A cikk szerzője:

Gönczi Emese építőmérnök ügyvezető igazgató
Geosynthetic Kft.

Radarral detektálható geotextília alkalmazása a vasúti alépítményben

A közlekedésbiztonsági és gazdasági szempontok mellett a vasúti pályák költséghatékony üzemeltetéséhez szükséges az alépítmény állapotának pontos ismerete annak érdekében, hogy a karbantartási eljárások meghatározhatók és ütemezhetők legyenek. A felépítményen megjelenő hibákat, torzulásokat, alakváltozásokat, melyek szélsőséges esetben akár balesethez is vezethetnek, nagyrészt az alépítmény állapotának romlása okozza. Az alépítmény eltakart szerkezet, kezdődő hibái nem vehetők észre a felépítményen, ezért üzemeltetési szempontból fokozott érdek és követelmény állapotának a folyamatos monitorozása, melyre korszerű és gazdaságos megoldás a georadarral történő ágyazat-ellenőrzés radarral detektálható geotextília (RDG) együttes alkalmazásával.


A vasúti alépítményi munkáknál alkal­mazott geoműanyagokról a MÁV D 1.11. és P 9370 2008 utasítása rendelke­zik. A földműkoronára kerülő nem szőtt geotextília szűrési és elválasztási funkciót tölt be az altalaj és a rá kerülő szemcsés réteg között, továbbá síkbeli vízelvezetést biztosít. A radarral detektálható geo­tex­tí­lia ezeket a funkciókat szintén ellátja, egy további funkcióval kiegészülve, mely a georadaros mérés hatékonyságát és annak kiértékelését nagymértékben segíti.

3. ábra. Radarral detektálható geotextília 20 cm széles alumíniumérzékelővel (Fotó: Gönczi Emese)

A radarral detektálható geotextília alkalmazásának igazolt előnyei:

  • elősegíti a radarjelek visszaverődését, ezáltal részletesebb radarképet biztosít;
  • alépítmény és ágyazat deformációjának kimutatása;
  • lokális hibák kimutatása;
  • hatékonyan határfelületet biztosít még nagyfokú szennyeződés esetén is.

Beépítési tapasztalatok Az RDG külföldi alkalmazása

Az első európai tapasztalatok a radarral detektálható geotextília beépítésével kapcsolatban a Bukarest–Constanţa vonal átépítéséhez köthetők, mely a IV. korridor utolsó szakasza. A beruházás 2006-ban kezdődött, 225 km-es szakasz átépítését foglalja magába, melyet 3 szakaszra osztva végeztek, nagygépes és hagyományos technológiával. A meglévő vasúti pálya sebessége személyforgalomra 120 km/h, teherforgalomra 95 km/h, ez az átépítés után 160 km/h és 120 km/h-ra növekedett. A radarral detektálható geotextíliát a földműkorona és a fagyvédő réteg közé építették be a kivitelezés közbeni rétegvastagságok, illetve a későbbi üzemeltetés közbeni szerkezeti deformációk ellenőrzésére, a réteghatárok kiemelésére.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©