Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Sínleerősítések a Szolnok–Szajol vasútvonal hídszerkezetein
Zagyva-híd
Az 1031+18 hm szelvényben lévő Zagyva-híd, mely lakott terület közvetlen közelében helyezkedik el, felszerkezete rácsos főtartóból és kereszt-, illetve hossztartókból áll. A felújítás során a főtartók, a kereszt- és hossztartók megmaradnak, pályaszerkezetként mindkét vágánynak új ortotróp acél pályalemez épül.
A híd szabad nyílása 61,6 m, fesztávolsága 63,6 m. A hídvizsgálat és a tervezés időszakában végzett statikai felülvizsgálat megállapította, hogy a főtartók állapota megfelelő, viszont a kereszt- és hossztartók bekötéseinél korróziós jelenségek voltak láthatók. A hídfák állapota miatt sebességkorlátozást kellett bevezetni.
Az új pályalemez 14 mm vastag acélból készül, melyet hossz- és keresztirányban bordák merevítenek.
A terelősín a sínvályú mellett helyezkedik el, tartószerkezetét NF csavarokkal rögzítettük. Az acél pályalemez a 6. ábrán látható.
Az acélvályúk hegesztett kivitelűek, 300 mm-es megszakításokkal a vízelvezetés biztosítása érdekében. A vágány fogadására kialakított vályúkat NF csavarokkal rögzítették az ortotróp lemezhez. A hídon a vasúti pálya vonalvezetése a felújítás előtt egyenes volt, hosszesése nem volt. Az átépítés után azonban a vasúti pálya hosszesése 0,7%-ra változik. A sín típusa itt is UIC 60.
A sínvályú oldalfalainak magassága nem egyforma, ezért az Edilon Corkelast kiöntés magassága is eltérő a sín két oldalán.
A hídszerkezethez csatlakozó felépítményt a hídfőkben a nagy hídnál is alkalmazott, rugalmas átmenetet biztosító bordás kiegyenlítőlemezzel és a rajta fekvő FFU szintetikus keresztaljakkal, valamint a csatlakozópályába beépített, a Tisza-hídnál már bemutatott B60 VM ±100 típusú dilatációs készülékkel a fix sarunál, a mozgó sarunál pedig B60 VM-D 2 × ±100 típusú iker dilatációs készülékkel alakítottuk ki. A dilatációs készülékek beállítását külön szakértői számítás segítségével végeztük. Az Edilon rendszerű felépítmény kivitelezése ideális időjárási körülmények között – az ütemterveknek megfelelően – valósult meg.
Az 5. ábrán a régi híd látható, a 6. ábra az ortotróp lemez beépítését és a közben folyó korrózióvédelmi munkákat, a 7. ábra pedig az egyik vágányon már elkészült Edilon rendszerű vágányleerősítést mutatja.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.