Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Sínleerősítések a Szolnok–Szajol vasútvonal hídszerkezetein
Besenyszögi híd
A régi elbontott felszerkezet helyén két új, előre gyártott vasbeton, hosszirányban szeletelt lemezből álló felszerkezet épül. A két szelet tengelyesen szimmetrikus, együttdolgoztatása keresztirányú összefeszítésükkel történik. A nyílás 12 m, a támaszköze 12,78 m. Egy felszerkezetszelet szélessége 2,25 m, együttes szélességük a gyalogjárda nélkül 4,5 m. A híd teljes szélessége a járdákkal együtt 6,0 m, hossza 13,66 m.
A vasúti pálya esése a hídon 0%, ezért a vízelvezetést a felszerkezet tetején kialakított vápákkal kellett biztosítani a felszerkezetbe betonozás előtt elhelyezett ejtőcsövekhez.
A két vasbeton lemez keresztirányú összefeszítéséhez 2 m-es kiosztásban 7 × 4 db feszítőkábelt terveztek be a 110 mm átmérőjű PVC kábelburkoló csőbe.
A felszerkezet az újonnan készített szerkezeti gerendákra támaszkodik. Lekötése a hídfőkre 28 mm átmérőjű betonacéllal történik, a szerkezeti gerendában kialakított hüvelyeken keresztül.
Az 1048+39 szelvényű Besenyszögi úti aluljárón 20 cm széles és 14 cm mélységű vályúban kellett az Edilon rendszerű felépítményt kialakítani. A kialakítás érdekessége, hogy a szerkezet hosszából adódóan nem szükséges dilatációs szerkezet és terelőelem beépítése (8. ábra). A hídszerkezet és a folyópálya csatlakozásánál az átmenet fokozatosságát bordás kiegyenlítőlemez és a rajta elhelyezett, FFU szintetikus keresztaljak biztosítják.
A tervezett pályageometriából adódóan a műtárgyon fekvő vágány irányviszonya a bal szerkezeten R = 5000 m sugarú ív, a jobb szerkezeten egyenes. A kivitelezés gondos előkészítést és precíz kivitelezést igényelt, mert a szerkezeten kialakított rugalmas vágány korábban épült meg, mint a csatlakozó vágányszakaszok.
A vonalszakasz további műtárgyain zúzottkő ágyazatos vasúti felépítmény épült, 35 cm hatékony ágyazatvastagsággal.
A műtárgyakon kialakított korszerű pályaátvezetések hosszú távon biztosítják a gazdaságos fenntartást, a pálya rugalmas ágyazását, valamint a lakóépület közelében a szükséges zajcsillapítást.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.