiesést okozó helyszíni feltárás helyett. A már ismert diagnosztikai eljárásokat kiegészítve – együttesen alkalmazva az RDG geotextíliával – teljes körű képet ad az alépítmény állapotáról.

6. ábra. A Pilisvörösvár–Esztergom vonalszakasz pályaépítésénél RDG geotextília beépítése hagyományos, nyílt földmunkás technológiával (Fotó: Gönczi Emese)

A közeljövőben azt szeretnénk elérni, hogy a Magyarországon vasúti járművel végzett pályadiagnosztikai technológiát és a javasolt RDG összhangját kidolgozzák a meglévő szoftverek/hardverek és a kiváló diagnosztikai szakemberek közreműködésével. A vizsgálati eredmények és radar­képek folyamatos feldolgozásával lehetőség nyílik a korai megelőzésre, tervezhető és rang­sorolható karbantartási munkára, pro­­ak­tív üzemeltetésre, a fenntartási költségek csökkentésére és a biztonságos pá­lya­­­üze­meltetésre.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©