Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Sínleerősítések a Szolnok–Szajol vasútvonal hídszerkezetein
Ártéri híd
Az ártéri hidak nyíláskiosztása 4 × 37,72 a szolnoki oldalon, és 37,6 m a szajoli oldalon, a támaszközök 4 × 38,9 és 38,9 m-esek. A régi ártéri hidak szegecselt szerkezetek. Az átalakításra váró hídszerkezetek felsőpályás, hídfás, gerinclemezes, egyvágányú, kéttámaszú gerendahidak voltak. A talpfás vasúti pályát elbontották.
A felújítás során a támaszkiosztás változatlan maradt. A szerkezet magassága kismértékben megnőtt, a sínkoronaszint megemelése miatt szükségessé vált a felszerkezet megemelése is. A tengelytávolság a vágánytengely széthúzása miatt itt is 4 m-ről 6,6 m-re nőtt. A főtartók felső övlemezein támaszkodik talplemezekkel az új acél pályalemez, melyet M24 8.8-as csavarokkal rögzítenek a felső övlemezekhez. A felszerkezet a 3. ábrán látható.
Síndilatációs szerkezetek
A mederhíd és az ártéri hidak csatlakozásánál Edilon rendszerű síndilatációs készüléket (4. ábra) kellett beépíteni a szolnoki oldalon 60 mm-es, a szajoli parti pillérnél 200 mm-es nyílással. A kezdőpont felőli 4 új ártéri szerkezeten 3 pár, a végpont felőli új ártéri szerkezeten 2 pár rugalmas ágyazású síndilatációs készüléket építettek be. Az E60 VM ±100 típusú szerkezeteket itt alkalmazták először.
Rendkívül gondosan történt a készülék fogadó külső vályújának beállítása, a milliméteres pontosság elengedhetetlen feltétele volt a szerkezet elhelyezésének. Ezután következett a dilatációs szerkezet és a csatlakozó pályasín elhelyezése, amit a rugalmas alátámasztást biztosító Edilon anyag rögzített végső helyére. A beépítés mind az ütemezés, mind a minőség szempontjából sikeres volt, bár az első beépítés miatti „gyermekbetegségek” nem kis izgalmat okoztak a hamis foglaltságjelzés és a szorító vágányzári ütemezés miatt.
Az ütemterv szerint a kezdőpont felőli ártéri szerkezeteken a mederszerkezet betolása előtt el kellett kezdeni az Edilon rendszerű felépítmény kialakítását, mert az új bal vágány mederszerkezet betolására és a bal vágány forgalomba helyezésére összesen hét nap állt rendelkezésre.
A hídszerkezet és a folyópálya csatlakozásánál az átmenet fokozatosságát bordás kiegyenlítőlemez és a rajta elhelyezett, Magyarországon először ezen a projekten alkalmazott FFU szintetikus keresztaljak biztosítják. Ez a végtelenített üvegszálból és habosított poliuretánból készült alj a fa megmunkálhatóságát ötvözi a műanyagok hosszú élettartamával és időjárással szembeni ellenállóságával. Európa számos országában évtizedes jó tapasztalatokkal rendelkeznek ezekkel az aljakkal kapcsolatban.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.